Psychologia w resocjalizacji nieletnich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP304-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w resocjalizacji nieletnich |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia sądowa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru - specjalizacja 304 - lata studiów IV-V - kolejność zapisów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs jest wprowadzeniem do psychologii w ujęciu resocjalizacyjnym i kryminologicznym, w odniesieniu do nieletnich i młodocianych sprawców przestępstw. Uczestnicy zajęć zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi etiologii przestępczości, niedostosowania społecznego oraz diagnozy i prognozy resocjalizacyjnej. Zapoznają się także ze specyfiką funkcjonowania różnych rodzajów instytucji pomocowych, wychowawczych i resocjalizacyjnych dla dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: • posiada podstawową wiedzę na temat zastosowania psychologii w procesie wychowania i resocjalizacji nieletnich oraz w obszarze działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży, • zna specyfikę funkcjonowania różnych rodzajów instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie. Umiejętności. Student: • potrafi sprawnie poruszać się w zagadnieniach dotyczących etiologii przestępczości nieletnich, zagrożenia niedostosowaniem i niedostosowania społecznego oraz diagnozy i prognozy resocjalizacyjnej, • zna i rozumie zjawiska i prawidłowości wyróżniane przez psychologię resocjalizacyjną oraz ich odniesienia do funkcjonowania jednostek, • sprawnie posługuje się terminologią psychologiczną, prawniczą i kryminologiczną z zakresu omawianych zagadnień. Kompetencje społeczne. Student: • jest świadomy różnorodności procesów motywacyjnych i uwarunkowań psychospołecznych zachowań nieletnich, w tym zachowań przestępczych, i potrafi analizować je w poszanowaniu godności drugiego człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kruszyńska-Wochna | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kruszyńska-Wochna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Seminarium ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami zastosowania psychologii w oddziaływaniach resocjalizacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych wobec osób nieletnich. Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych 90 godzin - praca własna studenta: - przygotowanie się do zajęć – 20 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej + prezentacja – 30 godzin - przygotowanie do kolokwium – 40 godzin Liczba godzin ogółem –120 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały): 1. Błachut, J., Gaberle, A., Krajewski, K. (2006). Kryminologia. Gdańsk: Wydawnictwo Arche. 2. Bułat, K., Czarniak, P., Gorzelak, A. i in. (2007). Kryminologia. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Gierowski, J. K, Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa: LexisNexis. 4. Greve, W. (2001). Imprisonment of Juveniles and Adolescents: Deficits and Demands for Developmental Research. W: Applied Developmental Science, 5 (1), 21–36. 5. Hołyst, B. (2009). Kryminologia. Warszawa: Lexis Nexis. 6. Konopczyński, M. (2008). Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza. Warszawa: Pedagogium, Wydawnictwo Naukowe PWN - rozdz. 2, 3, 4 7. Marczak, M. (red.) (2009). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 8. Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii. Warszawa: Fraszka Edukacyjna - rozdz. 8, 9, 10, 12, 13, 14 9. Pływaczewski, E. (2012). Current problems of the penal law and criminology. Warszawa: Wolters Kluwer. 10.Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej - rozdz. 2, 3 11. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - rozdz. 4, 5, 6 12. Kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 (Dz. U. z 06.06.1997 r., nr 88, poz. 553) – wybrane artykuły 13. Kodeks karny wykonawczy z dnia 6 czerwca 1997 (Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557) – wybrane artykuły 14. Kodeks postępowania karnego z dnia 6 czerwca 1997 (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555) – wybrane artykuły 15. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 (Dz.U. z 1982 roku, nr 35, poz. 228) 16. Wybrane artykuły z Kwartalnika Informacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości „Na wokandzie” 17. Wybrane artykuły z czasopisma „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” Literatura uzupełniająca (dla zainteresowanych): 1. Cunningham, A. (2001). Forgotten Families – the impacts of imprisonment. Family Matters, 59, 35-38. 2. Jabłoński, P., Jędrzejko, M., Karnaś, M. (2008). Narkomania – próby diagnozy zjawiska w Polsce. Wybrane problemy przestępczości narkotykowej. W M. Jędrzejko (red.) Narkomania. Zjawisko, zagrożenia (s. 13-30). Pułtusk, Warszawa: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku, Oficyna Wydawnicza Aspra – JR. 3. Jędrzejewski, M. (2001). Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 4. Machel, H. (2007). Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 5. Makowski, R. (2008). Za murami poprawczaka. Refleksje i wspomnienia. Warszawa: Krateczka. 6. Piotrowski, P. (2003). Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 7. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 8. Pospiszyl. I. (2009). Patologie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Sitarczyk. M. (2005). Nieletni sprawcy zabójstw. Sylwetki psychologiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 10. Szaszkiewicz, M. (1997). Tajemnice grypserki. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.