Metadane dokumentu cz. 3.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z1META3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metadane dokumentu cz. 3. |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 1 semestr (przedmioty wspólne dla wszystkich ścieżek) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień opisu rzeczowego dokumentu. Podczas zajęć analizowany jest proces indeksowania rzeczowego z wykorzystaniem języków o notacji paranaturalnej (j. słów kluczowych, deskryptorowe, haseł przedmiotowych) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest charakterystyka wykorzystania zbiorów słownictwa kontrolowanego do opisu treści dokumentów. Problematyka metadanych dokumentu zostanie przedstawiona w kontekście doboru i zastosowania tradycyjnych i sieciowych systemów organizacji wiedzy w reprezentacji treściowej. Celem przedmiotu jest także wskazanie na zmiany zachodzące w pragmatyce opracowania przedmiotowego oraz w budowie języków haseł przedmiotowych. W ramach kursu prezentowane są zagadnienia dotyczące pragmatyki indeksowania rzeczowego dokumentów. |
Literatura: |
• Poradnik katalogowania w JHP BN oraz pozostałe materiały metodyczne z serwisu http://fabryka-jezyka.bn.org.pl/ • Materiały dydaktyczne i metodyczne z serwisu Biblioteki Narodowej poświęconemu Językowi Haseł Przedmiotowych BN. • http://www.bn.org.pl/dla-bibliotekarzy/jhp-bn/o-jhp-bn/ • Głowacka, Teresa. Analiza dokumentu i jego opis przedmiotowy. Wydaw. SBP, 2003. S. 13-32 • Hjorland, B. (1992). The Concept of “Subject” in Information Science. Journal of Documentation, 48(2), 172-200. • Stolarczyk, A., & Klenczon, W. (2011). JHP BN - stan prac nad słownictwem i metodyką opracowania. Retrieved from http://bn.org.pl/download/document/1308143417.pdf. • Stopa, A. (2002). O treści książek : opracowanie rzeczowe piśmiennictwa. Warszawa: CEBID. • Mai, J-E. (2000). Deconstructing the Indexing Process. Advances in Librarianship, 23(May), 269-298. • Mai, J.-E. (2005). Analysis in indexing: document and domain centered approaches. Information Processing & Management, 41(3), 599-611. doi:10.1016/j.ipm.2003.12.004 • Harping, P. (2010). Introduction to Controlled Vocabularies: Terminology for Art, Architecture, and Other Cultural Works. Getty Publications. Retrieved from http://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/index.html |
Efekty uczenia się: |
Zna: - Zna terminologię specjalistyczną dla nauk humanistycznych podstawowych dla bibliologii i informatologii - Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę , obejmującą terminologię i metodologię z zakresu bibliologii i informatolgii - Ma uporządkowaną , pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu bibliologii i informatologii. - Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii. - Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka (w tym szczególnie języków informacyjno-wyszukiwawczych) i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Potrafi: - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych. - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy własne dla potrzeb użytkowników informacji. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy bibliologicznej i informatologicznej, stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym. - Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o systemach organizacji wiedzy różnego poziomu na podstawie wiedzy naukowej z zakresu bibliologii i informatologii oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach. - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie bibliologii i informatologii oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym. - Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z niespecjalistami (użytkownikami faktycznymi i potencjalnymi), w języku polskim i języku obcym. Jest świadomy: - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z praktyką biblioteczną lub informacyjną. - Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) swojego regionu, kraju, Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) Końcowe zaliczenie pisemne Kontrola obecności |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.