Seminarium badawcze - badania jakościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP311-11 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium badawcze - badania jakościowe | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia ekonomiczna |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia obowiązkowe, II rok specjalizacji |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą zastosowania metod jakościowych w badaniach marketingowych (badaniach produktów, wizerunku marki, postaw konsumentów, satysfakcji klientów, reklamy). Szczególny nacisk położony jest na metodę zogniskowanych wywiadów grupowych (tzw. fokusów). Celem zajęć jest wprowadzenie - teoretyczne i praktyczne - w problematykę organizacji, realizacji oraz analizy i interpretacji rezultatów badań jakościowych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z teoretycznymi aspektami realizacji wywiadów grupowych, ćwiczą przygotowywanie ofert i scenariuszy oraz prowadzenie wywiadu grupowego oraz przygotowanie raportu-prezentacji z badań, a także występowanie w roli Klienta. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Studenci będą rozumieli, w jakich sytuacjach zastosować badania jakościowe oraz metodę wywiadów grupowych w badaniach marketingowych oraz nazwać korzyści z ich zastosowania specyficzne dla danego problemu badawczego. 2. Studenci będą potrafili opracować: - ofertę badawczą (sformułować cele marketingowe i badawcze, zagadnienia do realizacji oraz schemat badania) - scenariusz do wybranych zagadnień badawczych. 3. Studenci będą potrafili zakodować wyniki i opracować prezentację wyników badania. 4. Studenci będą potrafili ocenić, jak zachowani moderatora wpływają na dynamikę grupę i realizację celu badania. 5. Studenci będą potrafili udzielić innym konstruktywne informacje zwrotne dotyczące poszczególnych prac (oferta, scenariusz, moderowanie, prezentacja). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sekścińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Styśko-Kunkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
"1. Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z realizacją badań jakościowych, w szczególności zogniskowanych wywiadów grupowych. 2. Rozwijanie umiejętności studentów w trzech zakresach: a. Projektowania badań jakościowych z wykorzystaniem zogniskowanych wywiadów grupowych. b. Analizowania badań jakościowych i wnioskowania. c. Prowadzenia zogniskowanych wywiadów grupowych: studenci będą potrafili przeprowadzić 45-60 minutowy wywiad grupowy, będą rozumieli, jakie są konsekwencje zachowań werbalnych i niewerbalnych moderatora dla dynamiki grupy i realizacji celu. " | |
Literatura: |
"teratura obowiązkowa: -------------------------------- Ogólnie o badaniach jakościowych: Maison D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Styśko-Kunkowska (2014). Interviews as a qualitative research method in management and economics sciences. Warsaw: SGH. Strony 23-132. Wybór metody i dobór uczestników Styśko-Kunkowska, M., Wąsowicz-Kiryło, G. , Grunert, G. K. (2018). Gaining wealth and deep insight into meaning of colours in nutrition labelling using an extended focus group interview. In SAGE Research Methods Cases. Wybrane zagadnienia marketingowe: Maison, D. i Noga-Bogomilski A. (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. --> Wójcik, M. (2007). Jakościowe badania elementów składowych marki. --> Maison D. (2007). O badaniach reklamy, czyli jak na podstawie badań przewidzieć skuteczność reklamy i ocenić skuteczność przeprowadzonej kampanii. Stasiuk, K. Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN. Rozdział 9. literatura uzupełniająca: -------------------------------- Malhotra N. K. & Birks D. (2007). Marketing Research: An Applied Approach (Third European Edition). Harlow [etc.]: FT Prentice Hall. Chapters 6-9, pp. 148-263. Stewart D.W, Shamdasani P.N., Rook D.W. (2006). Focus Groups: Theory and Practice (2nd Edition). Thousand Oaks (etc.): Sage Publications. Chapters 2-7, pp. 19-134. ESOMAR (2019). ESOMAR/GRBN Guideline for researchers and clients involved in primary data collection Consultation Draft: August 7, 2019. Retrieved September 9, 2019, from https://www.esomar.org/what-we-do/code-guidelines/primary-data-collection-guideline ESOMAR (2009). Guide on passive data collection, observation and recording (rev. ed.). Retrieved September 9, 2019, from http: https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ESOMAR_Codes-and-Guidelines_Passive_Data_Collection-Observation-and-Recording.pdf Chapters 3-4. Kvale S. (2004). Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Trans Humana: Białystok. Nikodemska-Wołowik A. (1999). Jakościowe badania marketingowe. Warszawa: PWE. Wyrzykowska, I. (2007). Siedem pytań i odpowiedzi na temat technik projekcyjnych, czyli o ich stosowaniu w strategii marketingowej. W: D. Maison, A. Noga-Bogomilski Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.