Zjawiska i techniki w psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP308-01 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zjawiska i techniki w psychoterapii | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychoterapia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Założenia (opisowo): | Kurs specjalizacyjny dla studentów 4. i 5. Roku studiów (specjalizacja: Psychoterapia) |
||
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje zjawiska psychoterapeutyczne oraz techniki specyficzne dla podstawowych podejść teoretycznych psychoterapii: behawioralnego, poznawczego, psychoanalitycznego, humanistycznego, systemowego, interpersonalnego i integracyjnego. |
||
Pełny opis: |
Kurs prezentuje zjawiska psychoterapeutyczne oraz techniki specyficzne dla podstawowych podejść teoretycznych psychoterapii: behawioralnego, poznawczego, psychoanalitycznego, humanistycznego, systemowego, interpersonalnego i integracyjnego. I. Przedstawienie organizacji oraz wymagań dotyczących wykładu. Cztery główne nurty w psychoterapii: psychoanaliza Zagadnienia: - teoria, techniki, skuteczność, relacja terapeutyczna - ilustracja technik i relacji terapeutycznej Literatura obowiązkowa: Sokolik Z., Dudek Z. W. (2005). Psychoanaliza. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.1, s. 31-132,). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. II. Cztery główne nurty w psychoterapii c.d.: terapia behawioralno-poznawcza Zagadnienia: - teoria, techniki, skuteczność, relacja terapeutyczna - ilustracja technik i relacji terapeutycznej Literatura obowiązkowa: Rakowska J. (2005). Terapia behawioralno-poznawcza. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria (R. 2, s. 133-176). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Popiel A., Pragłowska E. (2011). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Szkoły i metody. Tom 6. (R. 7, s. 195-210). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. III. Cztery główne nurty w psychoterapii c.d.: terapia humanistyczno-egzystencjalna oraz terapia systemowa Zagadnienia: - teoria, techniki, skuteczność, relacja terapeutyczna - ilustracja technik i relacji terapeutycznej Literatura obowiązkowa: Jakubowska U. (2005). Terapia humanistyczno-egzystencjalna. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria (R. 3, s. 177-188). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Grzesiuk L., Jakubowska U. (2005). Terapia systemowa. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria (R. 4, s. 189-198). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Krawczyk K., Dębniak A. (2011). Psychoterapie oparte na doświadczaniu. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Szkoły i metody. Tom 6. (R. 9, s. 195-210). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. IV. Psychoterapia integracyjna i eklektyczna Zagadnienia: - teoria, techniki, skuteczność, relacja terapeutyczna - ilustracja technik i relacji terapeutycznej Literatura obowiązkowa: Suszek H. (2010). Tendencje integracyjne w psychoterapii na świecie. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.1, s. 27-40). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Styła R., Jędrasik-Styła M. (2010). Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.4.1., s. 71-79). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Jędrasik-Styła M., Styła R. (2010). Asymilatywna psychoterapia psychodynamiczna Strickera i Golda. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.5.1., s. 107-121). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Jędrasik-Styła M., Styła R. (2010). Integracyjna terapia relacyjna Paula Wachtela. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.6.1., s. 157-165). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Styła R., Jędrasik-Styła M. (2010). Ogólny model psychoterapii Orlinsky’ego i Howarda. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.6.4., s. 189-196). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Styła R., Jędrasik-Styła M. (2010). Transteoretyczny model psychoterapii James’a Prochaski i Carla DiClemente. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.6.5., s. 196-207). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. Czabała J. C., Rakowska J. (2010). Czynniki leczące (1) wspólne oraz (2) specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. (R.7., s. 249-289). Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA. V. Neurobiologia a psychoterapia. Zagadnienia: - mechanizm skuteczności psychoterapii z perspektywy neurobiologii Literatura obowiązkowa: Murawiec S. (2005). Psychoterapia z perspektywy neurobiologicznej. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.7, s. 253-268). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Murawiec S. (2012) Spostrzeżenia na temat zależności pomiędzy psychoterapią a postępami w neurobiologii i farmakoterapii. Psychoterapia 1 (148) 2009; 23–33 Przybyła J. (2016). Neurobiologiczne podstawy psychoterapii. Psychoterapia 2 (177) 2016; 29-42 VI. Badanie psychoterapii – strategie, wyniki Zagadnienia: - mechanizm skuteczności psychoterapii - wyniki badań dotyczących skuteczności psychoterapii Literatura obowiązkowa: Jakubowska U. (2006). Modele badań nad psychoterapią. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. (R. 1, s. 21-43). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rakowska J. (2006). Wyniki badań nad uczestnictwem w psychoterapii i rezygnacji z niej. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. (R. 2, s. 45-69). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rakowska J. (2006). Problemy metodologiczne badań nad skutecznością psychoterapii W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. (R. 3, s. 71-81). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rakowska J. (2006). Wyniki badań nad skutecznością psychoterapii podsumowane w metaanalizach. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. (R. 4, s. 83-99). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rakowska J. (2006). Negatywne skutki psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. (R. 8, s. 205-213). