Psychologia - warsztaty zintegrowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-GEO-4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia - warsztaty zintegrowane |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet; zajęcia odbywają się w czterogodzinnych blokach warsztatowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się online, na platformie Google Meet; zajęcia odbywają się w czterogodzinnych blokach warsztatowych. • Warsztat 1. Wprowadzenie – po co nauczycielom edukacja psychologiczna i umiejętności interpersonalne? Relacja z uczniem jako kontekst procesu nauczania. • Warsztat 2. Specyfika pracy i komunikacji z uczniami w różnym wieku – specyfika faz rozwojowych a komunikacja; kontakt z dziećmi młodszymi; kontakt z nastolatkami. • Warsztat 3. Rola nauczyciela w pracy z grupą - nauczyciel jako kierownik grupy uczniów; kontakt z rodzicami uczniów. • Warsztat 4. Podstawy efektywnej komunikacji – komunikacja jedno- i dwustronna; aktywne słuchanie; komunikacja werbalna i niewerbalna. • Warsztat 5. Sytuacje trudne i problemowe – identyfikacja i sposoby reagowania w przypadku zachowań problemowych uczniów i sytuacji konfliktowych. • Warsztat 6. Asertywność, oceny – udzielanie informacji zwrotnej w sposób konstruktywny; wpływ procesów interpersonalnych na porozumienie i komunikację. • Warsztat 7. Współpraca nauczyciela w grupie i z innymi instytucjami – nauczyciel jako część systemu szkolnego; czynniki wpływające na dobrostan psychiczny nauczyciela i wypalenie zawodowe; współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz zewnętrznymi wobec szkoły instytucjami. • Warsztat 8. Podsumowanie zajęć; omówienie doświadczeń studentów z zajęć i praktyk. |
Literatura: |
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka. Kowalik, S. (red.). (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Gray, P. (2015). Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwe, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Wydawnictwo MIND. Holmes, J., D. (2019). Edukacja I uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson, E. (2005). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Rozumienie różnorodności zadań z obszaru nauczania i wychowania wpisanych w zawód nauczyciela. • Rozumienie związku pomiędzy aspektem wychowawczym i dydaktycznym w pracy nauczyciela i jego znaczenie dla efektywności nauczania. • Znajomość zadań rozwojowych zarówno w odniesieniu do uczniów, jak i siebie samego. • Rozumienie znaczenia procesów rozwojowych dla nauczania i funkcjonowania społecznego uczniów i nauczycieli. • Różnicowanie sposobów kierowania klasą i znajomość ich konsekwencji. • Rozumienie znaczenia współpracy rodzica i nauczyciela dla procesu wychowawczego i edukacyjnego. • Rozpoznawanie obszarów współpracy pomiędzy nauczycielem a innymi specjalistami i instytucjami potencjalnie zaangażowanymi w opiekę wychowawczą lub edukacyjną nad uczniem. • Rozpoznawanie czynników ryzyka wypalenia zawodowego, jak również czynników przed nim chroniących. Kompetencje poznawcze: • Znajomość i umiejętność aplikowania metod facylitujących współpracę między nauczycielem a rodzicem. • Znajomość i umiejętność świadomego zastosowania adekwatnych zachowań komunikacyjnych w wybranych sytuacjach (B.1.U3, B.1.U4). • Rozumienie znaczenia właściwej komunikacji dla procesów wychowawczych i edukacyjnych. • Rozumienie znaczenia podejmowania autorefleksji dla przebiegu procesów komunikacyjnych. • Umiejętność formułowania adekwatnych informacji zwrotnych w wybranych sytuacjach, w tym z uwzględnieniem aspektu motywowania ucznia. Kompetencje społeczne: • Umiejętność radzenia sobie ze stresem i stosowania strategii radzenia sobie trudnościami (B.1.U7). • Umiejętność planowania działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób (B.1.U8). • Umiejętność podejmowania autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1). • Wykorzystanie zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Odrobienie wszystkich prac domowych i czytanie literatury – sprawdzane podczas dyskusji i ćwiczeń grupowych na zajęciach. Wykonanie prezentacji w grupie 2-3 osobowej. Aktywność na zajęciach. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.