Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z użytkownikiem - dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-API-Z3MPZU-D
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z użytkownikiem - dzieci
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-ZAOCZNE I STOPNIA - 3 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

* przedmioty obieralne (1 z 3)

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem jest omówienie form i metod pracy, typowych dla pracy z użytkownikiem dziecięcym. Działania podejmowane w polskich instytucjach kultury zostaną przedstawione na tle międzynarodowych wytycznych. Omówione zostaną "dobre praktyki", konkretnie realizowane działania.

Pełny opis:

Scharakteryzowany zostanie użytkownik dziecięcy z uwzględnieniem kształtowania się zainteresowań czytelniczych. Zostaną omówione i sklasyfikowane metody pracy. Przedstawione zostaną projekty realizowane z myślą o dzieciach do 3 lat i dzieciach (od 3 do13 lat). Szczegółowo omówione zostaną takie działania jak: bookstart, booktoking, prezentacja życia i twórczości wybranego autora dla dzieci, głośne czytanie, opowiadanie, spotkanie autorskie itp. Ukazana zostanie rola zabawy (pedagogika zabawa) w kształceniu dzieci.

Literatura:

1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>17

2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.

3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].

4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161 <Nauka – Dydaktyka – Praktyka>76.

5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 95.

6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250. <Nauka-Dydaktyka-Praktyka> 104.

7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008. <Biblioteczka Poradnika bibliotekarza> 11

8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.

9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.

10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.

11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 41.

12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.

13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123. <Nauka – Dydaktyka – Praktyka> 42

14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- podstawy teoretyczne i metodyczne pracy z użytkownikami w różnych grupach wiekowych (K_W02),

- terminologię dotyczącą metodyki i form pracy z użytkownikiem, stosowaną w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W03),

- metody analizy i interpretacji projektów edukacyjnych właściwych dla kierunku studiów (K_W04),

- zasady prawa autorskiego, w tym korzystania z zasobów open access, w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W09).

Absolwent potrafi:

- korzystać z wiedzy metodycznej w przygotowywaniu i realizacji działań edukacyjnych dla różnych grup użytkowników (K_U01),

- korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w działaniach dydaktycznych (K_U04),

- identyfikować potrzeby edukacyjne użytkowników informacji w różnych grupach wiekowych (K_U03),

- przygotowywać, realizować i oceniać działania edukacyjne w obszarze informacji i/lub kultury (K_U04, K_U05, K_U06).

Absolwent jest gotów do:

- projektowania i realizowania różnych form pracy z użytkownikiem (K_K02 , K_K04),

- przestrzegania zasad etyki w pracy z użytkownikiem (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie poszczególnych metod pracy.

Przygotowanie projektu.

Zaliczenie na ocenę.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)