Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pismo tradycja i współczesność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-PW-D1PTIW
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pismo tradycja i współczesność
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PW-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem wykładu i ćwiczeń jest przedstawienie znaczenia i roli pisma w kulturze i nauce na przestrzeni dziejów oraz zapoznanie z podstawową terminologią związaną z pismem w kontekście historycznym i współczesnym. Zdobyta wiedza ma pozwolić studentom na ocenę znaczenia pisma i jego oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym, w tym na współczesnych projektantów książek i innych publikacji.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład i ćwiczenia zapoznają z rozwojem pisma na przestrzeni dziejów, budową pisma, terminologią specjalistyczną, klasyfikacjami, krojami pism, zagadnieniami mikroczytelności i mikrotypografii oraz ortotypografii.

Pełny opis:

W zakres omawianych zagadnień wchodzi: terminologia związana z pismem (typografią), szczegółowa analiza budowy pisma; obowiązujące na świecie klasyfikacje; różne kroje pism – od klasycznych po współczesne; zasad doboru kroju pisma do wybranego typu publikacji; mikroczytelność i mikrotypografia (wybór stopnia pisma szerokości interlinii, łamu, ocena kerningu i trackingu); skład i ortotypografia – prawidłowe stosowanie dywizów, półpauz, cudzysłowów, apostrofów, liczb itp., a także uszlachetnianie publikacji ważnymi, choć niedostrzeganymi przez amatorów elementami, takimi jak cyfry nautyczne, ligatury, inicjały i in.

Literatura:

Ala ma font(a) – warsztaty projektowania krojów pism przeznaczonych do publikacji dla dzieci, Katowice [online] https://issuu.com/warsztatgraficznyewasatalecka/docs/lapikon_3_jan_small

Ala ma pióro – warsztaty projektowania krojów pism inspirowanych kaligrafią, Katowice 2012 [online] https://issuu.com/warsztatgraficznyewasatalecka/docs/lapikon_3_jan_small/

Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998.

Frutiger A.: Człowiek i jego znaki, tłum. Cz. Tomaszewska. Warszawa 2015.

Gaziński E., Liternictwo, Poznań 1998.

Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1979.

Gregory P. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971.

Hochuli J.: Detal w typografii. Kraków 2009.

Houston K., Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych. Kraków 2015.

Jackowski B., Jeszcze jeden font kaligraficzny, , „Acta Poligraphica” 2014, nr 3, s. 53-58, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2014_01_Jackowski.pdf

Jackowski B., Komputer i jego znaki, „Acta Poligraphica” 2013, nr 2, s. 23-34, [online] http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2013_02_Jackowski.pdf

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Jean G., Pismo – pamięć ludzkości, Wrocław 1994.

Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku, Lublin, 2001.

Kodzis M., Projektowanie czytelności, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s.53-63. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Lit(t)era Romana : antologia tekstów z czasopisma Litera 1966-1978 / opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski. Warszawa 2020.

Noordzij G., Kreska : teoria pisma; przeł. M. Komorowska, Kraków 2014.

Przybyszewska A., Zmysłowy taniec ożywionych liter. Kilka słów o typografii elektronicznej, „Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 41-52, [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Repucho E., Typografia kompletna : kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego. Wrocław 2016.

Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997.

Samara T., Kroje i kolory pisma, Warszawa 2010.

Shaun K., Tyler G., Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów, ‘Sztuka Edycji” 2016, nr 2, s. 125-132. [online] http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/sztukaedycji/index

Stopa-Pielesz E., Estetyka w typografii wobec postulatu czytelności, Katowice 2009.

Szanto T., Pismo i styl, Wrocław 1986.

Sztuka książki: historia — teoria — praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003.

Szydłowska A., Od solidarycy do TupoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989, Wrocław 2018.

Thomas D., Wystrzegaj się Futury, Kraków 2019.

Tomaszewski A., Architektura książki dla redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.

Tomaszewski A., Giserzy czcionek w Polsce, Warszawa 2009.

Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996.

Tomaszewski Andrzej: Projektowanie pism drukarskich w Polsce. „Poligrafika” 2000 nr 7, s. 71–72; nr 8, s. 77–78; nr 9, s. 65–66; nr 11, s. 75–76; nr 12, s. 95–97.

Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.

Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.

Warsztaty młodych edytorów [online] https://issuu.com/kneuj/docs/wme-rabka-zdroj-2015

Weber H., Kursywa, wyróżnienie w typografii, przeł. P. Piszczatowski, Kraków 2017.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gdańsk 2003.

Williams R., Typografia od podstaw. Projekty z klasą, tłum. Z. Waśko, Gliwice 2016.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

znaczenie i rolę pisma w kulturze i nauce na przestrzeni dziejów; podstawową terminologię związaną z pismem w kontekście historycznym i współczesnym; zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego dotyczące krojów pisma (K_W01, K_W02, K_W03, K_W06)

Absolwent potrafi:

właściwie dobierać źródła oraz informacje dotyczące kultury pisma; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację funkcjonowania instytucji, obiektów i usług związanych z pismem na przestrzeni dziejów z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; przedstawić merytoryczną argumentację oraz dokonać syntetycznego podsumowania ukazującego pismo jako inspirację dla współczesnych projektantów książek i innych publikacji; (K_U01, K_U03, K_U04, K_U07)

Absolwent jest gotów do:

aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego); uczestnictwa w życiu kulturalnym jako współtwórca różnego rodzaju publikacji oraz kompetentny czytelnik. (K_K02, K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.

Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów, prezentacji).

Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.

Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie egzaminu ustnego lub pisemnego obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. Zaliczenie na ocenę ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego.

Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.

Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej dwie nieobecności).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Chamera-Nowak
Prowadzący grup: Agnieszka Chamera-Nowak, Mikołaj Ochmański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)