Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The European Multimedia Sector

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSdz2EMSen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: The European Multimedia Sector
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla MSM i MSZFR dzienne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Interdisciplinarne zajecia o Europejskim Sektorze Multimedialnym (EMS) jako sile napedowa ekonomii cyfrowej w Europe, w swietle rozwoju regionalnego, globalizacji i ‘individualizacji’ przekazow medialnych. Oceniane beda metody funkcjonowania EMS, skutecznosc i zasieg jego nadzoru, sile – i jej brak - regulatorow vs. podmiotow multimedialnych o charakterze kluczowym (gatekeepers) pamietajac ze sa one wszystkie firmamy z poza UE, glownie z USA ale tez z Chin; szczegolny rodzaj relazji miedzynarodowych w kontekscie multimediow pomiedzy UE – jej panstwami czlonkowskimi – panstwami trzecimi.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje kwestie statystyczne, spoleczne, regulacyjne, finansowe i spoleczno-polityczne jak rowniez ochrone konkurencji w szczegolnosci w swietle zmagan regulatorow z cyfrowymi gigantami (GAFAM), oraz kontroli polaczec (mergers and aquisitions).

Zajecia skladaja sie z 6 czesci tematycznych ktore koncentruja sie na

1) ekonomicznym, spolecznym i politycznym znaczeniu (swiatowych) multimediow jako zrodla kreowania i przekazu nowych tresci medialnych

2) rowoju ekonomii cyfrowej w tym specialnego znaczenia sfery multimedialnej (digital economy)

3) formie operawania Europejskiego Sektora Multimedialnego (EMS) w tym nowy tred do ‘de-globalizacji; jego statystyczne wyniki (DESI); przejsciowy i permanentny wplywu COVID-19 na firmy ‘multimedialne’ (np Disney vs. kina) oraz na forme i skale konsumpcji tresci medialnych ( kina vs. uslugi streaming)

4) ujednolicaniu prawnych regol okreslajacych warunki dzialania firm – kazdej ‘narodowosci’! – na Unijnym rynku wewnetrznym dotyczacym tresci i uslow multimedialnych (EMS), w tym reguly o wolenym przeplywie uslog multimedialnych oraz reguly zawarte w konkretnych aktach prawny UE regulujacych sfere multimedialna (AVMSD, DMA, DSA)

5) formach wspomagania EMS przez UE w sposob bezposredi (np dofinansowanie z programu MEDIA) i posredni (obowiazek oferowania minimalnej ilosci ‘Europeajskich’ tresci medialnych takze w nowych uslugach multimedialnych)

6) dzialaniach UE w celu zapewnienia by EMS pozostawal wewnetrznie konkurencyjny mimo globalizacji, nadzoru UE nad pomoca panstwa, oraz poprzez stosowaniu Europejskich regul konkurencji w stosunku do cyfrowych firm o kluczowym znaczeniu – GAFAM - (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) jak rozniez Samsung, Tencent, Netflix czy Disney.

Literatura:

● Art. 56-62 TFEU (swoboda przepływu usług)

● Art. 101-102 unijne reguły konkurencji

● Rozporządzenie UE o kontroli koncentracji (Merger Regulation);

● Art. 106-107 TFEU (pomoc państwa i usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym)

● Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) wersja obecna: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02010L0013-20181218

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu studenci beda w stanie:

• uzasadnic definicje co nalezy do EMS i jaki jest jego stosunek do sektorow siasicadujacych (telecoms, mass media, tradycyjny przemysl filmowy etc)

• ocenic dlaczego EMS jest sektorem o znaczeniu strategicznym w kotkescie economicznym jak rowniez spoleczno-politycznym

• ocenic stan rozwoju EMS (parametry DESI) w skali narodowej i Europejskiej oraz czynniki ktore wplywaja na ich zmiany (w tym, np. Izolacje bedace konsekwencja virusa COVID-19)

• poddac krytycznej ocenie stosunek pomiedzy UE a jej panstwami czlonkowskimi oraz pomiedzy UE a reszta swiata

• zidentifikowac kluczowe kwestie poddane zmieniajacej sie regulacji w tym sektorze – np. Co do ochrony mlodocianych -oraz problem ‘nadazania’ regulacji za rozwojem sektora zidentyfikowac Unijne zroddla finansowania EMS

• wyjaśnic znaczenie znajomosci regol prawa rynku wewnetrznego dla firm dzialajacyh w EMS w tym firm ktore sa z poza Unii

Metody i kryteria oceniania:

• w cely zaliczenia przedmiotu, wymagana jest pelna obecnosc na wykladach poprzez ZOOM (14h lekcyjnych);

• kazdy student musi tez przeslac esej zaliczajacy do konca semestru wiosennego

• esej musi wypelniac wszystkie wymogi ilosciowe i jakosciowe okreslone w sylabusie;

• temat eseju jest do wyboru z posrod 20 tematow zwiazanych z zawartoscia wykladu;

• minimalna dlogosc eseju jest 3500 slow oryginalnego tekstu – maximalna dlugosc to 5500 slow – nie wliczajac cytatow i bibliografii

• Wszystkie eseja musza byc przygotowane z punktu widzenia ich autora i zawierac uzasadnienie dlacego wybrany temat jest dla nich szczegolnie relewantny

• Eseje ktore sa glownie deskryptywne moga otrzymac oceny od 3 do 4 w zaleznosci o ich szczgolowosci

• Aby otrzymac ocene 4+ do 5, esej musi przedstawic szczegolowa indiwidualna ocene tematu przez studenta np. Jak wplaywaja na nich influencerzy? Czy sie autor zgadza z ‘regulowaniem’ dzialalnosci gospodarczej w sektorze multimedialnym?

• Ocena 5+ jest mozliwa dla esejow porownawczych np gdy student przedstawi wybrany temat w szerszej perspektywnie ekonomicznej i/lub spoleczno-politycznej np. ograniczenia w czasie spedzanym on-line przez dzieci i modziez

• Wszystkie eseje musza zawierac bibliografie oraz wyraznie zaznaczyc cytaty

• czas pracy wlasnej studentow w celu przygotowania eseju zaliczeniowego szacowany jest na minimum 8h (na ocene 3)

! Plagiat jest niedopuszczalny – student ktorego esej jest plagiatem nie zaliczy przedmiotu

! Dodatkowe reguly doctyczace uzywania AI bede zalaczone w trakcie wykladu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dziewanowska, Ewelina Sage
Prowadzący grup: Ewelina Sage
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)