Podstawy psychologii 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-BIO-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii 2 |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza Studentów biologii w problematykę psychologii ogólnej, przybliża podstawy psychologii. Rozpoczynamy od spojrzenia na relację dusza-ciało/ psychika a mózg, by ukazać, jak zmieniało się ujęcie biologicznych podstaw funkcjonowania psychicznego człowieka. Przechodzimy do poznania procesów organizujących percepcję i tworzenie pojęć, by poświęcić uwagę procesom świadomym i nieświadomym, a dalej mechanizmom uczenia się i funkcjonowania pamięci. Prześledzimy rolę języka w funkcjonowaniu człowieka, przeanalizujemy procesy myślenia oraz procesy emocjonalno-motywacyjne. Zajmiemy się dalej różnicami indywidualnymi i mechanizmami rozwoju człowieka w ciągu życia. Na koniec zasygnalizujemy mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym (na przykładzie wybranych eksperymentów), a także dokonamy podsumowania kursu, sięgając do tezy T. Tomaszewskiego „człowiek jako przedmiot i człowiek jako podmiot”. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Biologiczne podstawy funkcjonowania psychicznego Jak zmieniało się spojrzenie na relację dusza- ciało/ psychika-mózg? Asymetria funkcjonalna mózgu Metody badań neurofizjologicznych mózgu Hormonalna i neuronalna regulacja zachowania i procesów wewnętrznych Literatura: Gazzaniga, M.S. (2003). Mózg – jeden czy dwa? W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 24-34). Gdańsk: GWP Wykład 2. Zmysły i odbiór wrażeń, procesy organizujące percepcję Ludzki system zmysłowy. Jak się rozwija? Procesy organizujące percepcję Wkład psychologii Gestalt Oczekiwanie i kontekst w spostrzeganiu. Literatura: Turnbull, C.M. (2003). Widzisz to, co znasz. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 61-68). Gdańsk: GWP. Wykład 3. Kategoryzacja percepcyjna. Tworzenie pojęć Eksperyment Sacharowa w laboratorium Wygotskiego Tworzenie pojęć na podstawie materiału werbalnego Pogląd klasyczny a pogląd probabilistyczny w odniesieniu do pojęć Pojęcia jako indywidualne teorie na temat świata Literatura: Turnbull, C.M. (2003). Widzisz to, co znasz. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 61-68). Gdańsk: GWP Wykład 4. Procesy uwagi Uwaga jako mechanizm redukcji informacji Uwaga a świadomość Metoda introspekcji Funkcje uwagi: selektywność, czujność, przeszukiwanie, kontrola czynności jednoczesnych Literatura: Gibson, E.J. & Walk, R.D. (2003). Uwaga na wzrokowe urwisko. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 51-59). Gdańsk: GWP Wykład 5. Świadomość, nieświadomość, przedświadomość, podświadomość Struktura świadomości. Nieświadomość Wspomnienia przedświadome. Podświadome zdawanie sobie sprawy Mechanizmy obronne. Dorobek psychoanalizy Literatura: Freud, A. (2003).Znowu przyjmujesz postawę obronną! W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 281-290). Gdańsk: GWP Wykład 6. Procesy uczenia się Behawioryzm. Mechanizmy warunkowania (klasycznego, instrumentalnego) Ewolucja definicji wzmocnienia Rozkłady wzmocnień Uczenie się wykraczające poza warunkowanie Literatura: Pawłow, I.P. (2003). Nie tylko o śliniących się psach. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 93-101). Gdańsk: GWP Skinner, B.F. (2003). Odpukać w niemalowane drewno. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 108- 116). Gdańsk: GWP Wykład 7. Procesy pamięci Pamięć jako mechanizm przechowywania doświadczenia Podstawowe rodzaje pamięci Strategie pamięciowe Pamięć autobiograficzna jako podstawa tworzenia doświadczenia indywidualnego Loftus, E.F. (2003). Dzięki za pamięć. