Web 2.0 i media społecznościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D5W20IMS | Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Web 2.0 i media społecznościowe | ||
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii | ||
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 5 semestr |
||
Strona przedmiotu: | https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4544 | ||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką dotycząca ewolucji World Wide Web oraz cechami i funkcjami różnych rodzajów mediów społecznościowych. Pod uwagę zostaną także wzięte narzędzia sieciowe typu mashup, których funkcjonalność polega w głównej mierze na łączeniu różnych usług udostępnianych przez serwisy WWW, na przykład w celu automatycznego gromadzenia i organizacji sieciowych treści. Wśród zagadnień poruszanych w trakcie zajęć znajdą się więc między innymi: problemy definicyjne dotyczące sieci drugiej generacji i wchodzących w jej skład narzędzi, rodzaje, funkcje i cele mediów społecznościowych, metody wykorzystania social media w celach komunikacyjnych i informacyjnych oraz analiza wybranych w trakcie zajęć usług. Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania Platformy COME UW oraz Google Meet. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami odnoszącymi się do zastosowania w działalności informacyjnej interaktywnych narzędzi należących do szeroko rozumianego zjawiska Web 2.0 i mediów społecznościowych. |
||
Pełny opis: |
Tematy, które będą poruszane podczas zajęć: Zjawisko konwergencji mediów i kultury konwergencji. Web 2.0 - świat informacji, komunikacji i współpracy Nauka 2.0 i Kultura 2.0, Biblioteka 2.0... - charakterystyka zjawisk. Cechy serwisów tworzonych w stylu Web 2.0. Mashup - łączenie funkcji narzędzi Web 2.0. Specyfika mediów społecznościowych. Krytyka Web 2.0 i mediów społecznościowe. Rozwój mediów społecznościowych – stan obecny i perspektywy. Możliwości wykorzystania narzędzi 2.0. |
||
Literatura: |
Przykładowa literatura: A. Bard, J. Söderqvist: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa 2000. M. Bartosiuk-Purgat: Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa 2016. E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz: A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.05.2020], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf. Ł. Bigo: Web 2.0 - ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 18.05.2020], dostępny w WWW: https://www.pcworld.pl/news/Web-2-0-ewolucja-rewolucja-czy-anarchia,85027.html. S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej [online], [dostęp 18.05.2018], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf. G. Gmiterek: Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa 2012. T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków 1999, s. 42-47, 52 - 72. S. Holzner: Sekrety RSS. Gliwice 2007. B. Jaskowska: O kulturze konwergencji słów kilka, "EBIB" 2008, nr 1. H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007. A. Keen: Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Warszawa 2007. K. Kopecka – Piech: Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26. W. Krztoń: XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, "Modern Management Review" 2015, nr 3, s. 101 - 112. L. Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa 2009. D. Tapscott, A. D. Williams: Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warszawa 2008. J. Walkowska: Jeśli nie Web 2.0, to co?, "EBIB" 2012, nr 2. Wokół mediów ery Web 2.0, red. nauk. B. Jung. Warszawa 2010. P. Zalewski: Osiem cech Web 2.0 [online] [dostęp 18.05.2020], dostępny w WWW: https://www.internetstandard.pl/news/Osiem-cech-Web-2-0,107199.html. |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: -w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową, teorię i metodologię badawczą nauki o komunikacji społecznej i mediach w zakresie informatologii i bibliologii, - teorie i metodologię badawczą dyscyplin pokrewnych właściwych dla kierunku studiów - w zakresie odpowiadającym współpracy i/lub inspiracji interdyscyplinarnej. Absolwent potrafi: - samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać źródła pod kątem ich rzetelności i wiarygodności; selekcjonować i użytkować informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników oraz wprowadzać je w obieg informacji za pomocą mediów klasycznych i społecznościowych, - identyfikować rodzaje i podstawowe cechy systemów organizacji wiedzy oraz identyfikować i analizować potrzeby i zachowania informacyjne ich użytkowników. Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych oraz korzystania z wiedzy ekspertów w zakresie dziedzin związanych z architekturą przestrzeni informacyjnych, - realizowania powierzonych zadań, pracując w zespole i pełniąc w nim różne role, włącznie z rolą lidera. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności studenta oraz prac cząstkowych (wykonywanych podczas zajęć). Dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność trzeba zaliczyć. W trakcie realizacji zajęć wykorzystuję zarówno podające metody dydaktyczne, jak wykład problemowy, ćwiczenia, konwersatorium, ale też metody oparte na dyskusji, angażujące studentów w wymianę poglądów, wymagające wewnętrznej aktywności oraz zachęcające do zajęcia własnego stanowiska (metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, SWOT czy dyskusja panelowa). Moim celem jest zespołowe analizowanie i rozwiązywanie rzeczywistych problemów, z którymi studenci mogą się spotkać w przyszłej pracy zawodowej. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy e-learningowej COME UW oraz Google Meet. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gmiterek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gmiterek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.