Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DF-ANDANYCH
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza danych
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria dla studiów II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Analiza danych jest podstawowym elementem warsztatu każdego naukowca, nie zależnie czy mówimy tutaj o analizie metrycznej czy stylistycznej. Celem zajęć jest przybliżenie studentowi technik i narzędzi analizy danych, od analizy eksploracyjnej, kiedy szuka się możliwych związków pomiędzy danymi, poprzez testowanie hipotez i budowanie prostych modeli objaśniających. Zagadnienia teoretyczne zostaną połączone z analizą zbiorów danych archeologicznych przy wykorzystaniu języka analiz statystycznych R i programu RStudio.

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

Analiza danych, w mniej lub bardziej sformalizowanej formie jest niezbędna do przeprowadzenia badań naukowych. Mnogość danych, a archeolodzy z każdym sezonem wykopaliskowym gromadzą ich coraz więcej, bywa przytłaczająca. Stąd wynika potrzeba ich prawidłowego przygotowanie, analizy a w końcu poddania wnioskowaniu statystycznemu. Tutaj człowiekowi z pomocą przychodzą przeróżne narzędzia analityczne. Na potrzeby kursu wybrany został jeżyk analiz statystycznych R wraz z interfejsem graficznym RStudio. R jest narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym w nauce, co więcej jest darmowy (podobnie jak standardowa wersja RStudio) oraz działa na różnych platformach, co czyni z niego narzędzie uniwersalne.

Zajęcia rozpocznie 1) wprowadzenie do języka R i programu RStudio. Następnie omówione zostaną podstawowe 2) techniki analizy eksploracyjnej i wreszcie 3) typy danych najczęściej występujące w badaniach archeologicznych. Po zapoznaniu się z rodzajami danych studenci przećwiczą 4) prawidłowe porządkowanie i czyszczenie danych. Poruszone zostaną kwestie 5) wybierania prób, losowość i reprezentatywność danych archeologicznych. Następnie omówione zostanie 6) porównywanie ze sobą dwóch i wielu prób, 7) analizowanie relacji pomiędzy zbiorami. W końcu studenci zostaną zapoznani z zasadami prawidłowego 8) raportowania danych i 9) przedstawiania ich w postaci graficznej.

Literatura:

Pablo Casas (2019) Data Science Live Book, Pablo Adrian Casas.

Przemysław Biecek (2014) Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GiS.

Adam Łomnicki (2003) Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Robert Drennan (2009) Statistics for Archeologists. A Commonsence Approach, Springer.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z zastosowaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych (K_W03). Zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii (K_W12). Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13).

Umiejętności

Student potrafi samodzielnie analizować, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy (K_U02). Student potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki analityczne w zależności od specyfiki badanych zagadnień (K_U03). Student potrafi formułować problemy badawcze i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04). Student potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09).

Kompetencje

Student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu analizy danych w badaniach archeologicznych oraz jest świadom konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01). Jest również gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie kolejnych zadań pisemnych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)