Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina z dzieckiem z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP306-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rodzina z dzieckiem z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia zdrowia i rehabilitacji
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Założenia (opisowo):

zajęcia w ramach specjalizacji "Psychologia zdrowia i rehabilitacji", w miarę dostępności miejsc kurs otwarty także dla osób z innych specjalizacji

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących:

-psychologicznej sytuacji rodziców i rodzeństwa dzieci z zaburzeniami rozwoju;

-przekazywania diagnozy rodzicom;

-sposobów radzenia sobie przez rodziców i rodzeństwo z obciążeniami wynikającymi z niepełnosprawności jednego z dzieci;

-wspierania rodziny.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- opisuje podstawowe problemy funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym

- wylicza strategie radzenia sobie ze stresem używane przez matki i ojców dzieci z niepełnosprawnością

- zna koncepcje opisujące adaptacje rodziców do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością

- wymienia trudności związane z pracą terapeuty dziecka z niepełnosprawnością

- opisuje poszczególne postawy rodzicielskie

- definiuje systemowy paradygmat funkcjonowania rodziny

Postawa. Student:

- dostrzega obszary, w których wsparcie rodzin dzieci z niepełnosprawnością jest najbardziej potrzebne

- widzi swoje własne mocne i słabe strony jako przyszłego specjalistę w kontakcie z rodzinami dzieci z niepełnosprawnością

- uwzględnia metodologiczną różnorodność badań dotyczących sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością w formułowaniu wniosków

Umiejętności. Student:

- wybiera adekwatną strategię postępowania w kontakcie z rodzicami o zróżnicowanych postawach

- używa myślenia systemowego w opisie sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością

- rozwija świadomość swoich trudności w kontakcie z rodzinami o określonych postawach

- pokazuje umiejętność przeprowadzenia wywiadu z rodzicem dziecka z niepełnosprawnością

- ilustruje swoją zdolność zaplanowania zajęć dla rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnością

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Grzeszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia mają formę seminarium. Studenci będą proszeni o czytanie literatury wskazanej na konkretne spotkanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie napisanie kolokwium w formie pytań otwartych na minimum 60%, zrobienie jednego grupowego zadania domowego (dodatkowe 10% do punktacji ogólnej) oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności).

Literatura:

Liberska, H., Matuszewska, M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Liberska, H. (red.) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju. Warszawa: Difin (str.41-66).

Marvin, R.S., Pianta, R.S. (1996). Mothers’ reaction to their child’s diagnosis: relations to security of attachment. Journal of Clinical Child Psychology, 25(4), 436-445.

Twardowski, A. (2008). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w :] Obuchowska, I. (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.(str.18-34).

Mikolajczak, M., Raes, M-E., Avalosse, H., Roskam, I. (2018). Exhausted Parents: Sociodemographic, child-related, parenst-related, parenting and family-functioning of parental burnout. Journal of Child and Family Studies, 27(2), 602-614.

Weber, J.G. (2011). The ABCX Formula and the Double ABCX Model. [w:] J.G. Weber (ed.) Individual and family stress and crises. USA: Sage. (s. 82-89).

Arjan E. R. Bos, John B. Pryor , Glenn D. Reeder & Sarah E. Stutterheim (2013) Stigma: Advances in Theory and Research, Basic and Applied Social Psychology, 35:1, 1-9.

Tedeschi, R.G., Shakespeare-Finch, J., Taku, K. & Calhoun, L.G. (2018). What is posttraumatic growth? oraz Posttraumatic growth as a process and an outcome. In: R.G. Tedeschi, J.Shakespeare-Finch, K.Taku & L.G.Calhoun: Posttraumatic growth: theory, research and application. NY:Routledge (s.3-6; s.25-30).

Chrzan-Dętkoś, M. (2011). Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis (s.17-61).

Zielazny, P., Zarzeczna-Baran, M., Wojtecka, A. (2013). System rodzinny a nowotwór wybrane zagadnienia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19(4), 439-444.

Siwek, S. Mózgowe porażenie dziecięce (2006). [w:] Borkowska, A.R., Domańska, Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN: Warszawa. (s.90-108).

Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: PWN . Rozdział 4.Interakcje rodzic-dziecko z autyzmem. (s. 73-86).

Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego ? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mahmic S, Kern ML and Janson A (2021) Identifying and Shifting Disempowering Paradigms for Families of Children With Disability Through a System Informed Positive Psychology Approach. Front. Psychol. 12:663640.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)