Proseminarium metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D4PM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium metodologiczne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: oprócz zagadnień teoretycznych, podstaw metodologicznych prowadzenia badań oraz analizy danych, studenci zapoznają się z zasadami academic writing oraz redagowania dużych tekstów, a także narzędziami do zarządzania bibliografią. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: oprócz zagadnień teoretycznych, podstaw metodologicznych prowadzenia badań oraz analizy danych, studenci zapoznają się z zasadami academic writing oraz redagowania dużych tekstów, a także narzędziami do zarządzania bibliografią. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: Cz. 1 - Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki - Zasady systematycznego przeglądu literatury - Etapy procesu badawczego - Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych - Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych - Academic writing - Zarządzanie bibliografią - Praca z dużym tekstem w programie MS Word Cz. 2 - Projektowanie badań ilościowych i jakościowych - podobieństwa i różnice - Klasyczny proces badawczy i jego zastosowanie w praktyce - Wybrane strategie i schematy badawcze - Najczęstsze błędy metodologiczne - Bibliologiczne metody badań i ich współczesne zastosowania - Analiza danych jakościowych i ilościowych |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Cz. 1 Given, L. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Los Angeles;London;New Delhi;Singapore: SAGE. McWhorter, K. T. (2011). Successful College Writing. New York: Bedford/st Martins. Cz. 2 Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bieńkowska, B. (1989). Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki. Kwartalnik Historii Nauki i Technologii, 34(2), 331-342. Buttolph-Johnson, J. B., Reynolds, H. T., Mycoff, J. D. (2010). Metody badawcze w naukach politycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stasik, A.,Gendźwiłł, A. (2012). Projektowanie badań jakościowych. [W:] Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe, t. 1, s. 1-22. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę nt. narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w bibliologii i informatologii oraz naukach pokrewnych. Student/-ka dowie się o: zasadach academic writing, redagowaniu dużych tekstów oraz zarządzaniu bibliografią. UMIEJĘTNOŚCI: Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze. Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy. Student/-ka potrafi posługiwać się programem do zarządzania bibliografią. KOMPETENCJE: Student/-ka ma świadomość, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań. Student/-ka jest przygotowany/-a do seminarium licencjackiego: wyszukiwania literatury i zarządzania bibliografią, prowadzenia badań własnych oraz zredagowania pracy licencjackiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Cz. 1 Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - dwie prace śródsemestralne (40%). Cz. 2 Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność (50% oceny) i przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (50% oceny). Oddanie pracy w wyznaczonym terminie. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu. Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.