Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D1KOMINTER
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia zapoznają studentów z mechanizmami rządzącymi komunikacją i technikami, które mogą je usprawnić.

Pełny opis:

Teoria i praktyka procesów komunikacji.

Komunikacja werbalna i niewerbalna.

Internet jako źródło kontaktów interpersonalnych.

Zasady warunkujące prawidłową komunikację oraz techniki usprawniające jej jakość, w tym rola mowy ciała jako regulatora jakości komunikacji oraz alternatywne dla niej zabiegi w przypadku komunikacji on-line.

Nastawienie i motywacja jako czynniki wpływające na jakość komunikacji.

Wybrane metody przełamywania barier komunikacyjnych w kontaktach interpersonalnych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne. Warszawa 2001.

Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne. Warszawa 2008.

Nowak A., Marody M., Batorski D., Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2007.

LITERATURA ZALECANA:

Allhoff D.-W., Allhoff W., Sztuka przekonywania do własnych racji : retoryka i komunikacja. Kraków 2008.

Arrive J.-Y., Jak przeżywać emocje. Warszawa 2009.

Berne E., W co grają ludzie : psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa 2000.

Bugajski M., Język w komunikowaniu. Warszawa 2006.

Dziewiecki M., Komunikacja wychowawcza. Kraków 2004.

DziewieckiM., Psychologia porozumiewania się. Kielce 2000.

Ferguson J.: Asertywność doskonała. Poznań 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa 2006.

Hartley M., Jak słuchać, by ludzie do nas mówili. Łódź 2007.

Heidtman J., W zgodzie ze sobą, w zgodzie z innymi : o umiejętności zawierania kompromisu. Warszawa 2006.

Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych : język, edukacja, semiotyka. Red. nauk. M. Filiciak, G. Ptaszek.Warszawa 2009.

Kisilowska M., Już nie wiem jak mam do ciebie mówić... czyli komunikacja w bibliotece. Warszawa 2001.

Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wrocław 2000.

Kozyra B., Komunikacja bez barier. Warszawa 2008.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi : motywacja, wiedza, umiejętności. Warszawa 2007.

Mosty zamiast murów : o komunikowaniu się między ludźmi. Pod red. J. Stewarta. Warszawa 2000.

Ociepka B.: Komunikowanie międzynarodowe. Wrocław 2002.

Oppermann K., Webber E., Style porozumiewania się w pracy. Gdańsk 2007.

Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa.Warszawa 2009.

Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji. Wrocław 2009.

Wainwright G.R., Mowa ciała : praktyczne wprowadzenie. Gliwice 2006.

Efekty uczenia się:

Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań dotyczących komunikacji interpersonalnej w kontekście bibliologii i informatologii.

Wie, jak skutecznie wykorzystywać różne kanały i techniki komunikacyjne.

Potrafi dopasować kanał i techniki komunikacyjne do sytuacji, tematu komunikatu i interlokutora.

Metody i kryteria oceniania:

50 proc. oceny: obecność i aktywność na zajęciach

50 proc. oceny: referat z prezentacją lub praca pisemna dotycząca jednego z tematów omawianego na zajęciach zagadnienia

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)