Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne oddziaływanie mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-PW-D6SOM
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Społeczne oddziaływanie mediów
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PW-DZIENNE I STOPNIA - 6 semestr
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z wybranym repertuarem zjawisk składających się na oddziaływanie mediów : mowa i pismo, sztuka, media, elektroniczne środki przekazu.

Pełny opis:

Poznanie mechanizmów komunikacji społeczne ma prowadzić do określenia ich swoistości i uchwycenia ich roli w całościowo pojmowanej kulturze. Zajęcia mają też zwrócić uwagę na społeczny kontekst symbolicznych procesów komunikowania. Część zajęć poświęcona jest też omówieniu przesłanek tworzenia nowego ładu komunikacyjnego oraz współczesnych tendencji w komunikacji społecznej, w tym wpływu nowych rozwiązań technologicznych.

Wykłady: Uwagi wstępne na temat komunikacji, komunikowania (rozróżnienie pojęć, typologia sposobów ich rozumienia i interpretowania. Wybrane modele komunikacji, przykładowe ujęcia procesu komunikacji ? semiotyczne, literaturoznawcze, socjologiczne, psychologiczne). Komunikowanie w kulturze masowej (definicje, typologie, wpływ kultury masowej na jednostkę społeczeństwo, teorie skutków masowego komunikowania, ?nowy ład komunikacyjny?). Ćwiczenia: Analiza przykładowych definicji ?komunikacji? powstałych na gruncie różnych nauk.

Literatura:

Dobek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław 1999. Friske J.: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 1999. Głodowski W.: Komunikowanie interpersonalne. Warszawa 1994. Goban-Klass T.: Media i komunikowanie masowe. 1994.Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa 1999. Studia z teorii komunikowania masowego. Wrocław 1999. Sztejnberg A.: Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław 2002. Thompson J. B.: Media I nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław 2001. Współczesne systemy komunikowania. Wrocław 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii

Student ma wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów

Student ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów

Student ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń

Student ma świadomość kompleksowej natury języka (z uwzględnieniem języków sztucznych) oraz jego złożoności i historycznej zmienności

Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

Student ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

Umiejętności:

Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych

Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym

Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

Kompetencje społeczne:

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy

Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin pisemny

projekt - esej na wybrany temat związany z tematyką zajęć

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Zając
Prowadzący grup: Michał Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)