Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-GEO-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy) Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet. • Ćwiczenia 1. Wprowadzenie • Ćwiczenia 2. Rola i powinności jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy • Ćwiczenia 3. Nauczyciel jako osoba stymulująca motywację ucznia do nauki. Rola motywacji wewnętrznej i zewnętrznej, zainteresowania, poczucie własnej skuteczności. • Ćwiczenia 4. Nauczyciel jako autorytet. Formy nauczania odpowiednie dla przedmiotu – wykorzystanie historycznych i nowoczesnych metod. • Ćwiczenia 5. Procesy grupowe w klasie a rola nauczyciela. • Ćwiczenia 6. Procesy grupowe w klasie II – grupy w klasie, role przyjmowane przez uczniów, popularność, odrzucenie. • Ćwiczenia 7. Uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. • Ćwiczenia 8. Fazy rozwojowe I – dzieci młodsze, zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania. • Ćwiczenia 9. Fazy rozwojowe II – dojrzewanie, zachowania problemowe • Ćwiczenia 10. Geny czy wychowanie? Rola rodziny jako środowiska pierwotnej socjalizacji • Ćwiczenia 11. Trudności psychologiczne w pracy nauczyciela. • Ćwiczenia 12. Nauczyciel jako część społeczności szkolnej – rola wychowawcy, współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczna. Termin oddania pracy zaliczeniowej. • Ćwiczenia 13. Omówienie prac zaliczeniowych, zajęcia podsumowujące |
Literatura: |
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka. Kowalik, S. (red.). (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Gray, P. (2015). Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwe, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Wydawnictwo MIND. Holmes, J., D. (2019). Edukacja I uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson, E. (2005). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Harris, J. (2000). Geny czy wychowanie?: co wyrośnie z naszych dzieci i dlaczego. Warszawa: Jacek Santorski & CO. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Rozpoznawanie zadań nauczyciela jako osoby kierującej procesem nauczania. • Znajomość mechanizmów postrzegania społecznego i ich znaczenia dla efektywności nauczania. • Znajomość potencjalnych trudności psychologicznych związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela. • Rozpoznawanie obszarów współpracy nauczyciela i innych specjalistów zaangażowanych w oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze podejmowane w stosunku do ucznia. • Umiejętność opisywania rodziny jako pierwotnego środowiska socjalizacji. Kompetencje poznawcze • Rozumienie znaczenia wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela. • Rozumienie podstawowych zasad myślenia systemowego w odniesieniu do rodziny. • Umiejętność opisania znaczenia jakości relacji uczeń – nauczyciel dla efektywności nauczania. • Znajomość i rozumienie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5). • Umiejętność obserwacji procesów rozwojowych uczniów (B.1.U1). • Umiejętność obserwacji zachowań społecznych i ich uwarunkowań (B.1.U2.). • Umiejętność rozpoznawania barier i trudności uczniów w procesie uczenia się (B.1.U5). • Umiejętność identyfikacji potrzeb uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6). Kompetencje społeczne: • Rozumienie znaczenia procesów komunikacji dla procesów budowania relacji. • Rozpoznawanie znaczenia postaw i zachowań sprzyjających efektywności dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Odrobienie wszystkich prac domowych i czytanie literatury – sprawdzane podczas dyskusji i ćwiczeń grupowych na zajęciach. Ocena wystawiana jest na podstawie pracy zaliczeniowej na koniec semestru, praca składa się z kilku zadań odnoszących się literatury i zagadnień podejmowanych na zajęciach, max 40 pkt. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Pastwa | |
Prowadzący grup: | Maciej Pastwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.