Praktyki psychologiczne 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-ILS-PZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczne 2 |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs składa się z modułu na platformie internetowej, obserwacji lekcji w szkole oraz rozmowy z psychologiem lub pedagogiem szkolnym na podstawie przygotowanego przez uczestników wcześniej schematu. Kurs ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dzieci i młodzieży do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji, jak również zrozumienia złożoności procesów zachodzących w środowisku szkolnym. |
Pełny opis: |
Kurs składa się z modułu na platformie internetowej, obserwacji lekcji w szkole oraz rozmowy z psychologiem lub pedagogiem szkolnym na podstawie przygotowanego przez uczestników wcześniej schematu. Kurs ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dzieci i młodzieży do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji, jak również zrozumienia złożoności procesów zachodzących w środowisku szkolnym. Kurs zawiera komponent interaktywny, gdzie uczestnicy kursu dzielą się swoimi uwagami i pomysłami na forum kursu na platformie. Dyskusja jest moderowana przez prowadzącą kurs. Uczestnicy zapoznają się z materiałami dotyczącymi pscyhologii rozwojowej i edukacyjnej dziecka w wieku szkolnym oraz przygotowują schemat rozmowy z psychologiem/pedagogiem szkolnym zgodnie z wytycznymi. Następnie, uczestnicy spędzają 10 godzin w szkole, po czym analizują i opisują wybrane psychologiczne aspekty nauczania, które mieli szansę zaobserwować i raportują najważniejsze dla nich wnioski z rozmowy z psychologiem/pedagogiem. Poruszane tematy: 1. Kamienie milowe w fazie dorastania 2. Sukces szkolny – korelaty endogenne i egzogenne 3. Czynniki ryzyka dla rozwoju nastolatka 4. Relacje z rodzicami, rówieśnikami i nauczycielami 5.Rola szkoły w kształtowaniu się tożsamości i samooceny nastolatka |
Literatura: |
Boryszewska, J. (2008). Źródła sukcesu szkolnego młodzieży licealnej. Oficyna Wydawnicza" Impuls". Jankowski, P., & Rękosiewicz, M. (2013). Type of social participation and emotion regulation among upper secondary school students. Polish Psychological Bulletin, 44(3), 322-330. Piotrowski, K., Ziółkowska, B., Wojciechowska, J. (2014). Rozwój Nastolatka. Wczesna faza dorastania. W: Niezbędnik nauczyciela. Wydawnictwo IBE: Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1) Studenci potrafią prowadzić dokumentację praktyk 2) Studenci potrafią dokonać konfrontacji wiedzy teoretycznej z praktyką 3) Studenci potrafią refleksyjnie dostrzec i przeanalizować sytuacje w klasie wymagające szczególnej uwagi od nauczyciela oraz zaproponować rozwiązania 4) Studenci wiedzą do kogo może zwrócić się nauczyciel po pomoc w razie wyzwań psychologiczno-pedagogicznych 5) Studenci rozumieją złożoność procesów zachodzących w środowisku szkolnym i znają wyzwania, z którymi spotykają się nauczyciele i psychologowie szkolni |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs na zaliczenie. Po zapoznaniu się z materiałami kursowymi, studenci obserwują min. 10h zajęć lekcyjnych oraz odbywają rozmowę z pedagogiem/psychologiem szkolnym, do której wcześniej się przygotowują wg wytycznych, układając pytania. Następnie, wypełniają 5 arkuszy obserwacji w klasie (każdy arkusz dotyczy innej jednostki lekcyjnej, arkusz zawiera pytania zamknięte i otwarte dotyczące zachowań nauczyciela, zwracające uwagę na interakcję w klasie i procesy grupowe) oraz przygotowują raport z rozmowy z psychologiem / pedagogiem szkolnym.. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest praktyka (obserwacja) w placówce edukacyjnej oraz oddanie wszystkich wskazanych prac (5+1). Ocenie podlegają prace pisemne (wynik ujęty w procentach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.