Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-14
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji. Kurs przeznaczony jest dla studentów 4 i 5 roku.


Kryteria naboru:

1) pierwszeństwo dla specjalizacji 309

2) lata IV-V

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kiedy możliwa jest kontrola emocji? Co ją utrudnia? Czy można ćwiczyć w sobie umiejętność kontrolowania własnych emocji? Na przykładach fragmentów filmów będziemy wspólnie zastanawiać się nad metodami i możliwościami radzenia sobie z emocjami. Praktyczne ćwiczenia i dyskusje będą oparte także o literaturę z zakresu samokontroli emocjonalnej.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć student powinien:

- zdefiniować kontrolę emocji

- odróżniać kontrolę emocji od mechanizmów obronnych

- opisać 5 poziomów regulacji emocji

- odróżniać konsekwencje strategii tłumienia i przeformułowania

- wymienić możliwe przyczyny braku kontoli emocji w danej sytuacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobylińska
Prowadzący grup: Dorota Kobylińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

dr Dorota Kobylińska

dorotak@psych.uw.edu.pl

Niektóre uwarunkowania skuteczności kontroli emocji

15 godz. seminarium, 15 godz. ćwiczeń, sem. zimowy, rok akadem. 2009/20010

Informacje ogólne: Kiedy możliwa jest kontrola emocji? Co ją utrudnia? Czy można ćwiczyć w sobie umiejętność kontrolowania własnych emocji? Na przykładach fragmentów filmów będziemy wspólnie zastanawiać się nad metodami i możliwościami radzenia sobie z emocjami. Praktyczne ćwiczenia i dyskusje będą oparte o literaturę z zakresu samokontroli emocji.

Kryteria zaliczenia:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)

- ocena za prezentację jednego z tematów na podstawie opisanej poniżej literatury

- zaliczenie prezentacji praktycznej: omówienie fragmentu wybranego filmu

(obie prezentacje są pracą zespołową)

- przygotowywanie jednego pytania do dyskusji na każde zajęcia z części semianryjnej (przed zajeciami lub w trakcie prezentacji)

- zaliczenie kolokwium

Ocena końcowa stanowi średnią ocen: z dwóch prezentacji oraz z kolokwium.

Zajęcia 1

Wprowadzenie, program zajęć, „powtórka z emocji”

Zajęcia 2

Model samokontroli emocjonalnej

1. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN (strony: 57-79)

2. Gross, J., Thompson R. A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundations, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 3-24). New York: The Guilford Press.

Zajęcia 3

Rodzaje regulacji emocji i ich konsekwencje

Gross J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive and social consequences. Psychophisiology, 39, 281-291.

Zajęcia 4

Właściwości Ja a samokontrola

Panowanie nad reakcjami fizjologicznymi

1. Jarymowicz, M. i Karwowska, D. (2001). Hipotetyczne związki struktury Ja z podatnością na wpływy afektu: dane dotyczące roli dystynktywności schematu Ja, W: M. Jarymowicz (red.) Pomiędzy afektem a intelektem. Warszawa: IP PAN.

2. Wolak K. (1993). Cognitive self-distinctness and effectiveness of emotional control training. Series in Behavioral Science, vol. 3. Delft: Eburon.

3, Jarymowicz M. i Kobylińska D. (2005). Z badań nad wpływem utajonego afektu na formułowane sądy w warunkach uprzedniego pobudzania do refleksyjności. Studia Psychologiczne, t.43, z. 3, 25-40.

Zajęcia 5

Automatyczna regulacja emocji

Bargh, J.A., Williams, L.E. (2007). Nonconscious regulation of emotion, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 429-445). New York: The Guilford Press.

Zajęcia 6

Wiedza o emocjach a regulacja emocji

Wranik, T., Feldman Barrett L., Salovey, P. (2007). Intelligent emotion regulation: Is knowledge power?, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 393-407). New York: The Guilford Press.

Zajęcia 7

Neurobiologia regulacji emocji

Ochsner K.N., Gross J.J. (2007). The neural architecture of emotion regulation, W: J. Gross (red.) Handbook of emotion regulation (strony: 87-109). New York: The Guilford Press.

Kolejne zajęcia przeznaczamy na oglądanie i omawianie fragmentów filmów - prezentacje praktyczne. Należy wybrać fragment filmu, który pokazuje brak kontroli emocji i przygotować omówienie (łącznie z pytanimi do dyskusji) wyjaśniające możliwe przyczyny braku kontroli z wykorzystaniem wiedzy o mechanizmach regulacji emocji omawianych na w pierwszej części zajęć.

Literatura:

literatura obowiązkowa:

patrz: pełny opis kursu

dodatkowe propozycje literatury:

1. Aronson E. i Wieczorkowska G. (2000). Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa: Jacek santorski & Co.

2. Bargh, J. A. (1994). The four horsemen of automaticity: awereness, intention, efficiency and control in social cognition, W: R. S. Wyer i T. K. Srull (Red.), Handbook oo social cognition (t. 1, wyd. II). Hillsdale (NY): Erlbaum.

3. Baumeister R.F. i Vohs K.D. (2005-red.) Handbook of Self-regulation. New York: The Guilford Press.

4. Goss J. (2007-red.) Handbook of emotion regulation. New York: The Guilford Press.

5. Jarymowicz M. (1997). Dociekania nad naturą emocji: o emocjach poza świadomością i emocjach poza spontanicznością. Czasopismo psychologiczne 3, 153-170.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)