Psychologia dla nauczycieli (Chemia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNPN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dla nauczycieli (Chemia) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi teoriami psychologicznymi, które mogą mieć zastosowanie w pracy nauczyciela. Program obejmuje zagadnienia dotyczące rozwoju człowieka oraz zaburzeń rozwojowych (z uwzględnieniem różnic indywidualnych) oraz elementy psychologii społecznej. Studenci zapoznają się z efektywnymi metodami planowania pracy własnej i ucznia. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii. Badania psychologiczne i ich zastosowania w życiu codziennym i praktyce szkolnej. 2. Metody badawcze w psychologii i ich wykorzystanie w budowaniu teorii psychologicznych, diagnozie rozwoju i zaburzeń oraz praktyce szkolnej. 3. Psychologia rozwoju 1. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na rozwój. Różnice indywidualne (inteligencja, style poznawcze itd.). 4. Psychologia rozwoju 2. Procesy poznawcze, mechanizmy uczenia się, rozwój pamięci. 5. Psychologia rozwoju 3. Rozwój emocjonalny i społeczny. Rozwój osobowości. Stres a zachowanie. 6. Psychologia rozwoju 4. Specyfika rozwoju w okresie dorastania. 7. Psychologia rozwoju 5. Zaburzenia rozwoju a funkcjonowanie ucznia w szkole. Lateralizacja, dysleksja i dysgrafia, dyskalkulia, ADHD. 8. Elementy psychologii społecznej 1. Relacje interpersonalne. Charakterystyka małych grup. 9. Elementy psychologii społecznej 2. Stereotypy i uprzedzenia - mechanizmy powstawania i zapobiegania. 10. Elementy psychologii społecznej 3. Komunikacja interpersonalna. Język a komunikacja niewerbalna. Efektywne techniki komunikacyjne. 11. Psychologia organizacji i pracy. Efektywne planowanie czasu pracy nauczyciela i ucznia. 12. Samokształcenie psychologiczne w praktyce nauczycielskiej. |
Literatura: |
Aronson, E. (1995) Człowiek - istota społeczna. Warszawa: PWN. Bee, H. (2004) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Dembo, M. (1997) Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP Eysenck, H., Eysenck, M. (2000) Podpatrywanie umysłu: dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują?. Gdańsk: GWP. Fontana, D. (1998) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka Fontana, D. (1999). Zarządzanie czasem. Warszawa: PWN Harris, M. (1998) Geny czy wychowanie? Co wyrośnie z naszych dzieci i dlaczego? Warszawa: J. Santorski Co. Kendall (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk:GWP. Mietzel, G. (2002) Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów. Gdańsk: GWP. Mika, S. (2000) Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. Żak. Oniszczenko, W. (red.) (2002) Geny i środowisko a zachowanie. Warszawa: PWN. Vasta, R.i in. (2004) Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Wojciszke, B. (2006) Człowiek wśród ludzi. Warszawa: Scholar. Zimbardo, P.G. (2004) Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.