Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami, część I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami, część I |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | pierwszeństwo dla specjalizacji 305 (Kurs obowiązkowy, I rok specjalizacji) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami i wybranymi formami pracy z rodzinami w ujęciu teorii systemowej. Omówione zostaną wybrane techniki pracy z systemem rodzinnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na konfliktowe, trudne sytuacje oraz problemy wychowawcze. Uczestnicy zajęć zdobędą także umiejętności z zakresu diagnozy rodziny, stawiania hipotez dotyczących mechanizmów funkcjonowania systemów rodzinnych oraz formułowania zaleceń (propozycji dla rodzin). Zajęcia trwają dwa semestry. |
Pełny opis: | |
Efekty uczenia się: |
Student: - opisuje funkcjonowanie rodziny, posługując się terminologią teorii systemowej - formułuje hipotezy odnośnie mechanizmów funkcjonowania systemu rodzinnego - zna wybrane metody służące diagnozie systemu rodzinnego - integruje wiedzę na temat systemu rodzinnego pochodzącą z różnych źródeł (techniki diagnostyczne, wywiad środowiskowy, opinie członków rodziny) - tworzy plan oddziaływań terapeutycznych - udziela informacji zwrotnej rodzinie (zalecenia) Postawy. Student: - interpretuje zachowania członków rodziny w kategoriach powiązań systemowych - argumentuje wybór określonych technik diagnozy oraz metod pracy terapeutycznej w danym systemie rodzinnym - przewiduje możliwe trudności w pracy z rodziną - ocenia efekty wspierania rozwoju systemu rodzinnego Umiejętności. Student: - analizuje dane zebrane w wyniku zastosowania wybranych technik diagnostycznych - potrafi zaplanować szczegółowo strukturę spotkania z rodziną - sporządza szczegółowe zalecenia dla rodziny, mające na celu wsparcie jej naturalnego potencjału rozwojowego |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Cierpka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z zasadami i wybranymi formami pracy z rodzinami w ujęciu teorii systemowej. Omówione zostaną podstawowe pojęcia dotyczące rozumienia rodziny jako systemu dynamicznie zmieniającego się w czasie oraz zaprezentowane wybrane techniki pracy z rodzinami, z uwzględnieniem możliwości ich zastosowania na terenie placówki oświatowej. |
|
Literatura: |
1-2. Praszkier, R.(1992). Zmieniać nie zmieniając. Warszawa: WSiP de Barbaro, B. (red). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medicum UJ. Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski (red.) Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Warszawa: Wyd. PAN 3. Cierpka, A. (2002). Tożsamość jednostki wśród rodzinnych narracji. W: J. Trzebiński (red.) Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Rozdział 5: Specyfika funkcjonowania rodziny a tożsamość narracyjna osoby – przegląd badań (str. 59-71). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii I Kultury ENETEIA 4. Margasiński, A. (2006). Rodzina w Modelu Kołowym i FACES IV Davida H. Olsona. Nowiny Psychologiczne, 4, 69-87. 5. Ostoja-Zawadzka, K. (1994). Cykl życia rodzinnego. W: de Barbaro B. (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medicum UJ Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Rozdziały 9-12 (część czwarta) (str. 149-171). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA 6. Weber T., McDaniel S.: "Przewodnik" dla początkujących terapeutów - pierwszy wywiad z rodziną. Nowiny Psychologiczne, 1987/1. Chrząstowski, Sz. (2014). Nie tylko schemat. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat (rozdział 2, str. 41-49) 7. Chrząstowski, Sz. (2014). Nie tylko schemat. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat (rozdział 2, str. 49-67) 8. Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. PWN, Warszawa 1994. (rozdział III, pkt.3 - Zawieranie kontraktu psychoterapeutycznego, s.123) Chrząstowski, Sz. (2014). Nie tylko schemat. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat (rozdział 4) 9-11. Schier, K. (2005). Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową. Rozdział 6 (str.128-148). Gdańsk: GWP 12-13. Chrząstowski, Sz. (2014). Nie tylko schemat. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat (rozdział 3) 14. podręczniki do wymienionych technik projekcyjnych, Laboratorium Technik Diagnostycznych; materiały umieszczone na classroom |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.