Estetyka stron internetowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D5ESI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka stron internetowych |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 5 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Cel ćwiczeń "Estetyka Stron Internetowych" to uświadomienie studentów w kwestii roli i znaczenia estetycznej/wizualnej strony przedsięwzięcia internetowego/cyfrowego, zarówno pod kątem efektywnej komunikacji, jak i pod względem sukcesu przedsięwzięcia komercyjnego. UWAGA: przedmiot nie uczy p r o j e k t o w a n i a stron internetowych, nie uwzględnia narzędzi technicznych, które temu służą. Jest przedmiotem teoretycznym, dotyczącym komunikacji wizualnej i estetyki internetu. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z definicją pojęcia "estetyka", jej znaczeniem we współczesnym, cyfrowym świecie, a także uczą się samodzielnej oceny stron internetowych ze względu na ich estetykę (lub jej brak), a tym samym ich skutecznej (bądź nie) komunikacji wizualnej. Strony internetowe są oceniane metodą indukcji, czyli od "szczegółu do ogółu", a ćwiczenia prowadzone według następujących tematów: 1) podobieństwa i różnice w strategiach wizualnych stosowanych na stronach drukowanych/papierowych i stronach internetowych 2) rola i znaczenie koloru w projektowaniu stron i obrazów 3) czcionki, fonty, kroje pisma versus "światło" – o typografii w internecie 4) fotografia i grafika jako wizualne narzędzia spinające/trzymające stronę 5) styl strony internetowej w kontekście jej zawartości informacyjnej i pożądanego odbiorcy 6) strony internetowe na komputerze i urządzeniach mobilnych - porównanie 7) najlepiej zaprojektowane wizualnie strony internetowe - przegląd konkursów branżowych, uzasadnień eksperckich jury, ocena laureatów tych konkursów. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWO: "Komunikacja wizualna", Bo Bergstrom, PWN, Warszawa 2009. "Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru", John Gage, Universitas, Kraków 2005. "WEB Design: Studios", Ed. Julius Wiedemann, Taschen, Köln 2005. INNE: "Typografia książki", M. Mitchell, S. Wightman, d2d, Kraków 2012. "Komunikacja wizualna", P. Francuz (red.), Scholar, Warszawa 2012. "Sposoby widzenia", J. Berger, Aletheia, Warszawa 2008. "Nowe media w komunikacji społecznej", M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002. "Fotospołeczeństwo", M. Boguni-Borowska, P. Sztompka, Znak, Kraków 2012. "Estetyki filozoficzne XX wieku", K. Wilkoszewska (red.), Universitas, Kraków 2000. Uzupełniająco, jako ciekawostki: "Typografia w przestrzeni cyfrowej jako przedmiot badań bibliologicznych", E. Ropucho, [w:] "Acta Poligraphica" Vol. 7/2016, s. 37--48. "Gra w kolory (rola barw w średniowiecznym systemie komunikacji społecznej)", A.Adamska, [w:] ROCZNIKI HISTORYCZNE/ LXXXI — 2015, s. 7-34. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi ocenić estetyczność strony internetowej, skuteczność komunikacyjną jej strategii wizualnej oraz fachowo uzasadnić tę ocenę. Zna kryteria oceniania walorów wizualnych stron internetowych oraz najnowsze trendy w projektowaniu wizualnym stron internetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z aktywności podczas ćwiczeń (udział w dyskusji) oraz merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń na zadany temat. Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń może odbywać się w mini podzespołach i może przyjąć formę prezentacji przedstawianej w czasie nie dłuższym niż 1/3 - 1/2 czasu zajęć. Osoby, które nie są aktywne na zajęciach i nie przygotowują się do nich merytorycznie (pasywna forma uczestnictwa), a chcą uzyskać zaliczenie, są zobowiązane do oddania 5-stronicowego eseju z merytoryczną oceną porównawczą estetyki stron internetowych dwóch wybranych uczelni wyższych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.