Dzieje i kultura faraońskiego Egiptu I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWEG-I |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje i kultura faraońskiego Egiptu I |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnowydziałowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Tematem wykładu jest historia i kultura faraońskiego Egiptu. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest historii oraz historii kultury faraońskiego Egiptu. Obejmuje okres od IV tysiąclecia przed Chr. do końca XVIII dynastii. Tematy wykładów: 1. Narodziny cywilizacji 2. Epoka królów-bogów 3. Niebiański horyzont 4. Ku krańcom świata 5. Królestwa walczące 6. W majątku kanclerza Meketre 7. Świat Sinuheta 8. Nauki egipskich mędrców 9. „Władcy obcych krain” 10. Tutmozydzka sukcesja 11. Budowa egipskiego imperium 12. Pax Aegyptiaca: kroniki dworu faraona 13. W świątyni tebańskiego Amona 14. Mapy krainy umarłych 15. Twarze Achetaton |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grimal N., Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 Kemp B.J., Egipt. Anatomia Cywilizacji, Warszawa 2009 Schulz R., Seidel M. (ed.), Świat faraonów, Kolonia 2000 Literatura uzupełniająca: Barwik M., Księga Wychodzenia za Dnia. Tajemnice Egipskiej Księgi Umarłych, Warszawa 2009 (II wyd. 2020) Barwik M., The Twilight of Ramesside Egypt. Studies on the History of Egypt at the End of the Ramesside Period, Warszawa 2011 Barwik M., Bitwa pod Megiddo (1457 r. p.n.e), Warszawa 2019 Beckerath J. von, Chronologie des ägyptischen Neuen Reiches, [HÄB 39], Hildesheim 1994 Carter H., Mace A.C., The Tomb of Tut.ankh.Amen, vol.I-III, London 1923-33 Cline E.H., O’Connor D. (ed.), Ramesses III. The Life and Times of Egypt’s Last Hero, Ann Arbor 2015 Černý J., A Community of Workmen at Thebes in the Ramesside Period, [BdÉ 50], Cairo 1973 (1 wyd.), 2004 (3 wyd.) Dodson A., Amarna Sunset. Nefertiti, Tutankhamun, Ay, Horemheb, and the Egyptian Counter-Reformation, Cairo-New York 2009 Dodson A., Poisoned Legacy, The Fall of the Nineteenth Egyptian Dynasty, Cairo-New York 2010 Kitchen K.A., Pharaoh Triumphant. The Life and Times of Ramesses II, Warminster 1982 (tłum. polskie: Ramzes Wielki i jego czasy, Warszawa 2002) Moran W.L., The Amarna Letters, Baltimore-London 1992 Murnane W.J., Texts from the Amarna Period in Egypt, Atlanta 1995 O’Connor D., Cline E.H. (ed.), Amenhotep III: Perspectives on His Reign, Ann Arbor 1998 Parkinson R.B., Voices from Ancient Egypt. An Anthology of Middle Kingdom Writings, London 1991 Peet T.E., The Great Tomb-Robberies of the Twentieth Egyptian Dynasty, vol. I-II, Oxford 1930 Redford D.B., Egypt, Canaan and Israel in Ancient Times, Princeton 1992 Simpson W.K. et al., The Literature of Ancient Egypt. An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry, Cairo 2005 Strudwick N.C., Texts from the Pyramid Age, [Writings from the Ancient World], Atlanta 2005 Vandersleyen Cl., L’Égypte et la Vallée du Nil, vol. I: Des origines à la fin de l'Ancien Empire, 12000-2000 av. J.-C.; vol. II: De la fin de l’Ancien Empire à la fin du Nouvel Empire, Paris 1992-1995 |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę na temat miejsca archeologii w obrębie nauk humanistycznych (K_W01); zna podstawowe pojęcia odnoszące się do tej specjalności ( K_W02); ma wiedzę na temat społeczności starożytnego Egiptu opartą na metodologii wypracowanej w obrębie tej specjalności (K_W04); zapoznał się z metodologicznymi powiązaniami archeologii z innymi specjalnościami humanistycznymi (K_W06); oraz jest świadom możliwości wykorzystania badań interdyscyplinarnych (K_W07); zna najnowsze osiągnięcia i kierunki badawcze w zakresie wybranej specjalności (K_W08); rozumie zasady interpretacji źródeł archeologicznych (K_W09); oraz zna zasady dokumentacji źródeł (K_W10); potrafi właściwie wykorzystać publikacje naukowe (K_W11); oraz publikacje starożytnych źródeł pisanych (K_W12); na poziomie ogólnym ma wiedzę na temat rozwoju człowieka (K_W14), warunków środowiskowych oraz wykorzystania surowców na gruncie dawnych cywilizacji (K_W15); rozumie znaczenie instytucji muzealnych w zachowaniu dziedzictwa kulturowego (K_W17); rozumie znaczenie etyki zawodowej (K_W19); student potrafi uzyskać dostęp do potrzebnych informacji źródłowych (K_U01); oraz poddać je dogłębnej analizie (K_U02); potrafi samodzielnie rozwijać oraz rozwiązywać zagadnienia badawcze (K_U04); także w zakresie problematyki odnoszącej się do ogólnych zagadnień ewolucji kultury ludzkiej (K_U05); ma dostęp do podstawowych informacji na temat języka egipskiego (K_U06), oraz różnych tekstów w obrębie piśmiennictwa staroegipskiego (K_U08); rozumie zależności pomiędzy artefaktami a procesami kulturowymi (K_U13); potrafi prowadzić dyskurs naukowy (K_U15): potrafi poszerzać swoją wiedzę poza murami uczelni (K_U26); student jest w stanie właściwie wykorzystać zdobytą wiedzę (K_K01); i rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); w szczególności znaczenie źródeł archeologicznych (K_K03); rozumie potrzebę wykorzystania zdobytej wiedzy (K_K05), dla właściwego zrozumienia przemian społecznych i kulturowych (K_K06), oraz własnej roli w zachowaniu dziedzictwa kulturowego (K_K07); student ma właściwe zrozumienie rzetelności badawczej (K_K11), oraz troski o dorobek naukowy w zakresie badań archeologicznych (K_K14). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Barwik | |
Prowadzący grup: | Mirosław Barwik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.