Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNPRO | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Program: Podstawowe pojęcia psychologiczne. Co to jest rozwój, zmiana rozwojowa, proces rozwojowy. Rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Rozwój mowy. Uczenie się - podstawowe procesy. Motywacja i wspomaganie motywacji do uczenia się. Zaburzenia rozwoju. Uzależnienia. Trudności wychowawcze. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej. Współpraca z rodzicami. |
||
Pełny opis: |
1. Program i wymagania. 2. Po co psychologia nauczycielowi ? Pojęcie rozwoju, kierunki rozwoju, czynniki rozwojowe. 3. Podstawowe pojęcia psychologiczne: temperament, osobowość, zdolności. Trzy poziomy funkcjonowania człowieka. 4. Rozwój poznawczy: spostrzeganie, myślenie. 5. Rozwój poznawczy: rozwiązywanie problemów, pamięć. 6. Uczenie się: podstawowe procesy. Wspomaganie motywacji do uczenia się. 7. Rozwój mowy. Funkcje mowy. 8. Rozwój emocjonalny. Dojrzałość emocjonalna. 9. Rozwój społeczny: zróżnicowanie zachowań społecznych, zachowania prospołeczne, socjalizacja. 10. Rozwój ról związanych z płcią. Rozwój moralny. 11. Rozwój osobowości. Poczucie tożsamości. 12. Psychologia kliniczna: zaburzenia, leczenie, rokowania. 13. Uzależnienia - przyczyny, skutki, terapia. 14. Trudności wychowawcze - diagnoza i metody radzenia sobie. 15. Warunki efektywnej pracy dydaktycznej - ocenianie, współpraca z rodzicami. |
||
Literatura: |
1. Ann Matczak (2002) Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2. Gerd Mietzel (2002) Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 3. Anna Brzezińska (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.