Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D1KOMINTER |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z mechanizmami rządzącymi komunikacją i technikami, które mogą je usprawnić. |
Pełny opis: |
Teoria i praktyka procesów komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Internet jako źródło kontaktów interpersonalnych. Zasady warunkujące prawidłową komunikację oraz techniki usprawniające jej jakość, w tym rola mowy ciała jako regulatora jakości komunikacji oraz alternatywne dla niej zabiegi w przypadku komunikacji on-line. Nastawienie i motywacja jako czynniki wpływające na jakość komunikacji. Wybrane metody przełamywania barier komunikacyjnych w kontaktach interpersonalnych. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne. Warszawa 2001. Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa 2008. Nowak A., Marody M., Batorski D., Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2007. LITERATURA ZALECANA: Allhoff D.-W., Allhoff W., Sztuka przekonywania do własnych racji : retoryka i komunikacja. Kraków 2008. Arrive J.-Y., Jak przeżywać emocje. Warszawa 2009. Berne E., W co grają ludzie : psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 2000. Bugajski M., Język w komunikowaniu. Warszawa 2006. Dziewiecki M., Komunikacja wychowawcza. Kraków 2004. DziewieckiM., Psychologia porozumiewania się. Kielce 2000. Ferguson J.: Asertywność doskonała. Poznań 2001. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa 2006. Hartley M., Jak słuchać, by ludzie do nas mówili. Łódź 2007. Heidtman J., W zgodzie ze sobą, w zgodzie z innymi : o umiejętności zawierania kompromisu. Warszawa 2006. Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych : język, edukacja, semiotyka. Red. nauk. M. Filiciak, G. Ptaszek.Warszawa 2009. Kisilowska M., Już nie wiem jak mam do ciebie mówić... czyli komunikacja w bibliotece. Warszawa 2001. Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wrocław 2000. Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi : motywacja, wiedza, umiejętności. Warszawa 2007. Mosty zamiast murów : o komunikowaniu się między ludźmi. Pod red. J. Stewarta. Warszawa 2000. Ociepka B.: Komunikowanie międzynarodowe. Wrocław 2002. Oppermann K., Webber E., Style porozumiewania się w pracy. Gdańsk 2007. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa.Warszawa 2009. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji. Wrocław 2009. Wainwright G.R., Mowa ciała : praktyczne wprowadzenie. Gliwice 2006. |
Efekty uczenia się: |
Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań dotyczących komunikacji interpersonalnej w kontekście bibliologii i informatologii. Wie, jak skutecznie wykorzystywać różne kanały i techniki komunikacyjne. Potrafi dopasować kanał i techniki komunikacyjne do sytuacji, tematu komunikatu i interlokutora. |
Metody i kryteria oceniania: |
50 proc. oceny: obecność i aktywność na zajęciach 50 proc. oceny: referat z prezentacją lub praca pisemna dotycząca jednego z tematów omawianego na zajęciach zagadnienia |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.