Wspieranie integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: - specjalizacja 306 - rok IV-V |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest zagadnieniu codziennej koegzystencji osób z doświadczeniami niepełnoprawności i osób bez takich doświadczeń w takich obszarach, jak: szkoła, praca, czas wolny. Problem integracji jest poruszany z obu omawianych perspektyw. Podczas seminarium w sposób krytyczny omawiane są najnowsze zjawiska w obszarze integracji środowisk osób niepełnosprawnych i sprawnych z uwagi na skuteczność ich oddziaływań. Podstawą analizy poruszanych problemów będzie perspektywa kulturowa. Studenci zyskają najnowsza wiedzę na temat włączania osób niepełnosprawnych w główny nurt zjawisk społeczno-kulturowych. |
Efekty uczenia się: |
• Zdobycie wiedzy na temat powstawania uprzedzeń i stereotypów oraz kształtowania pozytywnego i złożonego obrazu osób z niepełnosprawnością. • Rozwijanie umiejętności organizowania zajęć informacyjnych dla dzieci, młodzieży, nauczycieli dotyczących niepełnosprawności (w szkołach podstawowych, gimnazjum, liceum) • Rozwijanie umiejętności reprezentowania interesów osób z niepełnosprawnością wobec instytucji zewnętrznych • Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej umieszczania osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy • Rozwijanie umiejętności wsparcia osób niepełnosprawnych w różnych środowiskach społecznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Rafał Dziurla, Joanna Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Blok I: Wprowadzenie. Aspekty społeczne i kulturowe niepełnosprawności: (1) Społeczny model niepełnosprawności. Jak społeczeństwo wpływa na powstawanie niepełnosprawności? Własne doświadczenia, obawy związane z niepełnosprawnością. (2) Postawy, stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja osób z niepełnosprawnością. Obraz społeczny osób z niepełnosprawnością. Osoby niepełnosprawne w mediach. Jak środki masowego przekazu pokazują osoby niepełnosprawne, jakie mogą być tego konsekwencje? (3) Perspektywa kulturowa niepełnosprawności. Podstawowe pojęcia psychologii międzykulturowej. Proces enkulturacji, jako sposób tworzenia relacji międzykulturowych (4) Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością w życiu kulturalnym społeczeństwa. Udział osób z niepełnosprawnością w tworzeniu życia kulturalnego społeczeństwa Blok II: Wspieranie integracji społecznej osób z niepełnosprawnością (5) Integracja w edukacji. Mity i fakty. Organizacja procesu dydaktycznego i przestrzeni szkolnej dla uczniów z niepełnosprawnością. Postawy uczniów sprawnych wobec niepełnosprawnych rówieśników. (6) Możliwości kształtowania i modyfikacji postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie propozycji programu profilaktyki uprzedzeń i stereotypów (np. zajęć warsztatowych na temat niepełnosprawności dla dzieci lub młodzieży). (7) Przeprowadzenie zajęć na temat niepełnosprawności w wybranej placówce oświatowej. Blok III: Wspieranie integracji zawodowej osób z niepełnosprawnością (8) Niepełnosprawni jako mniejszościowa grupa kulturowa – implikacje dla sprawnej większości (9) Metody wsparcia na rynku pracy: zatrudnienie wspomagane, doradztwo zawodowe, outplacement, pośrednictwo pracy, coaching, mentoring (10) Prawne podstawy rozwoju zawodowego osób niepełnosprawnych w Polsce (11) Specyficzne potrzeby poszczególnych rodzajów niepełnosprawności na rynku pracy (12) Stosunek pracodawców do osób niepełnosprawnych (13) Stosunek niepełnosprawnych do pracy (14) Profil osoby wspomagającej osoby niepełnosprawne |
|
Literatura: |
Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń (s. 21-50; s. 307-337). Gdańsk: GWP. (rozdz. Wprowadzenie w tematykę stereotypizacji i uprzedzeń; Przeciwdziałanie uprzedzeniom) Sękowski, A. E. i Niziołek, M. (2011). Uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych o różnych rodzajach niepełnosprawności. Przegląd Psychologiczny, 54(4), 343-361. Chodkowska, M., Byra, S., Kazanowski, Z., Osik-Chudowolska, D., Parchomiuk, M., & Szabała, B. (2010). Stereotypy niepełnosprawności. między wykluczeniem a integracją. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Bieganowska, A. (2005). Niepełnosprawni w mediach. http://portalwiedzy.onet.pl/4869,4291,1214574,1,czasopisma.html Stanisławski, P. (2004). Od ofiary do herosa. www.integracja.org/ledge/x/7828 Bedyńska, S., Rycielski, P. (2010). Kim jestem? Przeciwdziałanie stereo typizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Scholar. Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnoprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Brzezińska A., Woźniak Z., Maj K., Red. (2007) Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS. Pisula, E., Matusiewicz, K., Walewska, K. (red.), (2011). Oblicza niepełnosprawności. Warszawa: Medi Page. Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. (2013). Broszura informacyjna i standardy jakości. Warszawa: PFON. Giermanowska, E. (red.), (2007). Młodzi Niepełnosprawni – aktywizacja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia. Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych. Górnicka B. (2004) Plany życiowe młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Kobosko, J. (red.), (2009). Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie. Warszawa: Stowarzyszenie Usłyszeć Świat. Łukowski, W. (red.), (2008). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy – portret środowiska. Warszawa: ACADEMICA, Wydawnictwo SWPS. Majewski, T. (2011). Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Warszawa: MPiPS. Źródło: www.niepelnosprawni.gov.pl/publikacje Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych. (1998). Społeczny model niepełnosprawności. Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej, nr 1 (155). Palak Z. Red. (2006) Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. Red. (2006). Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty Psychopedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Trzebińska E. Red. (2007) Oddziaływania psychologiczne na rzecz integracji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS. Tomaszewski, P., Pisula,E., Bargiel – Matusiewicz, K. (red.),(2014). Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności i zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologiamiędzykulturowa. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.