Warsztaty inicjacji artystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-FAK-WIA | Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty inicjacji artystycznej | ||
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii | ||
Grupy: |
IN Fakultety Zaoczne II stopnia |
||
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=3905 | ||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Proponowany przedmiot ukaże zależności istniejące pomiędzy literaturą, formami jej realizacji a odbiorem dzieła literackiego. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów studiów bibliologicznych z podstawowymi elementami warsztatu realizatora tekstu literackiego w określonym, specyficznym środowisku małej biblioteki, która ma za zadanie wyzwolić inicjatywę czytelniczą dziecka i jego opiekunów, pedagogów, czytelników i samego bibliotekarza. Celem będzie także przygotowanie bibliotekarza do właściwego wykorzystania wiedzy praktycznej z zakresu literatury i żywego słowa. Przedmiot będzie wskazywał możliwości, jakie stwarza biblioteka, nie tylko dla realizacji różnych zadań i form pracy z czytelnikiem, z opiekunem i z samym bibliotekarzem, w zakresie szeroko pojmowanej inicjacji czytelniczej dziecka, ale ukaże różnorodne możliwości wykorzystania literatury w pracy czytelniczej i bibliotecznej. |
||
Pełny opis: |
Proponowany przedmiot ukaże zależności istniejące pomiędzy literaturą, formami jej realizacji a odbiorem dzieła literackiego. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów studiów bibliologicznych z podstawowymi elementami warsztatu realizatora tekstu literackiego w określonym, specyficznym środowisku małej biblioteki, która ma za zadanie wyzwolić inicjatywę czytelniczą dziecka i jego opiekunów, pedagogów, czytelników i samego bibliotekarza. Celem będzie także przygotowanie bibliotekarza do właściwego wykorzystania wiedzy praktycznej z zakresu literatury i żywego słowa. Przedmiot będzie wskazywał możliwości, jakie stwarza biblioteka, nie tylko dla realizacji różnych zadań i form pracy z czytelnikiem, z opiekunem i z samym bibliotekarzem, w zakresie szeroko pojmowanej inicjacji czytelniczej dziecka, ale ukaże różnorodne możliwości wykorzystania literatury w pracy czytelniczej i bibliotecznej. Celem przedmiotu jest także wyzwolenie w studentach umiejętności analitycznych i interpretacyjnych różnorodnych gatunków i rodzajów literatury pięknej i sposobów jego realizacji w pracy z dzieckiem, w tym tekstu artystycznego (wiersza, prozy, dramatu) realizowanego głosowo. Zajęcia uwzględniać będą także przygotowanie teoretyczne i praktyczne z zakresu warsztatu adaptatora i inscenizatora, jakie potrzebne są do pracy w małym wykonawcą, słuchaczem, widzem. Celem przedmiotu jest także skonfrontowanie już zdobytych przez bibliotekarzy doświadczeń z pracy z czytelnikami najmłodszymi i ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami, pedagogami, umiejętności z zakresu warsztatu pracy nad żywym słowem, realizowanym przez bibliotekarza w różnych jego formach (recytacja, inscenizacja, wygłoszenie). Celem zajęć będzie także takie przygotowanie studenta, szczególnie tego pracującego w małej bibliotece, która pełni rolę jedynego miejsca kultury literackiej, czytelniczej i teatralnej w danym środowisku. Celem przedmiotu jest także uwrażliwienie bibliotekarza na wykorzystywanie naturalnych predyspozycji i zainteresowań małych czytelników i wykonawców. |
||
Literatura: |
M. Pietrzak Teatrzyk na cały rok, SBP, Warszawa 2004 1. E. Józefowski, Wyobraźnia i obraz jako czynniki konstytuujące warsztat twórczy przy kreacji wizualnej 2. J. Czechowicz, Wyobraźnia stwarzająca. Szkice literackie, wstęp, wybór i oprac. T. Kłak, Lublin 1972. 3. Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie 4. M. Dąbrowski, A. Chęć-Małyszek Rola wyobraźni w procesie twórczym a zagrożenia współczesnego świata 5. M. Pietrzak Teatrzyk na cały rok, SBP, Warszawa 2004 |
||
Efekty uczenia się: |
Proponowany przedmiot wnosi istotny wkład w modernizację kształcenia akademickiego bibliotekarzy pracujących w małych bibliotekach gminnych oraz odnosi wiedze praktyczna potrzebną de pełnej realizacji współczesnych zadań, jakie dla bibliotek wyznacza nowelizowana Ustawa o działalności kulturalnej w tym ustawa o bibliotekach, które będą w przyszłości pełniły rolę centrów kultury. Proponowany przedmiot w dużej mierze odnosi się do oczekiwań środowisk bibliotecznych, ukierunkowanych poprzez wymogi zawodowe na praktyczne aspekty programu nauczania. Najbardziej efektownym wobec tych oczekiwań wydaje się połączenie teorii, praktyki poznania. W planie tego przedmiotu zwracać się będzie szczególny nacisk na możliwości zdobytej wiedzy i umiejętności praktycznych w odniesieniu do już realizowanych w bibliotece zadań czytelniczych z dziećmi i młodzieżą. Osiągnięta wiedza: wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu literaturoznawstwa i retoryki. Opanowane umiejętności: umiejętności czytania, analizowania i interpretowania tekstu artystycznego przeznaczonego do procesu jakim jest inicjacja czytelnicza dziecka oraz różnych sposobów jego głosowej i artystycznej interpretacji i wykonawstwa. Określenie problemów analitycznych, interpretacyjnych oraz wykonawczych tekstu artystycznego przeznaczonego dla najmłodszego czytelnika, ze szczególnym uwzględnieniem takich elementów jak: kultura mowy, artykulacja, warsztat wykonawczy, warsztat adaptatorski i reżyserski. Umiejętność pracy z wykonawcą indywidualnym i zbiorowym, którym jest nie tylko dziecko, ale i jego opiekun, rodzic, pedagog, nauczyciel czy sam bibliotekarz. Podstawy pracy z tekstem literackim przeznaczonym dla czytelnika, słuchacza, odbiorcy, wykonawcy i widza jakim jest czytelnik dziecięcy. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wkład własny do realizowanych ćwiczeń. Realizacja zadania. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.