Europejskie i światowe dziedzictwo kulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z1ESDK-DZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Europejskie i światowe dziedzictwo kulturowe |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 1 semestr (spec.: DZK) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie bogactwa światowego i europejskiego dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego). Zajęcia odbędą się na platformie KAMPUS. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zapoznają się m.in. z: – definicjami pojęcia dziedzictwo kulturowe (czym jest, do kogo należy, kto je kreuje) – działaniami Rady Europy, Komisji Europejskiej, UNESCO, Narodowego Instytut Dziedzictwa na rzecz dziedzictwa kulturowego – omówione zostaną podejmowane działania jak: Europejskie Dni Dziedzictwa, Szlaki Kulturowe. |
Literatura: |
Albert M.-T., Kultura, dziedzictwo, tożsamość, [w:], Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, Kraków 2007, s. 49-56. Gaweł Ł., Szlaki dziedzictwa kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania, Kraków 2011. Gieysztor A.: O dziedzictwie kultury. Warszawa 2000. Dziedzictwo kulturowe – konteksty odpowiedzialności, red. K. Gutowska, Warszawa 2003. Jodełka-Schreiber H., Niematerialne dziedzictwo kulturowe: idea, prawo, praktyka, [w:] Prawna ochrona dziedzictwa kulturowego, pod red. W. Szafrański i K. Zalasińska, Poznań 2009, s. 115-150. Kobyliński Z., Własność dziedzictwa kulturowego. Idee – problemy – kontrowersje, Warszawa 2009. Przyłęcki M., Wielonarodowe dziedzictwo kulturowe na Dolnym Śląsku i jego ochrona po 1945 roku, Warszawa 2002. Lista lektur może ulec rozszerzeniu w czasie realizacji przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: – ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat dziedzictwa kulturalnego, – ma wiedzę na temat dziedzictwa kultury (czym jest, do kogo należy, kto i jak je kreuje, w jaki sposób i do czego jest wykorzystywane), – potrafi wskazać i zanalizować działania, w których wykorzystywane są elementy dziedzictwa kultury, – rozumie rolę, jaką w społeczności globalnej i lokalnej pełni dziedzictwo kulturowe, – jest uwrażliwiony na zagadnienia dziedzictwa kultury, poddaje je refleksji i krytycznej ocenie, – uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych, – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody praktyczne - metoda projektów Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie Kryteria zaliczenia: aktywność na zajęciach, obecność (dopuszczona 1 nieobecność w semestrze), prezentacja wybranych zagadnień, kolokwium zaliczeniowe |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.