Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. II. - perspektywa neuropoznawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP302-15 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. II. - perspektywa neuropoznawcza
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia kliniczna dziecka i rodziny
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kurs przeznaczony dla studentów specjalizacji 302.

Osoby spoza specjalizacji mogą zarejestrować się wyłącznie za zgodą Wykładowcy - w ramach rejestracji uzupełniającej.

Skrócony opis:

Omawiane będą wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń rozwoju dziecka, wzajemne interakcje czynników genetycznych i środowiskowych. Na przykładach zaprezentowane zostanie wpływ objawów i doświadczeń dziecka i rodziny, na proces rozwoju oraz jego patologizację, a także możliwe oddziaływanie czynników ochronnych.

Pełny opis:

1. Rozumienie wieloczynnikowego uwarunkowania rozwoju i jego zaburzeń: geny – mózg – środowisko.

2. Rozwój układu nerwowego i jego zaburzenia w okresie pre- i postnatalnym.

3. Wrażliwość a plastyczność mózgu w okresie rozwojowym.

4. Czynniki oddziaływujące na rozwój i dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego (np. hormonalne – CAH, wpływ stresu).

5. Znaczenie autonomicznego układu nerwowego.

6. Drogi rozwoju dzieci z wczesnymi uszkodzeniami o.u.n. (np. wodogłowie, zmiany ogniskowe).

7. Wpływ chorób somatycznych na rozwój (np. choroby układu krążenia, PMTS)

8. Typowy i atypowy rozwój mowy. Specyficzne zaburzenie językowe.

9. Wpływ specyficznych zaburzeń poznawczych na rozwój i kształtowanie się objawów psychopatologicznych.

Efekty uczenia się:

Student zna wieloczynnikowe uwarunkowania rozwoju dziecka. Potrafi wykryć czynniki znaczące w rozwoju danego dziecka, określić ich interakcje, wpływ na kształtowanie się objawów psychopatologicznych. Student potrafi wskazać obszary interwencji i terapii psychologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Kmita
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-02-22 - 2021-06-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.