Psychoprofilaktyka zachowań problemowych młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP305-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoprofilaktyka zachowań problemowych młodzieży |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboory 1) lata IV-V 2) kolejność zapisów |
Skrócony opis: |
Podejmowanie tego typu działań wymaga od psychologa: - wiedzy na temat rozwoju w okresie dorastania; - znajomości teorii i koncepcji kryzysów rozwojowych i zaburzeń zachowania w adolescencji; - wiedzy o oddziaływaniach i programach profilaktycznych i interwencyjnych; oraz - umiejętności kreowania wzorców rozwoju promujących zdrowie psychiczne; - umiejętności wspomagania rozwoju; - umiejętności diagnozy czynników istotnych dla powstawania zaburzeń zachowania i czynników chroniących przed nimi; - umiejętności identyfikacji grup ryzyka i doboru odbiorców oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych; - umiejętności planowania, realizowania oraz ewaluacji programów profilaktycznych; - umiejętności planowania, realizowania i ewaluacji programów wczesnej interwencji. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien umieć: - rozpoznawać pierwsze symptomy problemów wychowawczych na terenie szkoły - przeprowadzić diagnozę środowiska wychowawczego i diagnozę rozwojową zagrożeń zachowaniami problemowymi uczniów, - znać techniki i testy potrzebne w procesie diagnozy zachowań ryzykownych uczniów, - tworzyć ankiety wśród uczniów, i pedagogów na temat czynników ryzyka, - znać i różnicować poziomy profilaktyki - opracować szeroko zakrojony oddziaływań profilaktycznych oraz scenariusze cyklu zajęć warsztatowych w ramach danego projektu, - zaplanować współpracę z nauczycielami i ją zainicjować, znać podstawy ewaluacji programów profilaktycznych, - opanować podstawowe koncepcje rozwoju zawodowego i podstawy poradnictwa zawodowego, - przeprowadzać diagnozę zainteresowań i predyspozycji zawodowych, - sformułować zalecenia w zakresie indywidualnego doradztwa zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Proponowane ćwiczenia mają na celu przygotowanie psychologa do pracy w zakresie szeroko ujmowanej psychoprofilaktyki zachowań problemowych i ryzykownych młodzieży. Podejmowanie tego typu działań wymaga od psychologa: - wiedzy na temat rozwoju w okresie dorastania; - znajomości teorii i koncepcji kryzysów rozwojowych i zaburzeń zachowania w adolescencji; - wiedzy o oddziaływaniach i programach profilaktycznych i interwencyjnych; oraz - umiejętności kreowania wzorców rozwoju promujących zdrowie psychiczne; - umiejętności wspomagania rozwoju; - umiejętności diagnozy czynników istotnych dla powstawania zaburzeń zachowania i czynników chroniących przed nimi; - umiejętności identyfikacji grup ryzyka i doboru odbiorców oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych; - umiejętności planowania, realizowania oraz ewaluacji programów profilaktycznych; - umiejętności planowania, realizowania i ewaluacji programów wczesnej interwencji. Przygotowanie cyklu oddziaływań profilaktycznych pod kątem wybranego problemu w zachowaniu młodzieży. Opracowanie szczegółowego scenariusza jednego spotkania i przeprowadzenie go w grupie studentów i z grupą uczniów. Dokonanie ewaluacji przeprowadzonych zajęć ? analiza i wnioski. |
|
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Bartosz B. (1992). Znaczenie społecznego wsparcia w przezwyciężaniu problemów. W: B. Janda ?Dębek (red.), Psychologia ukierunkowania życiowego. Wrocław: Wyd. U Wr, Prace Psychologiczne XXVIII. Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: WSiP. Gaś Z. B. (1993). Profilaktyka uzależnień. Warszawa: WSiP. Gaś Z. B. (1995). Współczesne koncepcje profilaktyki uzależnień. W: Z. Gaś (red.), Psychologia Wychowawcza Stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wyd. UMCS. Gaś Z. B. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszawa: PAX. Grzelak, J.Ł., Sochocki, M.J. (red) (2001). Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Warszawa: Pracownia Profilaktyki Problemowej. Grzelak, S. (2000). Seksualność a alkohol. W: Biblioteka Remedium. Wybór artykułów z lat 1998-2000 (s. 54-61). Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Grzelak, S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Hawkins, J.D., Nederhood, B. (1994). Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa: IPiN i PTP. Kamińska-Buśko B. (1997). Zapobieganie uzależnieniom uczniów. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicznej MEN. Kendall, Ph. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP Kosińska E. (2002). Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Makowski A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. McWhirter, J.J., McWhirter, B.T., McWhirter, A.M., McWhirter, E.H. (2001). Zagrożona młodzież. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Olweus D. (1998). Mobbing - fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa:: J. Santorski & CO. Ostaszewski, K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Paluchowski W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo naukowe ?Scholar?. Paź, B., Paź, G. (2002). Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon. Pruitt D.B. (2001). Twój nastolatek. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o. Rylke H. (1993). W zgodzie z sobą i z uczniem. Warszawa: WSiP Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno ? Pedagogicznej MEN. Szymańska. Diagnoza i wczesna pomoc dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem w warunkach poradni oświatowej. Templ H. (1997). Relaks w nauczaniu. Warszawa: WSiP. Wojcieszek, K. A. (2005). Na początku była rozpacz? Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Wojcieszek, K.A. (2002). Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon. literatura uzupełniająca: Dimoff T., Carper S. (1993). Jak rozpoznać, czy dziecko sięga po narkotyki. Warszawa: Elma Books. Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: WSiP. Gordon T. (1991). Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Warszawa: PAX. Jędrzejewski M. (1999). Młodzież a subkultury. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "żak". Kimmel D. C., Weiner I. B. (1995). Adolescence: A Developmental Transition. New York, Chichester, Brisbane, Toronto, Singapore: John Wiley & Sons, Inc. Machela H., Wszeborowski K. (1999). Psychospołeczne uwarunkowania zjawisk dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo U Gdańskiego. Makowski A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. M |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.