PJM w pracy zawodowej psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP6-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | PJM w pracy zawodowej psychologa |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia zdrowia i rehabilitacji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy komunikacji w Polskim Języku Migowym 2500-PL-PS-SP306-09 |
Skrócony opis: |
Program kursu obejmuje praktyczną prezentację problematyki dotyczącej kulturowych i społecznych aspektów życia ludzi głuchych. Warsztaty przewidują opanowanie przez słuchaczy podstawowej wiedzy o psychologicznych i socjologicznych aspektach funkcjonowania społeczności głuchych, kulturze Głuchych oraz roli Polskiego Języka Migowego (PJM) w ich życiu. Podstawową formą zajęć są warsztaty językowe, które będą prowadzone z udziałem osób Głuchych jako rodzimych użytkowników PJM. Przewidziane są praktyki, które będą odbywać się przy użyciu PJM jako języka docelowego. Kurs obejmuje 30 godzin zajęć warsztatowych. Celem tych zajęć są: (1) doskonalenie podstaw kompetencji językowej i komunikacyjnej w PJM; (2) umiejętność posługiwania się PJM w praktyce poprzez prowadzenie konwersacji z osobami kulturowo Głuchymi; (3) umiejętność prowadzenia coraz bardziej złożonych dialogów w PJM; (4) umiejętność tworzenia opowiadań, narracji na różne tematy. |
Efekty uczenia się: |
Sformułowany jako efekty uczenia: Wiedza Studenci: rozumieją, co jest normą, a co poza nią wykracza w kulturze Głuchych; znają nowe trendy w rozwoju kultury Głuchych w Polsce i na świecie; rozumieją psychologiczne aspekty tożsamości Głuchego/niedosłyszącego; mają świadomość podziału komunikatów niewerbalnych (dystans, mimika, postawa, gesty) i rozumieją istotę spójności przekazu w procesie komunikacji w języku migowym; Umiejętności Studenci: posiadają podstawowy zakres słownictwa i znają reguły gramatyczne PJM; znają reguły naprzemienności ról w procesie konwersacji migowej; zrozumieją i stosują potoczne wyrażenia i wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego, a także formułują pytania z użyciem odpowiednich ekspresji twarzy z zakresu życia prywatnego, dotyczącego np.: miejsca, w którym mieszkają, ludzi, których znają i rzeczy, które posiadają oraz odpowiadają na tego typu pytania; rozumieją znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych im spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.; potrafią radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć na spotkaniach z Głuchymi (np. w klubie Głuchych), gdzie używa się PJM, a także tworzyć spójne wypowiedzi migowe na tematy, które są im znane oraz opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając oraz wyjaśniając swoje opinie i plany Postawy: Studenci: wdrażają zmiany w sposobie spostrzegania osób g/Głuchych i niedosłyszących; mają świadomość istnienia ryzyka opresji społecznej i dyskryminacji ze względu na głuchotę; znają konsekwencje stosowania praktyk o paternalistycznym charakterze; znają pojęcie audyzmu, ableizmu, handicapizmu; mogą pełnić rolę mediatora/asystenta w konfliktach o podłożu kulturowym, które mogą mieć miejsce przy zderzeniu się dwóch światów: słyszących i Głuchych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Tomaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
1. Bauman, H-Dirksen, L. (2006). Audism. W: D. Mitchell, S. Snyder (red.), Encyclopedia of disability, Vol. 5. London: Sage Publications. 2. Dunn, L. (2008). The burden of racism and audism. W: H-Dirksen L. Bauman (red.), Open your eyes. Deaf studies talking. University Of Minnesota Press. 3. Lane, H. (1993). Czy istnieje psychologia głuchych? Audiofonologia, 5, 109-136. 4. Lane, H. (1996) Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. Warszawa: WSiP. 5. Leigh, I. (2010). Reflections on identity. W: M. Marschark, P.E. Spencer (red.), The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education, vol. 2. Oxford University Press. 6. Nowell, N.L. (2006). Oppression. W: D. Mitchell, S. Snyder (red.), Encyclopedia of disability, Vol. 5. London: Sage Publications. 7. Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: SWPS Academica. 8. Tomaszewski P. (2015) Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz (red.), Społeczne i kulturowe aspekty niepełnosprawności i zdrowia. Warszawa: WUW. 9. Tomaszewski, P., Wieczorek, R. (w druku, 2015). Kropla drąży skałę. Ku depatologizacji głuchoty. W: H. Wrona-Polańska, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz (red.), Zdrowie i choroba w kontekście funkcjonowania społecznego i zawodowego. Wyd. UW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.