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. VII. Proces psychoterapii – przebieg, zjawiska Zagadnienia: - teoria, techniki, skuteczność, relacja terapeutyczna - ilustracja technik i relacji terapeutycznej Literatura obowiązkowa: Trzebińska E. (2005). Przygotowania do rozpoczęcia psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.8, s. 271-308). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Trzebińska E. (2005). Ogólna charakterystyka procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.9, s. 309-348). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. VIII. Leczące czynniki specyficzne i niespecyficzne a zjawiska w procesie psychoterapii. Zagadnienia: - proces psychoterapii i zjawiska występujmące w czasie jego trwania - czynniki leczące a proces psychoterapii Literatura obowiązkowa: Kleszcz-Szczyrba R. (2010). „Pomagać sobą”- rozważania na temat czynników niespecyficznych w psychoterapii związanych z osobą psychoterapeuty. Psychoterapia: 4 (155) 2010, 61–72 IX. Relacja terapeutyczna i ustosunkowanie w relacji terapeuta – pacjent (przeniesienie, współpraca terapeutyczna; przeciwprzeniesienie i kontakt) Zagadnienia: - analiza i rozumienie zjawisk występujących w przestrzeni terapeuta – pacjent w różnych szkołach terapeutycznych - techniki terapeutyczne odzdiaływujące na ustosunkowanie w relacji terapeuta-pacjent stosowane w różnych podejściach psychoterapeutycznych Literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (2005). Dynamika relacji pacjent-terapeuta. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.10, s. 355-394). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. X. Brak zmian, brak współpracy (opór) w psychoterapii. Zagadnienia: - rozumienie zjawiska braku współpracy (oporu) w różnych ujęciach terapeutycznych - techniki terapeutyczne ukierunkowane na brak współpracy stosowane w różnych podejściach psychoterapeutycznych Literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (2005). Zjawisko oporu pacjenta przed zmianą. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.11, s. 395-410). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. XI. Procesy poznawcze - wgląd, uświadamianie, schematy poznawcze Zagadnienia: - rozumienie procesów poznawczych w różnych ujęciach terapeutycznych - techniki terapeutyczne ukierunkowane na wgląd, zmianę schematów poznawczych stosowane w różnych podejściach psychoterapeutycznych Literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (2005). Wgląd, samopoznanie i schematy poznawcze. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.12, s. 427-443). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. XII. Procesy emocjonalna - ekspresja, rozładowanie napięć Zagadnienia: - rozumienie procesów emocjonalnych w różnych ujęciach terapeutycznych - techniki terapeutyczne ukierunkowane na procesy emocjonalne stosowane w różnych podejściach psychoterapeutycznych Literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (2005). Doświadczenie katharsis, odreagowanie i ekspresja „ja”. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.12, s. 411-425). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. XIII. Procesy uczenia się – uczenie się umiejętności, uczenie się relacyjne, uczenie się emocjonalne, społeczne uczenie się Zagadnienia: - rozumienie procesów uczenia się w różnych ujęciach terapeutycznych - techniki terapeutyczne ukierunkowane na uczenie się stosowane w różnych podejściach psychoterapeutycznych Literatura obowiązkowa: Grzesiuk L. (2005). Procesy warunkowania i społecznego uczenia się. W: L. Grzesiuk (red.). Psychoterapia. Teoria. Tom 1 (R.14, s. 445-459). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. XIV. Techniki psychoterapeutyczne specyficzne dla poszczególnych paradygmatów – systematyzacja. XV. Egzamin końcowy Zajęcia są oparte na wykładach w formie prezentacji multimedialnej. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/ Obligatory reading Grzesiuk L. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Tom 1. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rozdziały: 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 i 14. Grzesiuk L. (red.) (2006). Psychoterapia. Badania i szkolenie. Tom 3. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rozdziały: 1, 2, 3, 4 i 8. Grzesiuk L., Suszek H. (red.) (2010). Psychoterapia. Integracja. Tom 4. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rozdziały: 1, 4.1, 5.1, 6.1, 6.4, 6.5 i 7. Grzesiuk L., Suszek H. (red.) (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Tom 6. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Rozdziały: 7, 9, 10, 11 i 12. Kleszcz-Szczyrba R. (2010). „Pomagać sobą”- rozważania na temat czynników niespecyficznych w psychoterapii związanych z osobą psychoterapeuty. Psychoterapia: 4 (155) 2010, 61–72 Murawiec S. (2012) Spostrzeżenia na temat zależności pomiędzy psychoterapią a postępami w neurobiologii i farmakoterapii. Psychoterapia 1 (148) 2009; 23–33 Przybyła J. (2016). Neurobiologiczne podstawy psychoterapii. Psychoterapia 2 (177) 2016; 29-42 |
||
Efekty uczenia się: |
- Student ma pogłębioną wiedzę o zakładanych przez poszczególne podejścia czynnikach leczących i używanych procedurach terapeutycznych opartych na tych założeniach. - Student ma pogłębioną wiedzę na temat technik specyficznych dla podstawowych podejść teoretycznych psychoterapii. - Student rozumie wagę nowoczesnej tendencji w praktyce klinicznej dotyczącej doboru technik psychoterapeutycznych do problemów klinicznych pacjentów z uwzględnieniem wyników badań empirycznych. - Studenci potrafią dobrać techniki psychoterapeutyczne do problemów klinicznych pacjentów z uwzględnieniem wyników badań empirycznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie wystawiana na podstawie egzaminu końcowego. Zakres materiału egzaminacyjnego obejmuje treść wykładów oraz podaną literaturę. Egzamin końcowy będzie w formie testu wielokrotnego wyboru oraz w formie krótkich pytań (luki, w które należy wpisać krótką odpowiedź – nazwiska, nazwy szkoły psychoterapii, zjawiska itp.). Ocena będzie wystawiana według kryteriów przedstawionych w tabeli poniżej, przy czym obecność an wykładach może podnieść ocenę zgodnie z ustaleniami na zajęciach. Uzyskane punkty Ocena 99% - 100% 5,5 92% - 98% 5 85% - 92% 4,5 77% - 84% 4 69% - 76% 3,5 60% - 68% 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Krawczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.