Historia fotografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2HFHS-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia fotografii |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sem. pierwszy W trakcie zajęć słuchacze poznają pierwsze 90 lat istnienia fotografii, z jednej strony jako istotnego wynalazku, stale rozwijanego w wymiarze warsztatowym, z drugiej jako systemu zapisywania obrazów rzeczywistości i wyimaginowanych wizji artystycznych Sem. drugi W trakcie zajęć słuchacze poznają dzieje fotografii światowej i polskiej od zakończenia I Wojny Światowej do końca pierwszej dekady XXI wieku, zarówno o użytkowym jak i o artystycznym charakterze |
Pełny opis: |
Sem. pierwszy Celem przedmiotu jest ukazanie drogi jaką przeszła fotografia, od niezwykle pracochłonnych i kosztownych technologii pierwszych trzech ćwierci XIX wieku, po burzliwy rozwój po wynalezieniu filmu celuloidowego i skonstruowaniu aparatu dla każdego. Przykłady dokonań fotografów z analizowanego okresu, mają uzmysłowić jak wiele ważnych tematów podejmowano, mimo niewygodnych technologii, i w jak wielu dziedzinach fotografia znalazła swoje miejsce. W czasie wykładu ukazane będzie szersze tło pozwalające słuchaczom na osadzenie analizowanych nurtów fotografii w rzeczywistości społeczno-politycznej, technologicznej i kulturowej tamtego okresu. Poznają wiele przykładów, które będą potwierdzały, że w fotografii już wszystko było, ale i też że ciągle pojawiają się odkrywcy i oryginalni wizjonerzy ukazujący nowe drogi rozwoju Sem.drugi Celem przedmiotu jest zaznajomienie z dokonaniami fotografii w ostatnich 70 latach XX wieku i na początku XXI wieku oraz ukazanie jej roli w życiu społecznym i kulturze, na tle przemian technicznych, społeczno-politycznych, obyczajowych i kulturowych w analizowanym okresie na świecie i w Polsce. Ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na poznawanie świata, zdobywanie wiedzy o nim i jego mieszkańcach oraz na kształtowanie gustów. Przybliżone będą nowe technologie zmieniające sposób realizowania fotografii i wpływające na jej odchodzenie od przypisywanego jej bycia lustrem rzeczywistości. Zanalizowane będą nurty artystyczne i zmieniająca się estetyka fotografii użytkowej oraz zostaną wskazane najważniejsze osobowości fotografii z omawianego okresu |
Literatura: |
Sem. zimowy Boris von Brauchitsch – Mała historia fotografii. Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2004 Michel Frizot (redakcja) – A New History of Photography. Konemann, Koln, 1998 Zenon Harasym – Stare fotografie. Poradnik kolekcjonera. Arkady, Warszawa, 2005 - Juliet Hacking (redakcja) - Historia fotografii. Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014 Francoise Heilbrun (redakcja) – A History of Photography. The Musee d'Orsay collection 1839-1925. Flammarion, Paris, 2009 Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009 Hans Michael Koetzle – Słynne zdjęcia i ich historie, 1827-1926 Część I. Taschen, Koln, 2003 Henryk Latoś – Z historii fotografii wojennej. Wydawnictwo MON, Warszawa, 1985 Ignacy Płażewski – Dzieje polskiej fotografii 1839-1939. Książka i Wiedza, Warszawa, 2003 Naomi Rosenblum – Historia fotografii światowej. Wydawnictwo Baturo, Bielsko-Biała, 2005 Zbigniew Tomaszczuk – Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. CAK, Warszawa, 1998 sem. letni Gerry Badger – The Genius of Photography. How photography has changed our lives. Quadrille, London, 2007 Boris von Brauchitsch – Mała historia fotografii. Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2004 Charlotte Cotton – The photograph as contemporary art. Thames & Hudson, London, 2009 Urszula Czartoryska – Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2005 Urszula Czartoryska – Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2006 Michel Frizot (redakcja) – A New History of Photography. Konemann, Koln, 1998 - Juliet Hacking (redakcja) - Historia fotografii. Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014 Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009 Hans Michael Koetzle – Słynne zdjęcia i ich historie, 1928-1991 Część II. Taschen, Koln, 2003 Henryk Latoś – Z historii fotografii wojennej. Wydawnictwo MON, Warszawa, 1985 Reinhold Misselbeck (koncepcja) - 20th Century Photography. Museum Ludwig Cologne. Taschen, Koln, 1996 Daniela Mrazkova – Pribeh fotografie. Mlada fronta, Praha, 1986 Naomi Rosenblum – Historia fotografii światowej. Wydawnictwo Baturo, Bielsko-Biała, 2005 Zbigniew Tomaszczuk – Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. CAK, Warszawa, 1998 Matthew S. Witkovsky – Foto : Modernity in Central Europe 1918-1945. Thames & Hudson, New York, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Semestr pierwszy Po ukończeniu zajęć student: Wiedza 1. zna rodzaje technik i technologii z pierwszych 80 lat fotografii 2. zna relacje między obrazami fotograficznymi a głównymi nurtami intelektualnymi XIX wieku i początku XX 3. zna przemiany jakie zaszły w fotografii od jej wynalezienia po okres międzywojnia XX wieku,j i jej wpływ na życie społeczne 4. zna początki zastosowania fotografii w prasie, nauce propagandzie, dokumentacji, budzeniu poczucia wspólnoty narodowej, turystyce, życiu prywatnym a także jako niezależnego medium artystycznego 5. zna główne idee i tematy fotograficzne oraz najważniejszych fotografów Umiejętności 1. umie rozpoznać historyczne techniki i technologie fotograficzne 2. umie wskazać najwartościowsze dzieła i ich wpływ na współczesną fotografię 3. umie powiązać historyczne obrazy fotograficzne z szerszym tłem kulturowym z którego obrazy te wynikają Semestr drugi Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. zna dokonania fotografii z ostatnich 70 lat XX wieku i z początku XXI wieku, oraz najważniejsze nurty ideowe i najważniejszych autorów 2. zna intensywny rozwój medium fotografii i jej głęboki zakorzenienie zarówno w ikonosferze publicznej przez reportaż, reklamę i ilustrację i w ikonosferze prywatnej poprzez sztukę, fotografię rodzinną i pamiątkową 3. zna rolę fotografii w przekonywaniu i urabianiu opinii oraz wyznaczaniu trendów kulturowych 4. zna fotograficzne techniki i technologie stosowane w XX wieku Umiejętności 1. umie wartościować dzieła fotograficzne odnosząc je do czasu powstania i panujących wtedy tendencji 2. umie wykorzystać wiedzę a historii fotografii dla wybrania właściwych narzędzi dla obserwowania świata i budowania własnej, autorskiej wypowiedzi fotograficznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne 60%, pisemna analiza historycznych zdjęć 20%, obecność na zajęciach 20% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.