Kierowanie i przywództwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP303-44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kierowanie i przywództwo |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przegląd wybranych koncepcji kierowania i przewodzenia pod kątem ich wykorzystania w praktyce organizacyjnej i liderskiej. Zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji studiów przypadków, za których podstawę posłużą opisu realnych przykładów działań kierowników/liderów, ale też biografie, filmy dokumentalne lub fabularne (w przypadku biografii lub filmów wymagane będzie zapoznanie się z nimi przed zajęciami). |
Pełny opis: |
Tematy kolejnych zajęć: 1. Rola i funkcje kierownika. Kierowanie, zarządzanie a przywództwo. 2. Co kierownik ma w głowie: teoria X i teoria Y McGregora. Demokraci i autokraci. 3. Przywództwo jako wymiana - przywództwo transakcyjne , model LMX 4. Style przywództwa. Przywództwo sytuacyjne. 5. Przywództwo „nie-transakcyjne” (koncepcje przywództwa transformacyjnego, charyzmatycznego, autentycznego) 6. Umiejętności, szkolenie i rozwój kierowników i przywódców 7. Prezentacja studiów przypadków opracowanych przez studentów |
Literatura: |
- Blanchard, K (2007). Przywództwo wyższego stopnia, Warszawa: PWN [Rozdział 5. Przywództwo Sytuacyjne SLII] - Goleman, D. (2004). Co czyni cię przywódcą. Harvard Business Review Polska, 2 (12), 92-101 - Schultz, D. & Schultz, S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN [Rozdział 7: Przywództwo] - Zaleznik, A. (2004).Menedżerowie i liderzy. Czym różnią się od siebie? Harvard Business Review Polska, 6 (16), 106-115 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student - Potrafi wskazać kluczowe zadania osób pełniących funkcje kierownicze i/lub przywódcze. - Zna najważniejsze teorie opisujące pożądane cechy kierowników, proces przewodzenia, różnice w stylach kierowania i dopasowanie stylów kierowania do specyfiki zadania i podwładnych/współpracowników - Posiada przegląd metod szkolenia i rozwoju menedżerów i przywódców Umiejętności: po ukończeniu przedmiotu student - potrafi wykorzystać wybrane teorie i modele do analizy postaw, zachowań kierowników i na ich podstawie budować rekomendacje zmiany lub rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie studium przypadku (na podstawie obserwacji działania realnego kierownika/przywódcy, lub biografii, książki beletrystycznej, filmu), w którym student (1) opisze sytuację, (2) zdefiniuje zadanie/wyzwanie/problem z jakim mierzył się kierownik/lider, (3) opisze i przeanalizuje adekwatność działań lidera w ujęciu dowolnej teorii/modelu omawianych na zajęciach, oraz (4) zaproponuje możliwe zmiany w działaniach lidera wynikające z rekomendacji wybranej teorii/modelu przywództwa. Studia przypadków powinny być przygotowane w formie prezentacji i wygłoszone przed całą grupą (na ostatnich zajęciach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.