Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywództwo i budowanie zespołu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PZP-PBZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przywództwo i budowanie zespołu
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przegląd osobowościowych i sytuacyjnych uwarunkowań efektywnego przywództwa. Kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie diagnozowania wzorów motywacyjnych kadry kierowniczej i personelu, diagnozowania interakcji w zespole zadaniowym, diagnozowania ról w zespole zadaniowym, unikania błędów w rozmowach z podwładnym

Pełny opis:

Przekazanie podstawowej wiedzy na temat przywództwa w organizacjach oraz przegląd osobowościowych i sytuacyjnych uwarunkowań efektywnego przywództwa. Kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie diagnozowania wzorów motywacyjnych kadry kierowniczej i personelu, diagnozowania interakcji w zespole zadaniowym, diagnozowania ról w zespole zadaniowym, unikania błędów w rozmowach z podwładnym. Podczas zajęć poruszane są następujące zagadnienia:

typy przywództwa (przywództwo sytuacyjne, wizjonerskie)

cechy i umiejętności przywódcy (m.in. budowanie spójności i wiarygodności);

zespoły i fazy jego powstawania;

role i zachowania w zespole;

rozwiązywanie problemów i style kierowania konfliktami.

Literatura:

Kożusznik,B., Pollak,A., Paliga,Mt. (2020). Przywództwo w organizacji. w: B. Rożnowski & P. Fortuna [red.] Psychologia biznesu. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 319-336

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W3. Rozpoznaje reguły rządzące procesami komunikacji interpersonalnej

W6. Zna i rozpoznaje najważniejsze zjawiska organizacyjne, związane z funkcjonowaniem ludzi

W12. Zna najważniejsze teorie przywództwa, rozumie ograniczenia efektywności przywództwa

W13. Rozpoznaje role i zachowania w zespole, rozumie ich znaczenie dla pracy grupy

Umiejętności:

U1. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu różnych działów psychologii do analizy i interpretacji zjawisk organizacyjnych

U2. Umie nawiązać i podtrzymać kontakt z inną osobą, skutecznie komunikować się

U3. Umie zastosować adekwatną metodę badawczą do analizy problemów organizacyjnych

U9. Umie diagnozować interakcję oraz role uczestników w zespole zadaniowym

Kompetencje:

K1. Wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczną w działaniach na rzecz innych ludzi

K2. Ma poczucie odpowiedzialności za wykorzystywanie posiadanej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych

K3. Potrafi nawiązać dobry, niezagrażający kontakt z innymi ludźmi

K4. Potrafi współpracować w zespole

K5. Zwraca uwagę na zachowania niewerbalne i ocenia ich znaczenie w interakcjach

K6. Ma świadomość wpływu własnych działań na inne osoby

K7. Jest świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi i potrafi respektować tę różnorodność. Z szacunkiem odnosi się do ludzi niezależnie od płci, orientacji seksualnej, edukacji, grupy społecznej i wyznania

K8. Potrafi zaplanować swoją działalność zawodową w kontekście potrzeb rynku pracy

K9. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do podejmowania lub wspierania działań przedsiębiorczych

Metody i kryteria oceniania:

obecność

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)