Polska XV-XVI wieku. Społeczeństwo – kultura – gospodarka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-SD21ABART |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska XV-XVI wieku. Społeczeństwo – kultura – gospodarka |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Tematem seminarium są dzieje ziem wchodzących w skład Królestwa Polskiego w XV-XVI wieku. Był to okres intensywnych przemian zachodzących we wszystkich dziedzinach: kulturze religijnej, politycznej i piśmiennej, prawie i gospodarce, co miało określone skutki dla życia codziennego wszystkich warstw społeczeństwa. Celem spotkań seminaryjnych jest zapoznanie ich uczestników z najważniejszymi zjawiskami składającymi się na fenomen społeczeństwa średniowiecznego i wczesno nowożytnego, a także przygotowanie studentów do badań nad historią społeczną XV-XVI w. W kręgu naszych zainteresowań będą znajdować się wszystkie warstwy i grupy społeczne - od dworów monarszych po środowiska marginesu i przestępcze. Uczestnicy seminarium zapoznają się z różnorodną bazą źródłową, zarówno źródłami pisanymi różnego typu, jak i ikonograficznymi oraz kartograficznymi, a także metodami ich analizy pod kątem badań nad historią społeczną, kulturową i gospodarczą. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium obejmuje różne zagadnienia związane z życiem mieszkańców późnośredniowiecznego i wczesno nowożytnego Królestwa Polskiego. Przedmiotem naszego zainteresowania będą różne kręgi społeczne, zarówno te biorące w interesującym nas okresie aktywny udział w życiu społeczno- politycznym i kulturalnym (dwór królewski, elity szlacheckie, wielkomiejski patrycjat, duchowieństwo), jak i ludzie pozostający na marginesie społeczeństwa, np. środowiska przestępcze. Wybór zagadnień analizowanych w poszczególnych semestrach zależy od zainteresowań uczestników seminarium i tematyki podejmowanej w przygotowywanych przez nich pracach licencjackich i magisterskich. Dotychczas wśród poruszanych problemów najczęściej znajdowały się zagadnienia związane z: - kulturą mieszczańską i jej specyfiką wynikającą z charakteru sieci miejskiej Królestwa Polskiego oraz zmianami roli i pozycji miast; - z rolą kobiet w rodzinie i szerzej w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym; - rolą władców i życiem dworów królewskich (kontakty monarchy ze społeczeństwem, relacje z dworami innych władców, gra dyplomatyczna, uroczystości dworskie, życie codzienne i kultura materialna dworu); - przemianami społeczno-kulturowymi związanymi ze zwiększającym się udziałem społeczeństwa w kulturze pisma i tworzeniem się struktur biurokratycznych; - kulturą religijną i kultami świętych patronów; - emocjami i sposobami ich okazywania; - problemami i konfliktami, z jakimi zmagało się społeczeństwo (przestępczość, klęski elementarne). Uczestnicy seminarium poznają metodologię badań nad społeczeństwem i jego kulturą oraz różnorodną bazę źródłową. Przedmiotem analiz i podstawą dyskusji są zarówno źródła literackie i narracyjne, jak i korespondencja, akty normatywne oraz protokoły sądowe. Poza źródłami pisanymi analizie są także poddawane źródła ikonograficzne i kartograficzne. Przynajmniej raz w semestrze odbywają się zajęcia poza Wydziałem - w Muzeum Narodowym, Archiwum Głównym Akt Dawnych, Muzeum Warszawy itp. Większość zajęć jest poświęcona analizie tekstów źródłowych w większym lub mniejszym stopniu związanych z tematami prac magisterskich i licencjackich realizowanymi przez poszczególnych uczestników seminarium. Ponadto odbywają się dyskusje nad koncepcjami prac magisterskich i licencjackich, niekiedy prezentowane są także rozdziały powstających prac. Uczestnikom zajęć nie są stawiane żadne wymogi wstępne, mile widziana jest znajomość łaciny w stopniu podstawowym i j. angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie literatury przedmiotu. Podczas zajęć seminaryjnych będzie analizowany materiał źródłowy w j. polskim bądź tłumaczeniu na j. polski. |
Literatura: |
Literatura jest uzależniona od konkretnych zajęć i na bieżąco podawana uczestnikom zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: - wybrane zagadnienia badanej epoki - złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych - specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki - standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej - metody samodzielnego poszerzania wiedzy Student potrafi: - pracować w zespole badawczym - przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania - przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego - poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki - definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach - opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii - prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową - recenzować prace naukowe Student rozumie: - problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia - konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy - rolę relacji mistrz-uczeń - uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób - konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie przez studenta pracy dyplomowej i zatwierdzenie jej przez promotora, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN SEM-DYP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bartoszewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bartoszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Szczegółowy program i plan pracy zostanie ustalony na początku semestru i będzie uwzględniał zainteresowania i potrzeby badawcze uczestników seminarium przygotowujących prace licencjackie i magisterskie. |
|
Pełny opis: |
W pierwszej części semestru tematyka seminarium zostanie zaplanowana pod kątem kontynuowanych prac badawczych. Rozpoczniemy zatem od analizy zagadnień związanych z problemem nadużywania władzy przez urzędników administracji państwowej i związanymi z tym konfliktami na pograniczu polsko-węgierskim na przełomie XV i XVI w. Podczas kolejnych zajęć podjęta zostanie tematyka życia rodzinnego w szesnastowiecznym Lwowie i roli testamentu jako źródła historycznego. W połowie semestru przewidywana jest wizyta w Gabinecie Rękopisów BUW. Program drugiej części semestru zostanie ustalony w po rozpoczęciu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-DYP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bartoszewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bartoszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W semestrze letnim tematyka seminarium będzie związana z projektami realizowanymi przez uczestników seminarium w ramach prac licencjackich, magisterskich i seminaryjnych. Podobnie jak w semestrze zimowym, zagadnienia dotyczące historii społecznej i kulturowej Polski XV-XVI w. będą analizowane na szerokim tle porównawczym Europy Zachodniej, zwłaszcza przemian społecznych w Anglii i Szkocji. |
|
Pełny opis: |
Tematyka seminarium skupiać się będzie wokół kilku podstawowych zagadnień związanych z: - problemem nadużywania władzy przez urzędników administracji państwowej i spowodowanych tym konfliktów na pograniczu polsko-węgierskim na przełomie XV i XVI w.; - rolą społeczną i kulturową kobiety w różnych kręgach społeczeństwa europejskiego; - religijnością i jej przemianami zachodzącymi w społeczeństwie europejskim w pierwszej połowie XVI w.; - funkcjonowaniem społeczeństwa miejskiego, zwłaszcza rolą przedmieść w kształtowaniu międzystanowej sieci kontaktów rodzinnych i gospodarczych; - relacjami międzykulturowymi na przykładzie relacji polsko-tureckich w XVI i XVII w.; - rolą społeczną i kulturową dworów królewskich XVI-pocz. XVII w. w perspektywie porównawczej Polski i Europy Zachodniej (Anglia i Szkocja). Podczas spotkań będą analizowane teksty źródłowe m.in. listy i testamenty, a także relacje z podróży i kroniki. Ponadto odbędą się dyskusje nad koncepcjami prac magisterskich, licencjackich i seminaryjnych przygotowywanych przez uczestników seminarium. W drugiej części semestru przewidziana jest wizyta w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego i zapoznanie się z dokumentami monarchów europejskich z kolekcji Janusza Fiszera. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.