Podstawy psychopatologii rozwojowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychopatologii rozwojowej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W ramach zajęć studenci czytają zalecaną literaturę, wykonują zadanie dodatkowe, na podstawie którego przygotowują prezentację. Na koniec zajęć odbywa się test zaliczeniowy. Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcia (paragraf 25, punkt 7 Regulaminu Studiów). Pierwszeństwo zapisów dla studentów specjalizacji Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi informacjami z zakresu problematyki psychopatologii rozwojowej, omówienie czynników ryzyka i czynników ochronnych w powstawaniu zaburzeń rozwoju, klasyfikacji diagnostycznych oraz wybranych zaburzeń występujących w rozwoju dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: | |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Student: • zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych i rozwojowych i potrafi z nich korzystać; • zna symptomatologię i kryteria diagnostyczne zaburzeń rozwoju psychicznego, niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń funkcjonowania psychicznego oraz innych zaburzeń zachowania i emocji występujących w dzieciństwie. • zna problematykę przemocy wobec dzieci, wymienia krótko- i długoterminowe skutki przemocy wobec dzieci; • zna specyfikę interwencji wobec dzieci i podstawowe rodzaje terapii stosowanych w zaburzeniach rozwojowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Chojnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie z podstawowymi informacjami z zakresu problematyki psychopatologii rozwojowej. Charakterystyka czynników zwiększających ryzyko wystąpienia zaburzeń oraz czynników mających znaczenie ochronne. Omówienie wybranych zaburzeń występujących w rozwoju dzieci i młodzieży (w tym zaburzenie ze spektrum autyzmu, zaburzenie rozwoju językowego, zaburzenia rozwoju intelektualnego, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i inne), ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji osób z niepełnosprawnością. Wskazanie implikacji praktycznych, jakie płyną dla terapii dzieci i młodzieży z przyjęcia perspektywy psychopatologii rozwojowej. |
|
Literatura: |
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Washington, D.C.: American Psychiatric Association. Namysłowska I. (2005) (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL. Pisula E. (2007). Autyzm u dzieci: diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Aktualne raporty Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Wolańczyk T. i Komender J. (2005) (red.). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL. World Health Organization (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10 Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne ,,Vesalius”. World Health Organization. (2018). International classification of diseases for mortality and morbidity statistics (11th Revision). Retrieved from https://icd.who.int/browse11/l-m/en Zero to Three (2005) Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC:0-3R. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ,,Fundament”. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.