Opracowanie redakcyjne tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-D2ORT-EDY | Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Opracowanie redakcyjne tekstu | ||
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii | ||
Grupy: |
IN-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr (spec.: EDY) |
||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają z normą ortograficzną i interpunkcyjną oraz normą językową, obowiązującymi przy redakcyjnym opracowaniu tekstu. Przedstawiają ponadto zasady opracowania edytorsko-typograficznego tekstu. Przygotowują do opracowywania różnego typu tekstów od strony merytorycznej i formalnej. |
||
Pełny opis: |
Rodzaje tekstów. Opracowanie językowe, interpunkcyjne i stylistyczne tekstu. Zasady opracowania typograficzno-edytorskiego elementów tekstu. Oznaczenia korektorskie i korekta tekstu. Programy komputerowe wykorzystywane w pracach redakcyjnych. Redakcja wybranych rodzajów tekstu. |
||
Literatura: |
Gajda S., Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych. Warszawa 2010; Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu. Warszawa 2010; Nowy słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni interpunkcji. Red. nauk. E. Polański. Warszawa 2002; Polański E., Szopa M., Dereń E., Poradnik interpunkcyjny. Katowice 2010; Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora. Warszawa 2005; Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red. A. Markowskiego. Warszawa 2004. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej innych niż kierunkowe. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których została wyodrębniona informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych dokonaniach z zakresu tych dyscyplin naukowych, które mogą stanowić punkt odniesienia/obszar współpracy w praktyce bibliotecznej i informacyjnej. Ma podstawową wiedzę o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia współpracy bibliotek i wymiany informacji z tymi instytucjami. Zna techniki twórczego myślenia i umie je stosować w praktyce. Umiejętności. Student: posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych, właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, a także rozwijać i kształtować własną karierę zawodową. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi), w języku polskim i języku obcym. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych niezbędnych w praktyce bibliotecznej i informacyjnej, w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla bibliologii i informatologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, w zakresie bibliologii i informatologii lub w obszarze leżącym na ich pograniczu z innymi dyscyplinami naukowymi. Kompetencje społeczne. Student: potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role. Posiada zdolność do odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań oraz sprawność komunikowania się. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian na zakończenie zajęć |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.