Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy poznawczych i behawioralnych metod terapii, rehabilitacji i wspierania zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP306-17 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Podstawy poznawczych i behawioralnych metod terapii, rehabilitacji i wspierania zdrowia
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia zdrowia i rehabilitacji
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Tryb prowadzenia:

w sali

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Rafał Kawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do tematyki związanej z podejściem poznawczym i behawioralnym w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z zaburzeniami rozwoju. Omówione zostaną założenia teoretyczne takich podejść w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju, jak m.in.: stosowana analiza zachowania (applied behavior analysis; ABA), Verbal Behavior Approach, Picture Exchange Communication System (PECS), Pivotal Response Training, Early Start Denver Model. Studenci będą mogli zapoznać się z wiedzą teoretyczną, leżącą u podstaw metod i technik pracy omawianych na kolejnych zajęciach specjalizacji.

Literatura:

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP. (r. 3)

Catania, C. (1998). Learning. New Jersey: Prentice Hall. (s. 2-26; 41-57)

Suchowierska, M., Kawa, R. (2008). Zachowania werbalne: koncepcja B.F. Skinnera i krytyka N. Chomsky’wgo. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: WUJ.

Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa: Paradygmat. (s. 3-27)

Kawa, R. (2011). Integracja podejść oraz technik terapeutycznych w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 16(3), s. 51-62.

Luiselli, J. K., Russo, D. C., Christian, W. P., Wilczynski, S. M. (2008). Effective practices for children with autism. New York: Oxford University Press. (s. 3-214)

Dimeff, L., Koerner, K. (2007). Dialektyczna terapia behawioralna w praktyce klinicznej. Kraków:WUJ. (s. 1-23; 281-309)

Leahy, R. (2008). Techniki terapii poznawczej. Kraków:WUJ. (s. 7-74)

Hayes, S., Stroshal, D., Wilson, K. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Kraków:WUJ. (s. 15-50)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.