The European Multimedia Sector
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSdz2EMSen |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | The European Multimedia Sector |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Konwersatoria English dla MSM i MSZFR dzienne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Interdisciplinarne zajecia o Europejskim Sektorze Multimedialnym (EMS) jako sile napedowa ekonomii cyfrowej w Europe, w swietle rozwoju regionalnego, globalizacji i ‘individualizacji’ przekazow medialnych. Oceniane beda metody funkcjonowania EMS, skutecznosc i zasieg jego nadzoru, sile – i jej brak - regulatorow vs. podmiotow multimedialnych o charakterze kluczowym (gatekeepers) pamietajac ze sa one wszystkie firmamy z poza UE, glownie z USA ale tez z Chin; szczegolny rodzaj relazji miedzynarodowych w kontekscie multimediow pomiedzy UE – jej panstwami czlonkowskimi – panstwami trzecimi. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje kwestie statystyczne, spoleczne, regulacyjne, finansowe i spoleczno-polityczne jak rowniez ochrone konkurencji w szczegolnosci w swietle zmagan regulatorow z cyfrowymi gigantami (GAFAM), oraz kontroli polaczec (mergers and aquisitions). Zajecia skladaja sie z 6 czesci tematycznych ktore koncentruja sie na 1) ekonomicznym, spolecznym i politycznym znaczeniu (swiatowych) multimediow jako zrodla kreowania i przekazu nowych tresci medialnych 2) rowoju ekonomii cyfrowej w tym specialnego znaczenia sfery multimedialnej (digital economy) 3) formie operawania Europejskiego Sektora Multimedialnego (EMS) w tym nowy tred do ‘de-globalizacji; jego statystyczne wyniki (DESI); przejsciowy i permanentny wplywu COVID-19 na firmy ‘multimedialne’ (np Disney vs. kina) oraz na forme i skale konsumpcji tresci medialnych ( kina vs. uslugi streaming) 4) ujednolicaniu prawnych regol okreslajacych warunki dzialania firm – kazdej ‘narodowosci’! – na Unijnym rynku wewnetrznym dotyczacym tresci i uslow multimedialnych (EMS), w tym reguly o wolenym przeplywie uslog multimedialnych oraz reguly zawarte w konkretnych aktach prawny UE regulujacych sfere multimedialna (AVMSD, DMA, DSA) 5) formach wspomagania EMS przez UE w sposob bezposredi (np dofinansowanie z programu MEDIA) i posredni (obowiazek oferowania minimalnej ilosci ‘Europeajskich’ tresci medialnych takze w nowych uslugach multimedialnych) 6) dzialaniach UE w celu zapewnienia by EMS pozostawal wewnetrznie konkurencyjny mimo globalizacji, nadzoru UE nad pomoca panstwa, oraz poprzez stosowaniu Europejskich regul konkurencji w stosunku do cyfrowych firm o kluczowym znaczeniu – GAFAM - (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) jak rozniez Samsung, Tencent, Netflix czy Disney. |
Literatura: |
● Art. 56-62 TFEU (swoboda przepływu usług) ● Art. 101-102 unijne reguły konkurencji ● Rozporządzenie UE o kontroli koncentracji (Merger Regulation); ● Art. 106-107 TFEU (pomoc państwa i usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym) ● Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) wersja obecna: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02010L0013-20181218 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu studenci beda w stanie: • uzasadnic definicje co nalezy do EMS i jaki jest jego stosunek do sektorow siasicadujacych (telecoms, mass media, tradycyjny przemysl filmowy etc) • ocenic dlaczego EMS jest sektorem o znaczeniu strategicznym w kotkescie economicznym jak rowniez spoleczno-politycznym • ocenic stan rozwoju EMS (parametry DESI) w skali narodowej i Europejskiej oraz czynniki ktore wplywaja na ich zmiany (w tym, np. Izolacje bedace konsekwencja virusa COVID-19) • poddac krytycznej ocenie stosunek pomiedzy UE a jej panstwami czlonkowskimi oraz pomiedzy UE a reszta swiata • zidentifikowac kluczowe kwestie poddane zmieniajacej sie regulacji w tym sektorze – np. Co do ochrony mlodocianych -oraz problem ‘nadazania’ regulacji za rozwojem sektora zidentyfikowac Unijne zroddla finansowania EMS • wyjaśnic znaczenie znajomosci regol prawa rynku wewnetrznego dla firm dzialajacyh w EMS w tym firm ktore sa z poza Unii |
Metody i kryteria oceniania: |
• w cely zaliczenia przedmiotu, wymagana jest pelna obecnosc na wykladach poprzez ZOOM (14h lekcyjnych); • kazdy student musi tez przeslac esej zaliczajacy do konca semestru wiosennego • esej musi wypelniac wszystkie wymogi ilosciowe i jakosciowe okreslone w sylabusie; • temat eseju jest do wyboru z posrod 20 tematow zwiazanych z zawartoscia wykladu; • minimalna dlogosc eseju jest 3500 slow oryginalnego tekstu – maximalna dlugosc to 5500 slow – nie wliczajac cytatow i bibliografii • Wszystkie eseja musza byc przygotowane z punktu widzenia ich autora i zawierac uzasadnienie dlacego wybrany temat jest dla nich szczegolnie relewantny • Eseje ktore sa glownie deskryptywne moga otrzymac oceny od 3 do 4 w zaleznosci o ich szczgolowosci • Aby otrzymac ocene 4+ do 5, esej musi przedstawic szczegolowa indiwidualna ocene tematu przez studenta np. Jak wplaywaja na nich influencerzy? Czy sie autor zgadza z ‘regulowaniem’ dzialalnosci gospodarczej w sektorze multimedialnym? • Ocena 5+ jest mozliwa dla esejow porownawczych np gdy student przedstawi wybrany temat w szerszej perspektywnie ekonomicznej i/lub spoleczno-politycznej np. ograniczenia w czasie spedzanym on-line przez dzieci i modziez • Wszystkie eseje musza zawierac bibliografie oraz wyraznie zaznaczyc cytaty • czas pracy wlasnej studentow w celu przygotowania eseju zaliczeniowego szacowany jest na minimum 8h (na ocene 3) ! Plagiat jest niedopuszczalny – student ktorego esej jest plagiatem nie zaliczy przedmiotu ! Dodatkowe reguly doctyczace uzywania AI bede zalaczone w trakcie wykladu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dziewanowska, Ewelina Sage | |
Prowadzący grup: | Ewelina Sage | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.