Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji. Kurs przeznaczony jest dla studentów 4 i 5 roku. Kryteria naboru: 1) pierwszeństwo dla specjalizacji 309 2) lata IV-V |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kiedy możliwa jest kontrola emocji? Co ją utrudnia? Czy można ćwiczyć w sobie umiejętność kontrolowania własnych emocji? Na przykładach fragmentów filmów będziemy wspólnie zastanawiać się nad metodami i możliwościami radzenia sobie z emocjami. Praktyczne ćwiczenia i dyskusje będą oparte także o literaturę z zakresu samokontroli emocjonalnej. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student powinien: - zdefiniować kontrolę emocji - odróżniać kontrolę emocji od mechanizmów obronnych - opisać 5 poziomów regulacji emocji - odróżniać konsekwencje strategii tłumienia i przeformułowania - wymienić możliwe przyczyny braku kontoli emocji w danej sytuacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kobylińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Kobylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
dr Dorota Kobylińska dorotak@psych.uw.edu.pl Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji 15 godz. seminarium, 15 godz. ćwiczeń, sem. zimowy, rok akadem. 2009/20010 Informacje ogólne: Kiedy możliwa jest kontrola emocji? Co ją utrudnia? Czy można ćwiczyć w sobie umiejętność kontrolowania własnych emocji? Na przykładach fragmentów filmów będziemy wspólnie zastanawiać się nad metodami i możliwościami radzenia sobie z emocjami. Praktyczne ćwiczenia i dyskusje będą oparte o literaturę z zakresu samokontroli emocji. Kryteria zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) - ocena za prezentację jednego z tematów na podstawie opisanej poniżej literatury - zaliczenie prezentacji praktycznej: omówienie fragmentu wybranego filmu (obie prezentacje są pracą zespołową) - przygotowywanie jednego pytania do dyskusji na każde zajęcia z części semianryjnej (przed zajeciami lub w trakcie prezentacji) - zaliczenie kolokwium Ocena końcowa stanowi średnią ocen: z dwóch prezentacji oraz z kolokwium. Zajęcia 1 Wprowadzenie, program zajęć, „powtórka z emocji” Zajęcia 2 Model samokontroli emocjonalnej 1. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN (strony: 57-79) 2. Gross, J., Thompson R. A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundations, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 3-24). New York: The Guilford Press. Zajęcia 3 Rodzaje regulacji emocji i ich konsekwencje Gross J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive and social consequences. Psychophisiology, 39, 281-291. Zajęcia 4 Właściwości Ja a samokontrola Panowanie nad reakcjami fizjologicznymi 1. Jarymowicz, M. i Karwowska, D. (2001). Hipotetyczne związki struktury Ja z podatnością na wpływy afektu: dane dotyczące roli dystynktywności schematu Ja, W: M. Jarymowicz (red.) Pomiędzy afektem a intelektem. Warszawa: IP PAN. 2. Wolak K. (1993). Cognitive self-distinctness and effectiveness of emotional control training. Series in Behavioral Science, vol. 3. Delft: Eburon. 3, Jarymowicz M. i Kobylińska D. (2005). Z badań nad wpływem utajonego afektu na formułowane sądy w warunkach uprzedniego pobudzania do refleksyjności. Studia Psychologiczne, t.43, z. 3, 25-40. Zajęcia 5 Automatyczna regulacja emocji Bargh, J.A., Williams, L.E. (2007). Nonconscious regulation of emotion, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 429-445). New York: The Guilford Press. Zajęcia 6 Wiedza o emocjach a regulacja emocji Wranik, T., Feldman Barrett L., Salovey, P. (2007). Intelligent emotion regulation: Is knowledge power?, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 393-407). New York: The Guilford Press. Zajęcia 7 Neurobiologia regulacji emocji Ochsner K.N., Gross J.J. (2007). The neural architecture of emotion regulation, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 87-109). New York: The Guilford Press. Kolejne zajęcia przeznaczamy na oglądanie i omawianie fragmentów filmów - prezentacje praktyczne. Należy wybrać fragment filmu, który pokazuje brak kontroli emocji i przygotować omówienie (łącznie z pytanimi do dyskusji) wyjaśniające możliwe przyczyny braku kontroli z wykorzystaniem wiedzy o mechanizmach regulacji emocji omawianych na w pierwszej części zajęć. |
|
Literatura: |
literatura obowiązkowa: patrz: pełny opis kursu dodatkowe propozycje literatury: 1. Aronson E. i Wieczorkowska G. (2000). Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa: Jacek santorski & Co. 2. Bargh, J. A. (1994). The four horsemen of automaticity: awereness, intention, efficiency and control in social cognition, W: R. S. Wyer i T. K. Srull (Red.), Handbook oo social cognition (t. 1, wyd. II). Hillsdale (NY): Erlbaum. 3. Baumeister R.F. i Vohs K.D. (2005-red.) Handbook of Self-regulation. New York: The Guilford Press. 4. Goss J. (2007-red.) Handbook of emotion regulation. New York: The Guilford Press. 5. Jarymowicz M. (1997). Dociekania nad naturą emocji: o emocjach poza świadomością i emocjach poza spontanicznością. Czasopismo psychologiczne 3, 153-170. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.