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 151-160). Gdańsk: GWP Wykład 8. Język i komunikacja Kompetencja językowa i komunikacyjna człowieka Rozwój funkcji językowych w ontogenezie Język ludzki a języki zwierząt Relatywizm językowy Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Rozdział 12. Język a myślenie (s.178-195). Warszawa: Scholar Wykład 9. Myślenie i rozumowanie. Inteligencja Wnioskowanie dedukcyjne Rozumowanie indukcyjne Strategie rozwiązywania problemów Biologiczne i poznawcze teorie inteligencji. Iloraz inteligencji Rosenthal, R. & Jacobson, L. (2003). Dostajesz to, czego oczekujesz. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s.125-134). Gdańsk: GWP Wykład 10. Emocje Co to są procesy emocjonalne? Komponenty emocji Kierunki rozwoju emocji Neurofizjologia emocji. Rola ciała migdałowatego Ekman, P. & Friesen, W.V. (2003). Masz to wypisane na twarzy. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 207-216). Gdańsk: GWP Wykład 11. Motywacja Definicja i funkcje motywacji. Typy motywacji Prawo Yerkesa – Dodsona Podstawowe teorie motywacji Festinger, L. & Carlsmith, J.M. (2003). Sprzeczne myśli. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 225- 233). Gdańsk: GWP Wykład 12. Uwarunkowania i konsekwencje różnic indywidualnych w zachowaniu. Temperament i osobowość Biologiczne podstawy czynników osobowości Teorie typów temperamentu i teorie cech osobowości Teorie psychodynamiczne a teorie humanistyczne osobowości Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze Rotter, J.B. (2003). Czy jesteś kowalem swego losu? W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 235- 244). Gdańsk: GWP Wykład 13. Psychologia rozwoju człowieka Na jakie pytania odpowiada psychologia rozwoju człowieka? Zmiana a rozwój. Podejścia do badań nad rozwojem (modele rozwoju) Strategie badania zmian rozwojowych Jak zmienia się człowiek w ciągu życia? Piaget, J. (2003). Chociaż oczy nie widzą. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 170-179m). Gdańsk: GWP Wykład 14. Mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym (na przykładzie wybranych eksperymentów) Badania nad konformizmem (eksperyment Ascha) Posłuszeństwo wobec autorytetu (eksperyment Milgrama) Eksperyment „więzienny” Zimbardo Eksperyment Seligmana. Badania nad wyuczoną bezradnością Asch, S.E. (2003). Potęga konformizmu. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 349-355). Gdańsk: GWP Milgram, S. (2003). Posłuszni do końca. W: R.R. Hock (red.), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 365-374). Gdańsk: GWP Wykład 15. Podsumowanie: Człowiek jako przedmiot i człowiek jako podmiot Teoria czynności Tadeusza Tomaszewskiego i teorie pochodne O etyce w badaniach psychologicznych Tomaszewski, T. (1984). Ślady i wzorce . Rozdział „Człowiek jako przedmiot i człowiek jako podmiot”. Warszawa: WSiP. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu „Podstawy psychologii” student dysponuje wiedzą, którą opisują poniższe efekty kształcenia: - Zna specyfikę języka naukowego psychologii. Rozumie pojęcie metody naukowej w kontekście psychologii. (K_W01, K_W02) - Umie scharakteryzować rozwój człowieka w różnych okresach życia (K_W07) - Dysponuje wiedzą na temat funkcjonowania poznawczego człowieka, a także na temat stanów afektywnych i ich wpływu na zachowanie (K_W08, K_W09) - Zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w kontekście społecznym (K_W10) - Ma wiedzę na temat uwarunkowań i konsekwencji różnic indywidualnych w zachowaniu (K_W11) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy (pisemny) (40 pytań z czterema odpowiedziami do wyboru, zawsze tylko jedna z odpowiedzi jest prawidłowa) Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi Skala ocen: 24-26 dst 27-29 dst+ 30-32 db 33-35 db+ 36-38 bdb 39-40 celująco |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.