Socjologia w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMdz1SB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0421) Prawo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w biznesie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DSM dzienne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta ze społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami działalności biznesowej. Do omawianych zagadnień zaliczają się: kultura społeczeństwa, problematyka stratyfikacji i klas społecznych, przemiany demograficzne, wspólnoty i instytucje i organizacje, socjologia pracy, władza, polityka, środki masowego przekazu oraz globalizacja i społeczeństwo ponowoczesne. |
Pełny opis: |
1. Socjologia a nauki o zarządzaniu Socjologia naukowa a „gorąca” wiedza socjologiczna Podstawy metodologii nauk społecznych Główne nurty myśli socjologicznej Socjologiczna wyobraźnia – umiejętność powiązania wpływu otoczenia społeczno-kulturowego na zarządzanie i organizacje 2. Kultura społeczeństwa Definicja i elementy kultury Wpływ przemian kulturowych na organizacje i zarządzanie Zjawisko dewiacji na przykładzie patologii życia organizacyjnego 3. Stratyfikacja i klasy społeczne Kryteria podziałów klasowych Podział klasowy społeczeństw zachodnich i społeczeństwa polskiego Wpływ przynależności klasowej na decyzje konsumpcyjne jednostki Klasa społeczna a zawód i etos pracy 4. Demografia Przemiany demograficzne na świecie i w Polsce Dzietność, zastępowalność pokoleń, przyrost naturalny, piramidy wieku Konsekwencje przemian demograficznych dla rynku pracy 5. Wspólnoty, instytucje, organizacje Wspólnoty i organizacje jako dwie formy grup ludzkich Proces instytucjonalizacji Podstawowe zagadnienia socjologii organizacji 6. Socjologia pracy Struktura i kierunki rozwoju rynku pracy Cechy rynku pracy (niepewność zatrudnienia, rozwój sztucznej inteligencji AI) Dyskryminacja w miejscu pracy Praca a kapitał społeczny 7. Władza, polityka, środki masowego przekazu wpływ otoczenia politycznego na organizacje i zarządzanie rozwój nowych środków masowego przekazu (Internet i technologie mobilne) a przemiany społeczne manipulacje w środkach masowego przekazu 8. Globalizacja i społeczeństwo ponowoczesne Społeczne skutki globalizacji i rozwoju korporacji ponadnarodowych Amerykanizacja kultury Społeczeństwie ponowoczesne (konsumpcjonizm, indywidualizacja, kultura hedonizmu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Giddens A. (2012). Socjologia Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: • Giddens A., Sutton P. (2021) Sociology. 9th Edition, Cambridge: Polity Press • Sztompka P. (2012) Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/-ka: • Zna i rozumie terminologię odnoszącą się do podstawowych pojęć socjologicznych (K_W01) • Zna i rozumie rolę i miejsce uwarunkowań socjologicznych dla działalności przedsiębiorstw (K_W02) • Zna i rozumie znaczenie uwarunkowań społeczno-kulturowych dla zarządzania zasobami ludzkimi (K_W02) • Zna i rozumie znaczenie uwarunkowań społeczno-kulturowych dla rozumienia zachowań konsumentów na rynku (K_W02) • Zna i rozumie procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym społeczeństwie, mające wpływ na działalność przedsiębiorstw i funkcjonowanie gospodarki (K_W05) W zakresie umiejętności: • Potrafi prawidłowo interpretować procesy społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całości gospodarki, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02). • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotowywać analizy i raporty związane ze zjawiskami społecznymi wpływającymi na działalność przedsiębiorstw i funkcjonowanie gospodarki (K_U03) • Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową. (K_U05) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. (K_U06) W zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk społecznych w otoczeniu organizacji (K_K01) • Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na bieżąco za pomocą zadań wykonywanych przez uczestników podczas ćwiczeń i na koniec podczas zaliczenia ćwiczeń (testu) Ocena bardzo dobra: aktywna obecność na zajęciach i co najmniej 85% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach/platformie, podczas testu zaliczeniowego, z oceny prac projektowych+ Zaliczenie ustne Ocena dobra: aktywna obecność na zajęciach powyżej 70% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach, platformie, podczas testu zaliczeniowego, z oceny prac projektowych Ocena dostateczna: aktywna obecność na zajęciach i powyżej 50% z punktów możliwych do zdobycia (na zajęciach, platformie i podczas kolokwium zaliczeniowego). Nie trzeba uczestniczyć w projektach grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kacprzak, Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska | |
Prowadzący grup: | Dawid Gajda, Agnieszka Kacprzak, Mateusz Kiljańczyk, Wioletta Kochańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.