Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka stron internetowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-API-D5ESI
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Estetyka stron internetowych
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE I STOPNIA - 5 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie

Skrócony opis:

Cel ćwiczeń "Estetyka Stron Internetowych" to uświadomienie studentów w kwestii roli i znaczenia estetycznej/wizualnej strony przedsięwzięcia internetowego/cyfrowego, zarówno pod kątem efektywnej komunikacji, jak i pod względem sukcesu przedsięwzięcia komercyjnego. UWAGA: przedmiot nie uczy p r o j e k t o w a n i a stron internetowych, nie uwzględnia narzędzi technicznych, które temu służą. Jest przedmiotem teoretycznym, dotyczącym komunikacji wizualnej i estetyki internetu.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z definicją pojęcia "estetyka", jej znaczeniem we współczesnym, cyfrowym świecie, a także uczą się samodzielnej oceny stron internetowych ze względu na ich estetykę (lub jej brak), a tym samym ich skutecznej (bądź nie) komunikacji wizualnej. Strony internetowe są oceniane metodą indukcji, czyli od "szczegółu do ogółu", a ćwiczenia prowadzone według następujących tematów:

1) podobieństwa i różnice w strategiach wizualnych stosowanych na stronach drukowanych/papierowych i stronach internetowych

2) rola i znaczenie koloru w projektowaniu stron i obrazów

3) czcionki, fonty, kroje pisma versus "światło" – o typografii w internecie

4) fotografia i grafika jako wizualne narzędzia spinające/trzymające stronę

5) styl strony internetowej w kontekście jej zawartości informacyjnej i pożądanego odbiorcy

6) strony internetowe na komputerze i urządzeniach mobilnych - porównanie

7) najlepiej zaprojektowane wizualnie strony internetowe - przegląd konkursów branżowych, uzasadnień eksperckich jury, ocena laureatów tych konkursów.

Literatura:

OBOWIĄZKOWO:

"Komunikacja wizualna", Bo Bergstrom, PWN, Warszawa 2009.

"Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru", John Gage, Universitas, Kraków 2005.

"WEB Design: Studios", Ed. Julius Wiedemann, Taschen, Köln 2005.

INNE:

"Typografia książki", M. Mitchell, S. Wightman, d2d, Kraków 2012.

"Komunikacja wizualna", P. Francuz (red.), Scholar, Warszawa 2012.

"Sposoby widzenia", J. Berger, Aletheia, Warszawa 2008.

"Nowe media w komunikacji społecznej", M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.

"Fotospołeczeństwo", M. Boguni-Borowska, P. Sztompka, Znak, Kraków 2012.

"Estetyki filozoficzne XX wieku", K. Wilkoszewska (red.), Universitas, Kraków 2000.

Uzupełniająco, jako ciekawostki:

"Typografia w przestrzeni cyfrowej jako przedmiot badań bibliologicznych", E. Ropucho, [w:] "Acta Poligraphica" Vol. 7/2016, s. 37--48.

"Gra w kolory (rola barw w średniowiecznym systemie komunikacji społecznej)", A.Adamska, [w:] ROCZNIKI HISTORYCZNE/ LXXXI — 2015, s. 7-34.

Efekty uczenia się:

Student potrafi ocenić estetyczność strony internetowej, skuteczność komunikacyjną jej strategii wizualnej oraz fachowo uzasadnić tę ocenę. Zna kryteria oceniania walorów wizualnych stron internetowych oraz najnowsze trendy w projektowaniu wizualnym stron internetowych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z aktywności podczas ćwiczeń (udział w dyskusji) oraz merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń na zadany temat. Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń może odbywać się w mini podzespołach i może przyjąć formę prezentacji przedstawianej w czasie nie dłuższym niż 1/3 - 1/2 czasu zajęć. Osoby, które nie są aktywne na zajęciach i nie przygotowują się do nich merytorycznie (pasywna forma uczestnictwa), a chcą uzyskać zaliczenie, są zobowiązane do oddania 5-stronicowego eseju z merytoryczną oceną porównawczą estetyki stron internetowych dwóch wybranych uczelni wyższych.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)