Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia ekonomiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP311-03 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Psychologia ekonomiczna
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia ekonomiczna
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest przyjęcie na specjalizację Psychologia Ekonomiczna. Zajęcia są zamknięte dla studentów specjalizacji (IV rok studiów).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są prezentacji definicji dyscypliny i jej działów oraz charakterystyce zachowań będących przedmiotem zainteresowania psychologów ekonomicznych. W drugiej części zajęć rozwijane są wybrane wątki teoretyczne i praktyczne związane z funkcjonowaniem człowieka w ramach systemu ekonomicznego (będącego podmiotem oddziaływań ekonomicznych i kształtującego system ekonomiczny).

Zajęcia w roku akademickim 2014/15 odbędą się w sali numer 8, we wtorki od 7 do 28 pażdziernika, w godzinach 16.00 - 19.15.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są prezentacji definicji dyscypliny i jej działów oraz charakterystyce zachowań będących przedmiotem zainteresowania psychologów ekonomicznych. W drugiej części zajęć rozwijane są wybrane wątki teoretyczne i praktyczne związane z funkcjonowaniem człowieka w ramach systemu ekonomicznego (będącego podmiotem oddziaływań ekonomicznych i kształtującego system ekonomiczny).

W trakcie zajęć zostana omówione następujące zagadnienia:

1. Definicja psychologii ekonomicznej: psychologia ekonomiczna jako dziedzina badań podstawowych i stosowanych.

2. Psychologia ekonomiczna a psychologia konsumenta i zachowania konsumenckie.

3. Zachowania ekonomiczne jednostek będące przedmiotem badań psychologów ekonomicznych.

4. Alokacja zasobów indywidualnych.

5. Ekonomiczna socjalizacja i rozwój ekonomiczny jednostek.

6. Optymizm i pesymizm konsumentów.

7. Społeczno-ekonomiczny dobrostan i ubóstwo.

Literatura:

Tyszka, T. (1995). Psychologia ekonomiczna: kupowanie, oszczędzanie, płacenie podatków. Kolokwia Psychologiczne, t. 5, 155-179.

Tyszka, T. (1997). Psychologia zachowań ekonomicznych. PWN, W-wa, s. 7-13, 84-88.

Tyszka, T. (2000). Psychologia ekonomiczna. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. GWP, 351-378 (dla zainteresowanych: 379 ?404).

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. GWP, r.1,5,7,9,16,18.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2000). Koszty zachowań zakupowych. Marketing w Praktyce, 5 (33), wrzesień-październik.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2006). Zasoby, zachowania i decyzje alokacyjne. W: książka pod red. M. Łukasiak- Goszczyńskiej i E. Aranowskiej Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student zna zakres badań i rozważań prowadzonych w ramach psychologii ekonomicznej. Rozumie także podstawy psychologiczne zachowań ekonomicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w warsztatowych elementach zajęć oraz ocena z testu wiadomości.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sekścińska
Prowadzący grup: Grażyna Wąsowicz-Kiryło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.