Więź emocjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP302-04 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Więź emocjonalna | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia kliniczna dziecka i rodziny |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Psychologia rozwojowa 2500-ZNPRO |
||
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia rozwojowa 2500-ZNPRO |
||
Założenia (opisowo): | Zapoznanie się z podejściem interpersonalnym w psychologii klinicznej dziecka. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią więzi. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych, jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych. Zajęcia będą łączone z zadaniami praktycznymi, które mają na celu pomóc w krytycznym odniesieniu się do prezentowanej wiedzy. |
||
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest omówieniu zagadnień związanych z teorią więzi. Teoria ta dotyczy wczesnodziecięcej relacji dziecko-opiekun i znaczenia tej relacji dla dalszego rozwoju. Odnosi się zarówno do aspektów rozwojowych, jak i klinicznych. Obecnie teoria przywiązania jest jedną z głównych koncepcji wyznaczających rozwój psychologii klinicznej dziecka. Jej znajomość jest niezbędna dla wszystkich psychologów dziecięcych. Zajęcia będą łączone z zadaniami praktycznymi, które mają na celu pomóc w krytycznym odniesieniu się do prezentowanej wiedzy. |
||
Literatura: |
Belsky, J. (1999). Interactional and contextual determinants of attachment security. W: J. Cassidy, P. R. Shaver (red.), Handbook of attachment (s. 249-264). New York, London: The Guilford Press. Bowlby, J. (1973). Susceptibility to fear and the availability of attachment figures. W: J. Bowlby. Separation (rozdz. 14, s. 234-243). Pelican Books. Lyons-Ruth, K. i Jacobovitz, D. (1999). Attachment Disorganization. W: J. Cassidy, P. R. Shaver (red.), Handbook of attachment (s. 520-551). New York, London: The Guilford Press. Pruett, K. D. (1997). How men and children affect each other?s development. Zero to Three, Aug./Sep., str. 3-11. Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24. Senator, D. (2005). Neurofizjologiczne mechanizmy wczesnodziecięcej traumy relacyjnej, 2, s. 51-66. Senator, D. (2004). Więź emocjonalna ? poszukiwanie siebie w relacji z drugą osobą. W: T. Karczmarek i G. Kmita (red.) Wczesna interwencja ? miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną, str. 15-30, Warszawa: Emu. Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa ? Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16. Zalewska, M. (2002). Persefona ? zamieniona tożsamość i uśmiercona miłość. W: K. Schier i M. Zalewska, M., Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. (s. 29 ? 36). Warszawa: SCHOLAR Zalewska, M. (2002). Narcyz i Liriope ? czyli dramat macierzyństwa. W: K. Schier i M. Zalewska, M., Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców. (s. 54 - 65). Warszawa: SCHOLAR |
||
Efekty uczenia się: |
Opanowanie wiedzy na podejścia interpersonalnego i jego zastosowania w psychologii klinicznej dziecka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.