Obserwacja dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP302-12 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Obserwacja dziecka | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Psychologia rozwojowa 2500-ZNPRO |
||
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia rozwojowa 2500-ZNPRO |
||
Założenia (opisowo): | Wymagana jest znajomość psychologii rozwojowej oraz psychopatologii. Kryteria naboru: pierwszeństwo specjalizacja kliniczna dziecka, a potem 4 i 5 rok według kolejności zapisów |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter podstawowego szkolenia w zakresie obserwacji niemowląt i małych dzieci. Studenci mają zapoznać się z obserwacją jako metodą badawczą i diagnostyczną. Na zajęciach uczestnicy kursu omawiają obserwacje, które sami przygotowują, analizują nagrania i protokoły obserwacyjne, czytają literaturę z zakresu psychologii rozwojowej i klinicznej niemowląt oraz małych dzieci. |
||
Pełny opis: |
1. Obserwacja osoby czy interakcji. Podstawy podejścia interpersonalnego. 2. Rozwój prenatalny. Rozwój fizyczny i poznawczy dziecka. 3. Rozwój emocjonalny i społeczny. 4. Obserwator jako "narzędzie pracy". 5. Podstawowe zasady prowadzenia obserwacji. Makro i mikro obserwacja. 6. Specyfika obserwacji dziecka. Obserwacja interakcji. 7. Sporządzanie protokołu z obserwacji. Nadawanie znaczenia zachowaniu- od zachowań do stanów wewnętrznych. 8. Interpretacja obserwowanych zachowań a wnioskowanie diagnostyczne. Analizowanie i interpretowanie nagrań z obserwacji. 9. Koncepcje teoretyczne jako ramy interpretacyjne obserwacji. Interpretacja jednej obserwacji z wielu różnych perspektyw. 10. Obserwacja uczestnicząca. 11. Obserwacja jako narzędzie badawcze. Przedstawienie nagrań z badania interakcji matka - ojciec - dziecko. 12. Obserwacja zabawy. 13. Obserwacja kliniczna - obserwacja dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Retta) 14. Obserwacja kliniczna - obserwacja dzieci z zaburzeniami lękowymi (lęk separacyjny) oraz dziecka o opóźnionym rozwoju psychoruchowym. 15. Obserwacja kliniczna - obserwacja dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi. |
||
Literatura: |
Trevarthen, C. (2001) Intrinsic motives for companionship in understanding: their origin, development, and significance for infant mental health. Infant Mental Health Journal, 1-2, 95-131. Stern, D. (2004). The present moment in psychotherapy and everyday life. Contextualizing the present moment (str. 75-134). New York, Fonon: W.W. Norton & Company. Bremner, J.G. (2004). Cognitive Development: Knowledge of the physical world, W: G. Bremner, A. Fogel (red.). Blackwell Handbook of Infant Development, str. 99-138, New York: Academic Press. DC:0-3R Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Oś V ? Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ?Fundament?. Cramer, B. (2002). Pierwsze dwa lata. Co się dzieje pomiędzy matką, ojcem i dzieckiem. Gdańsk:GWP. Engel-Bernatowicz, A. (2005). Diagnosta jako ?instrument własnej pracy?. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad psychologiczny. Tom 2 ? Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, (str. 240-269). Warszawa: PTP. Brazelton, T. B. i Cramer, B. G. (1990). The Earliest Relationship. Parents, Infants and the Drama of Early Attachment, str. 85-130, USA: DaCapo Press. Czownicka, A. i Zalewska, M. (1988). Obserwacja psychologiczna dziecka ? zasady wnioskowania diagnostycznego. W: M. Kościelska (red.), Studia z psychologii klinicznej dziecka. Warszawa: WSiP. Jaffe, J., Beebe, B., Feldstein, S., Crown, S., Jasnow, M. (2001). Rhythms of dialogue in early infancy. Monographs of the Society for Research in Child Development, 66, Serial No. 264. Tronick, E. Z., Cohn, J. (1989). Infant-mother face-to-face interaction: age, gender differences in coordination and the occurrence of miscoordination. Child Development, 60, 85-92. Winnicott (1947). Playing and Reality. Harmondsworth i Ring wood: Penguin Books. DC:0-3R Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Oś V ? Funkcjonowanie emocjonalne i społeczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ?Fundament?. ICD-10 |
||
Efekty uczenia się: |
Umiejętność analizowania protokołów obserwacyjnych z perspektywy wybranych teorii psychologii klinicznej dziecka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grażyna Kmita | |
Prowadzący grup: | Diana Senator | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Diana Senator | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.