Nowe trendy oraz badania w psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP308-14 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Nowe trendy oraz badania w psychoterapii | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychoterapia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia obowiązkowe, II rok specjalizacji |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Holas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs jest podzielony na dwa bloki. Pierwszy blok poświęcony jest nowym szkołom i trendom w terapii poznawczo-behawioralnej, humanistycznej oraz psychoanalitycznej. Przedstawione zostaną przykłady terapii wykorzystujących pracę z ciałem i oddechem. Znajdą się tu również zajęcia poświęcone mediom elektronicznym w psychoterapii, jak np. prowadzenie terapii online czy wykorzystywanie rzeczywistości wirtualnej w terapii. Drugi blok zajęć poświęcony będzie tematyce prowadzenia badań nad skutecznością psychoterapii. Obie części zajęć zakończone będą 30 minutowym kolokwium dotyczącym treści, odpowiednio pierwszego i drugiego bloku. W trakcie zajęć wykorzystywane będą materiały wideo, praca w małych grupach, dyskusje. Studenci będą mieli do wykonania kilka zadań domowych. Tematy zajęć 1. Zmiany w psychoterapii, zmian w społeczeństwie. Wprowadzenie do tematyki seminarium. Blok I Nowe szkoły i trendy w psychoterapii 2. Trzecia fala w terapii poznawczo-behawioralnej. Założenia teoretyczne i podstawowe metody: • dialektycznej terapii behawioralnej (Dialectical Behavior Therapy DBT, Linehan) • terapii akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy ACT, Hayes) • terapii skoncentrowanej na współczuciu (CFT) • terapii opartej na analizie funkcjonalnej (Functional Analytic Psychotherapy FAP, Tsai) • terapii metapoznawczej (Metacognitive Therapy MCT,Wells) • terapii redukcji stresu poprzez mindfulness (Mindfulness-Based Stress Reduction MBSR, Kabat-Zinn) • terapii poznawczej opartej na mindfulness (Mindfulness-Based Cognitive Therapy MBCT, Segal, Williams i Teasdale) – szersze omówienie i przykłady kliniczne Literatura: Dialectical Behavior Therapy (DBT, Linehan) Linehan, M.M. (2007). Zaburzenie osobowości z pogranicza. Terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: WUJ (roz. 2. Dialektyczne i biospołeczne podstawy leczenia, s. 28-64, roz. 3. Wzorce behawioralne, s. 65-93). Koons, C.R. (2008). Dialectical Behavior Therapy. doi: 10.1300/J200v06nl01_10. Lynch, T.R., Chapman, A.L., Rosenthal, M.Z., Kuo, J.R., Linehan, M.M. (2006). Mechanisms of Change in Dialectival Behavior Therapy: Theoretical and Empirical Observations. Journal of Clinical Psychology, 62 (4), s. 459-480. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR, Kabat-Zinn), Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT, Segal, Williams i Teasdale) Kabat-Zinn, J. (2014). Praktyka uważności dla początkujących. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Segal, Z.V., Williams M., Teasdale, J.D. (2017). Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Kraków: WUJ. (wybrane fragmenty). Teasdale, J., Williams, M., Segal, Z. (2016). Praktyka uważności. Kraków: WUJ (cz. I. Podstawy, s. 15-52). Acceptance & Commitment Therapy (ACT, Hayes), Functional Analytic Psychotherapy (FAP, Tsai), Metacognitive Therapy (MCT, Wells) Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Kraków: WUJ (roz. 2. Podstawowe założenia terapii ACT, s. 50-91). Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ (wybrane fragmenty). 3. Trzecia fala w terapii poznawczo-behawioralnej. Założenia teoretyczne i metody terapii schematów (Schema Therapy ST, Young). Literatura: Schema Therapy (ST, Young) Kellogg, S.H., Young, J.E. (2006). Schema Therapy for Borderline Personality Disorder. Journal of Clinical Psychology, 62 (4), s. 445-458. Young, J.E. (2005). Schema-Focused Cognitive Therapy and the Case Ms. S. Journal of Psychotherapy Integration, 15 (1), s. 115-126. Young, J.E., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2014). Terapia schematów. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty). 