Podstawy komunikacji w Polskim Języku Migowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP306-09 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji w Polskim Języku Migowym |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Program kursu obejmuje teoretyczną i praktyczną prezentację problematyki dotyczącej kulturowych i społecznych aspektów komunikacji ludzi głuchych. Warsztaty przewidują opanowanie przez słuchaczy podstawowej wiedzy o społecznych aspektach funkcjonowania społeczności głuchych, kulturze Głuchych oraz roli Polskiego Języka Migowego (PJM) i innych form systemu migowego w ich życiu. Zajęcia obejmują rozwijanie u studentów umiejętności komunikacyjnych poprzez praktyczne prowadzenie konwersacji z osobami głuchymi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci: -- mają świadomość, że głuchota stanowi czynnik integracji kulturowej; -- rozumieją podstawowe różnice kulturowe między słyszącymi a głuchymi; -- posiadają podstawową wiedzę o mitach i faktach dotyczących PJM; -- znają różnicę między PJM a innymi formami systemu migowego; -- posiadają wiedzę o normach zachowania w komunikacji głuchych. Umiejętności Studenci: -- posiadają bardzo podstawowy zakres słownictwa i podstawy gramatyczne PJM oraz alfabet palcowy; -- znają reguły inicjowania, podtrzymywania i kończenia konwersacji migowej; -- właściwie używają regulatorów podczas rozmów w PJM; -- wyrażają proste zdania twierdzące, przeczące, pytania ogólne i szczegółowe z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy; -- prowadzą bardzo proste dialogi w PJM. Postawy: Studenci: -- rozumieją niemedyczny sposób funkcjonowania osób g/Głuchych i niedosłyszących, postrzegają je w kontekście kulturowym i społecznym; -- mają świadomość, że Głusi stanowią mniejszość językową; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Tomaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Program kursu obejmuje teoretyczną i praktyczną prezentację problematyki dotyczącej kulturowych i społecznych aspektów komunikacji ludzi głuchych (prezentacja niemedycznego modelu głuchoty). Warsztaty przewidują opanowanie przez słuchaczy podstawowej wiedzy o społecznych aspektach funkcjonowania społeczności głuchych, kulturze Głuchych oraz roli Polskiego Języka Migowego (PJM) i innych form systemu migowego w ich życiu. Zajęcia obejmują rozwijanie u studentów umiejętności komunikacyjnych przy posługiwaniu się PJM poprzez praktyczne prowadzenie wizualno-gestowej konwersacji z osobami głuchymi. Są dwa główne cele nauczania PJM: cele komunikacyjne i cele kulturowe. Co do komunikacji, podstawowym celem nauczania PJM jest osiągnięcie funkcjonującej komunikacji w kontekście kultury Głuchych. Cele związane z nauczaniem PJM zawierają rozwój zdolności receptywnych, ekspresywnych i interaktywnych jako podstawę efektywnej komunikacji w PJM. Osiągnięcie celów w obszarze kultury pozwoli studentom rozwinąć lepsze zrozumienie i docenienie zarówno kultury Głuchych, jak i ich własnych kultur. Istnieją trzy konkretne kroki, które przy nauce PJM studenci mogą podjąć, aby okazać szacunek dla PJM i kultury Głuchych: (1) uświadomić sobie, że społeczeństwo nauczyło nas bać się ludzkiej różnorodności; (2) zacząć akceptować pogląd, że społeczność głuchych jest mniejszością językową i kulturową; (3) przyjąć perspektywę społeczności Głuchych, że osoby Głuche nie są inwalidami ani niepełnosprawnymi. |
|
Literatura: |
1. Ladd, P. (2005). Deafhood: A concept stressing possibilities, not deficits. Scandinavian Journal of Public Health, 33, 12-17. 2. Lane, H. (2008). Do Deaf people have a disability? W: H-Dirksen L. Bauman (red.), Open your eyes. Deaf studies talking. University Of Minnesota Press. 3. Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. 4. Tomaszewski, P.(2004). Polski Język Migowy - mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59. 5. Tomaszewski, P. (2015). Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula, (red.), Kulturowe i społeczne aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 6. Tomaszewski, P., Wieczorek, R. (2016). Kropla drąży skałę. Ku depatologizacji głuchoty. W: H. Wrona-Polańska, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz (red.), Zdrowie i choroba w kontekście funkcjonowania społecznego i zawodowego. Wyd. UW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.