Marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSEM3MAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.701
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty dla 3 roku MSEMen realizowane na Wydziale Zarządzania UW sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcie marketingu i jego miejsce w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Orientacje prowadzenia działalności gospodarczej. Segmentacja rynku, wybór rynku docelowego i pozycjonowanie oferty. Decyzje marketingowe dotyczące produktu, cen, dystrybucji i promocji. |
Pełny opis: |
1. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa Określenie miejsca (roli) marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa Definicja marketingu Ewolucja marketingu Zasady orientacji marketingowej Marketing offline i online Inne orientacji prowadzenia działalności gospodarczej Sekwencja decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie 2. Decyzje strategiczne – STP Procedura STP Segmentacja rynku Wybór rynku docelowego Różnicowanie i pozycjonowanie oferty 3. Decyzje produktowe Pojęcie i rodzaje produktu Tworzenie asortymentu rynkowego Projektowanie atrybutów produktu indywidualnego Planowanie nowego produktu Kształtowanie cyklu życia produkt 4. Decyzje dystrybucyjne Determinanty i efekty wyboru kanałów dystrybucji Wyznaczenie liczby kanałów dystrybucji Ustalenie typu dystrybucji (offline i online) Określenie długości kanałów dystrybucji Wyznaczenie szerokości kanału dystrybucji, Ustalenie stopnia powiązań integracyjnych w kanałach dystrybucji Systemy dystrybucji na wybranych rynkach produktowych 5. Decyzje cenowe Ceny – wprowadzenie Determinanty decyzji cenowych Strategie cenowe Cena minimalna Ustalenie ceny podstawowej Odchylenia od ceny podstawowej 6. Decyzje promocyjne Istota promocji i modele komunikacji Formy promocji i ich efekty Formy promocji offline Formy promocji online |
Literatura: |
Podstawowa pozycja: Kotler, P., Keller, K.L. (2012). Marketing, Poznań: Rebis. Uzupełniające pozycje: • Mazurek, G. (red.) (2018). E-marketing. Planowanie. Narzędzia. Praktyka. Poltex. Warszawa. • Kotler P., Kartajaya, H., Setiawian, I.(2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. MT Biznes. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student powinien: 1. Zasady i instrumenty działalności marketingowej przedsiębiorstwa Przedstawić miejsce i rolę marketingu w przedsiębiorstwie - wiedza Przedstawić definicję marketingu - wiedza Rozumieć podstawowe zasady orientacji marketingowej – wiedza Znać klasyfikacje instrumentów marketingowych (4P, 4C, 7 P) – wiedza Przedstawić relacje komplementarne i kompensacyjne między instrumentami marketingu-mix – umiejętności Porównać orientację marketingową z innymi orientacjami prowadzenia działalności gospodarczej – wiedza Analizować stopień rozwoju orientacji marketingowej w przedsiębiorstwie – umiejętności Znać uwarunkowania etyczne prowadzania działań marketingowych – inne kompetencje (postawy) 2. Decyzje marketingowe – wymiar strategiczny (STP) Rozumieć istotę procedury STP - wiedza Określić podstawowe kryteria segmentacyjnego - wiedza Określić metody przeprowadzenia segmentacji rynku - wiedza Przeprowadzić segmentację rynku B2C (konsumpcyjnego) i B2B (organizacyjnego) – umiejętności Zidentyfikować kryteria oceny atrakcyjności segmentów rynku – wiedza Analizować atrakcyjność segmentów rynku – umiejętności Określić koncepcje obsługi rynku docelowego - wiedza Identyfikować instrumenty różnicowania oferty rynkowe – wiedza Znać metody analityczne wykorzystywane do określenia pozycji rynkowej dostawców (marek) – wiedza Interpretować wyniki metod analitycznych wykorzystywanych do określenia pozycji rynkowej dostawców (marek) – umiejętności Przedstawić podstawowe decyzji związane z pozycjonowaniem oferty rynkowej - wiedza Oceniać strategie pozycjonowania poszczególnych marek – umiejętności 3. Decyzje produktowe Znać podstawowe wymiary asortymentu rynkowego (produktowego) - wiedza Przeprowadzić analizę asortymenty rynkowego (produktowego) dowolnej firmy – umiejętności Zdefiniować warstw produktu formalnego i ich elementy składowe – wiedza Określić podstawowe wybory związane z markowaniem produktu - wiedza Dokonać analizy produktu formalnego dowolnego produktu – umiejętności Scharakteryzować etapy planowania nowego produktu - wiedza Znać rodzaje badań marketingowych realizowanych w poszczególnych fazach planowania nowego produktu – wiedza Przedstawić fazy cyklu życia produktu – wiedza Omówić cele, strategie i działania marketingowe w poszczególnych fazach CŻP - wiedza 4. Decyzje dystrybucyjne Przedstawić przyczyny funkcjonowania dystrybucji w systemie dystrybucji - wiedza Wyjaśnić różnice miedzy systemem dystrybucji i kanałem dystrybucji - wiedza Przedstawić strumienie i funkcje dystrybucji - wiedza Określić podstawowe podmioty funkcjonujące w systemie dystrybucji – wiedza Określić decyzje związane z projektowaniem dystrybucji – wiedza Projektować mapę sytemu dystrybucji dla wybranego rynku produktowego – umiejętności 5. Decyzje cenowe Znać istotę podejścia marketingowego do decyzji cenowych - wiedza Wyznaczać dolna i górną granicę dopuszczalnego przedziału cenowego – wiedza Omówić wpływ determinant cenowych (rynkowych) na decyzje cenowe – wiedza Analizować wpływ popytu na cenę – umiejętności Znać typologię strategii cenowych – wiedza Przedstawić odchylenia od ceny podstawowej – wiedza 6. Decyzje promocyjne Przedstawić istotę promocji - wiedza Identyfikować formy promocji – wiedzy Przypisywać instrumenty promocji do form promocji – umiejętności Wyznaczać strukturę mieszanki promocyjnej – umiejętności Tworzyć apele promocyjne (reklamowe) – umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu (egzamin): – Egzamin pisemny (60% oceny) – stacjonarny lub online na platformie Kampus (w przypadku wysokiego stopnia zachorowań) • pytania otwarte, tabelkowe i zamknięte – Ocena z ćwiczeń (40% oceny) – Do egzaminu mogą przystąpić osoby mające zaliczone ćwiczenia – Minimalna liczba punktów z egzaminu (samego tekstu) – 51% Łącznie podczas zajęć będzie można zdobyć 100 punktów, których liczba będzie określała końcową ocenę: 0-50 punktów – ocena 2 51-60 punktów – ocena 3 61-70 punktów – ocena 3,5 71-80 punktów – ocena 4 81-90 punktów – ocena 4,5 91-100 punktów – ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gmerek, Grzegorz Karasiewicz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karasiewicz, Urszula Widelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Gmerek, Grzegorz Karasiewicz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karasiewicz, Urszula Widelska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.