4. Nowe terapie wywodzące się z podejścia humanistycznego. Założenia teoretyczne i podstawowe metody: • terapii skoncentrowanej na emocjach (Emotion Focused Therapy, EFT, Greenberg) • terapii pozytywnej (Positive Psychotherapy PPT, Peseschkian) Literatura: Emotion Focused Therapy (EFT, Greenberg) Elliot, R., Watson, J.C., Goldman, R.N., Greenberg, L.S. (2009). Psychoterapia skoncentrowana na emocjach. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (roz. 2. Terapia skoncentrowana na procesie doświadczania, s. 28-54; roz. 4. Mikroprocesy występujące u klienta, s. 65-85). 5. Nowe podejścia psychoanalityczne. Założenia teoretyczne i podstawowe metody: • intensywnej krótkoterminowej psychoterapii dynamicznej (ISTDP) • terapii skoncentrowanej na przeniesieniu (Transference Focused Psychotherapy TFP, Kernberg) - szersze omówienie i przykłady kliniczne Literatura: Transference Focused Psychotherapy (TFP, Kernberg) Kernberg, O.F., Selzer, M.A., Koenigsberg, H.W., Carr, A.C., Appelbaum, A.H. (2007). Psychodynamiczna terapia pacjentów borderline. Gdańsk: GWP (roz. 2. Metoda terapii, s. 27-40) Levy, K.N., Clarkin, J.F., Yeomans, F.E., Scott, L.N., Wasserman, R.J., Kernberg, O.F. (2006). The Mechanisms of Change in the Treatment of Borderline Personality Disorder With Transference Focused Therapy. Journal of Clinical Psychology, 62 (4), s. 481-501. Yeomans, F.E., Diamond, D. (2013). Terapia skoncentrowana na przeniesieniu a zaburzenie osobowości borderline. W: J.F. Clarkin, P. Fonagy, G.O. Gabbard. Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Kraków: WUJ (s. 259-292). Yeomans, F., Delaney, J. (2008). Transference-Focused Psychotherapy for BPD. doi: 10.1300/J200v06nl01_13 6. Nowe podejścia psychoanalityczne. Założenia teoretyczne i metody terapii opartej na mentalizacji (Mentalization-Based Therapy MBT, Fonagy). Literatura: Mentalization-Based Therapy (MBT, Fonagy) Allen, J., Fonagy, P., Bateman, A. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: WUJ (roz. 7. Leczenie urazu przywiązaniowego, s. 301-336). Bateman, A., Fonagy, P. (2013). Terapia oparta na mentalizacji a zaburzenie osobowości borderline. W: J.F. Clarkin, P. Fonagy, G.O. Gabbard. Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Kraków: WUJ (s. 233-258). Fonagy, P., Bateman, A.W. (2006). Mechanisms of Change in Mentalization-Based Treatment of BPD. Journal of Clinical Psychology, 62 (4), s. 411-430. Bateman, A.W., Fonagy, P. (2008). Mentalization-Based Treatment for BPD. Journal of Personality Disorders, 18 (1), s. 36-51. 7. Oddziaływania terapeutyczne z użyciem mediów elektronicznych • terapia online • wirtualna rzeczywistość w terapii • terapia awatarem • aplikacje “terapeutyczne” 8. Praca ruchem i oddechem • teoria Polyvagal • oddech biomedyczny (BBTRS) • ćwiczenia uwalniające od przeżyć traumy (Trauma Releasing Exercises) • Biofeedbeck Blok II Badania w psychoterapii 9. Kolokwium z materiału obejmującego Blok I. Badania w psychoterapii – wyzwania. 10. Ogólna skuteczność psychoterapii. Literatura: Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. M. Cooper. Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2010, wyd. 1. Rozdział 1 i 2. 11. Skuteczność psychoterapii a czynniki związane z klientem i terapeutą. Literatura: Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. M. Cooper. Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2010, wyd. 1. Rozdział 4 i 5. 12. Skuteczność psychoterapii a czynniki związane z relacją, techniką i doświadczeniem. Literatura: Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. M. Cooper. Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2010, wyd. 1. Rozdział 6 i 7. 13. Korzyści z badań empirycznych dla praktyki psychoterapeutycznej. Implikacja wyników badań z zakresu neuronauk do psychoterapii. 14. Kolokwium z materiału obejmującego Blok II. Kliniczna i rzeczywista skuteczność różnych podejść terapeutycznych. Literatura: Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. M. Cooper. Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2010, wyd. 1. Dodatek. 15. Podsumowanie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.