Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki psychologiczne 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-ZNP-ILS-PZ2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki psychologiczne 2
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kurs składa się z modułu na platformie internetowej, obserwacji lekcji w szkole oraz rozmowy z psychologiem lub pedagogiem szkolnym na podstawie przygotowanego przez uczestników wcześniej schematu. Kurs ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dzieci i młodzieży do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji, jak również zrozumienia złożoności procesów zachodzących w środowisku szkolnym.

Pełny opis:

Kurs składa się z modułu na platformie internetowej, obserwacji lekcji w szkole oraz rozmowy z psychologiem lub pedagogiem szkolnym na podstawie przygotowanego przez uczestników wcześniej schematu. Kurs ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dzieci i młodzieży do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji, jak również zrozumienia złożoności procesów zachodzących w środowisku szkolnym.

Kurs zawiera komponent interaktywny, gdzie uczestnicy kursu dzielą się swoimi uwagami i pomysłami na forum kursu na platformie. Dyskusja jest moderowana przez prowadzącą kurs. Uczestnicy zapoznają się z materiałami dotyczącymi pscyhologii rozwojowej i edukacyjnej dziecka w wieku szkolnym oraz przygotowują schemat rozmowy z psychologiem/pedagogiem szkolnym zgodnie z wytycznymi. Następnie, uczestnicy spędzają 10 godzin w szkole, po czym analizują i opisują wybrane psychologiczne aspekty nauczania, które mieli szansę zaobserwować i raportują najważniejsze dla nich wnioski z rozmowy z psychologiem/pedagogiem.

Poruszane tematy:

1. Kamienie milowe w fazie dorastania

2. Sukces szkolny – korelaty endogenne i egzogenne

3. Czynniki ryzyka dla rozwoju nastolatka

4. Relacje z rodzicami, rówieśnikami i nauczycielami

5.Rola szkoły w kształtowaniu się tożsamości i samooceny nastolatka

Literatura:

Boryszewska, J. (2008). Źródła sukcesu szkolnego młodzieży licealnej. Oficyna Wydawnicza" Impuls".

Jankowski, P., & Rękosiewicz, M. (2013). Type of social participation and emotion regulation among upper secondary school students. Polish Psychological Bulletin, 44(3), 322-330.

Piotrowski, K., Ziółkowska, B., Wojciechowska, J. (2014). Rozwój Nastolatka. Wczesna faza dorastania. W: Niezbędnik nauczyciela. Wydawnictwo IBE: Warszawa

Efekty uczenia się:

1) Studenci potrafią prowadzić dokumentację praktyk

2) Studenci potrafią dokonać konfrontacji wiedzy teoretycznej z praktyką

3) Studenci potrafią refleksyjnie dostrzec i przeanalizować sytuacje w klasie wymagające szczególnej uwagi od nauczyciela oraz zaproponować rozwiązania

4) Studenci wiedzą do kogo może zwrócić się nauczyciel po pomoc w razie wyzwań psychologiczno-pedagogicznych

5) Studenci rozumieją złożoność procesów zachodzących w środowisku szkolnym i znają wyzwania, z którymi spotykają się nauczyciele i psychologowie szkolni

Metody i kryteria oceniania:

Kurs na zaliczenie. Po zapoznaniu się z materiałami kursowymi, studenci obserwują min. 10h zajęć lekcyjnych oraz odbywają rozmowę z pedagogiem/psychologiem szkolnym, do której wcześniej się przygotowują wg wytycznych, układając pytania. Następnie, wypełniają 5 arkuszy obserwacji w klasie (każdy arkusz dotyczy innej jednostki lekcyjnej, arkusz zawiera pytania zamknięte i otwarte dotyczące zachowań nauczyciela, zwracające uwagę na interakcję w klasie i procesy grupowe) oraz przygotowują raport z rozmowy z psychologiem / pedagogiem szkolnym.. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest praktyka (obserwacja) w placówce edukacyjnej oraz oddanie wszystkich wskazanych prac (5+1). Ocenie podlegają prace pisemne (wynik ujęty w procentach).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)