Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia - warsztaty zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-ZNP-GEO-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia - warsztaty zintegrowane
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet; zajęcia odbywają się w czterogodzinnych blokach warsztatowych.

Pełny opis:

Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet; zajęcia odbywają się w czterogodzinnych blokach warsztatowych.

• Warsztat 1. Wprowadzenie – po co nauczycielom edukacja psychologiczna i umiejętności interpersonalne? Relacja z uczniem jako kontekst procesu nauczania.

• Warsztat 2. Specyfika pracy i komunikacji z uczniami w różnym wieku – specyfika faz rozwojowych a komunikacja; kontakt z dziećmi młodszymi; kontakt z nastolatkami.

• Warsztat 3. Rola nauczyciela w pracy z grupą - nauczyciel jako kierownik grupy uczniów; kontakt z rodzicami uczniów.

• Warsztat 4. Podstawy efektywnej komunikacji – komunikacja jedno- i dwustronna; aktywne słuchanie; komunikacja werbalna i niewerbalna.

• Warsztat 5. Sytuacje trudne i problemowe – identyfikacja i sposoby reagowania w przypadku zachowań problemowych uczniów i sytuacji konfliktowych.

• Warsztat 6. Asertywność, oceny – udzielanie informacji zwrotnej w sposób konstruktywny; wpływ procesów interpersonalnych na porozumienie i komunikację.

• Warsztat 7. Współpraca nauczyciela w grupie i z innymi instytucjami – nauczyciel jako część systemu szkolnego; czynniki wpływające na dobrostan psychiczny nauczyciela i wypalenie zawodowe; współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz zewnętrznymi wobec szkoły instytucjami.

• Warsztat 8. Podsumowanie zajęć; omówienie doświadczeń studentów z zajęć i praktyk.

Literatura:

Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka.

Kowalik, S. (red.). (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Gray, P. (2015). Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwe, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Wydawnictwo MIND.

Holmes, J., D. (2019). Edukacja I uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Aronson, E. (2005). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Rozumienie różnorodności zadań z obszaru nauczania i wychowania wpisanych w zawód nauczyciela.

• Rozumienie związku pomiędzy aspektem wychowawczym i dydaktycznym w pracy nauczyciela i jego znaczenie dla efektywności nauczania.

• Znajomość zadań rozwojowych zarówno w odniesieniu do uczniów, jak i siebie samego.

• Rozumienie znaczenia procesów rozwojowych dla nauczania i funkcjonowania społecznego uczniów i nauczycieli.

• Różnicowanie sposobów kierowania klasą i znajomość ich konsekwencji.

• Rozumienie znaczenia współpracy rodzica i nauczyciela dla procesu wychowawczego i edukacyjnego.

• Rozpoznawanie obszarów współpracy pomiędzy nauczycielem a innymi specjalistami i instytucjami potencjalnie zaangażowanymi w opiekę wychowawczą lub edukacyjną nad uczniem.

• Rozpoznawanie czynników ryzyka wypalenia zawodowego, jak również czynników przed nim chroniących.

Kompetencje poznawcze:

• Znajomość i umiejętność aplikowania metod facylitujących współpracę między nauczycielem a rodzicem.

• Znajomość i umiejętność świadomego zastosowania adekwatnych zachowań komunikacyjnych w wybranych sytuacjach (B.1.U3, B.1.U4).

• Rozumienie znaczenia właściwej komunikacji dla procesów wychowawczych i edukacyjnych.

• Rozumienie znaczenia podejmowania autorefleksji dla przebiegu procesów komunikacyjnych.

• Umiejętność formułowania adekwatnych informacji zwrotnych w wybranych sytuacjach, w tym z uwzględnieniem aspektu motywowania ucznia.

Kompetencje społeczne:

• Umiejętność radzenia sobie ze stresem i stosowania strategii radzenia sobie trudnościami (B.1.U7).

• Umiejętność planowania działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób (B.1.U8).

• Umiejętność podejmowania autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1).

• Wykorzystanie zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Odrobienie wszystkich prac domowych i czytanie literatury – sprawdzane podczas dyskusji i ćwiczeń grupowych na zajęciach.

Wykonanie prezentacji w grupie 2-3 osobowej.

Aktywność na zajęciach.

Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)