Pracownia fotoreportażu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D4PRFO-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia fotoreportażu |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 4 semestr, 2 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć słuchacze poznają współczesne tendencje tematyczne, estetyczne i warsztatowe w fotografii prasowej przeznaczonej do publikacji w prasie drukowanej i internetowej oraz nauczą się realizować własne materiały o fotoreporterskim charakterze. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenie realizowania i odczytywania fotografii rzeczywistości ze szczególnym uwzględnieniem fotoreportażu, fotoeseju i fotodokumentu. Zanalizowane zostaną współczesne gatunki fotografii i miejsca jej publikowania. W części praktycznej słuchacze zapoznają się z pracą nad tematem, od jego wymyślenia, przez znalezienie bohatera, tworzenie narracji, po edycję do formy nadającej się do publikacji w dzisiejszych mediach. Realizacja przewidzianych programem zadań wymaga od studentów dodatkowych 40 godzin pracy poza zajęciami. |
Literatura: |
- Marek Chyliński, Stephan Russ-Mohl – Dziennikarstwo. Polskapresse, Warszawa 2008 Vicki Goldberg – The Power of Photography : how photography changed our lives. Abbeville Press, New York 1991 Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków 2009 Alex Kershaw – Capa. Szampan i krew. Fontanna, Warszawa 2008 - Kenneth Kobre - Fotografia prasowa. Z obiektywem za kulisami niezwykłych wydarzeń. Helion, Gliwice, 2011 Jan Kosidowski – Zawód : fotoreporterzy. Warszawa 1984 Marian Maciejewski – Kulisy dziennikarstwa czyli granice wolności kija. Prószyński i S-ka, Warszawa 2009 Pedro Meyer – Prawda i rzeczywistość w fotografii. Helion, Gliwice 2006 John G. Morris – Zdobyć zdjęcie. Moja historia fotografii prasowej. Cyklady, Warszawa 2007 Krzysztof Olechnicki – Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 Mary Panzer – Things as they are. Photojournalism in context since 1955. World Press Photo, Amsterdam 2005 Susan Sontag – Widok cudzego cierpienia. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010 The Great „Life” Photographers. Thames & Hudson, London 2009 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. zna dokonania współczesnych reporterów polskich i obcych 2. zna zna gatunki fotografii rzeczywistości 3. zna estetykę pojedynczego kadru i serii zdjęć 4. zna współczesny rynek fotografii prasowej (miejsca pracy, miejsca publikacji, zasady etyczne) 5. zna ideowe zaplecze współczesnego fotoreportażu Umiejętności 1. umie zbudować własną autorską wypowiedź o charakterze fotografii prasowej 2. umie sprecyzować temat reportażu, znaleźć bohatera i poprowadzić narrację kolejnymi kadrami 3. umie przygotować materiał do publikacji w prasie drukowanej i internetowej 4. umie przygotować autorskie portfolio dające mu szansę wejścia na zawodowy rynek fotografii prasowej 5. umie przenieść zdobytą wiedzę i umiejętności na inne obszary fotografii gdzie bohaterem pozostaje człowiek |
Metody i kryteria oceniania: |
Zrealizowanie zdjęć na zadane tematy 80%, aktywna obecność na zajęciach 20% Wykonanie 3 prac fotograficznych na zadane tematy (bohater, wydarzenie, zjawisko współczesne) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zygmuntowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zygmuntowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.