Tekst i obraz w komunikacji społecznej XIX i pierwszej połowy XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-SD21AKUL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Tekst i obraz w komunikacji społecznej XIX i pierwszej połowy XX wieku |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Specyfika przedmiotowa i metodologiczna historii w tym zwłaszcza zaawansowana krytyka źródeł, wnioskowanie historyczne oraz etapy postępowania badawczego, właściwe dla tej epoki źródła oraz związany z nim dorobek historiografii; poszukiwanie, gromadzenie, selekcjonowanie i porządkowanie źródeł historycznych, przy wykorzystaniu zaawansowanej wiedzy źródłoznawczej i nauk pomocniczych historii, dorobek historiograficzny i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki; formułowanie problemów badawczych oraz zasady doboru metod służących rozwiązaniu tych problemów. |
Pełny opis: |
Pogłębienie wiedzy z historii XIX i pierwszej połowy XX w. w dziedzinie postaw społecznych wobec trwania i zmian zachodzących w tym okresie; geneza i przyczyny powstawania idei, ideologii i ruchów społecznych w XIX i pierwszej połowie XX wieku, historia historiografii XIX i pierwszej połowy XX wieku; metodologia badania XIX i pierwszej połowy XX wieku, metody badania idei, ideologii i ruchów społecznych oraz innych społecznych reakcji na bieżące wydarzenia i procesy społeczne, problemy źródłoznawstwa XIX i pierwszej połowy XX wieku, problemy analizy i interpretacji różnych rodzajów źródeł, najnowsze publikacje z historii XIX i pierwszej połowy XX w., najnowsze wydawnictwa źródłowe z XIX i pierwszej połowy XX w., środowiska urzędnicze wobec ciągłości i zmian, archiwistyka i jej społeczne role. Szczegółowy spis tematów zawarty w sylabusie. Szczegółowy spis tematów stanowi propozycję wstępną, zostanie zmieniony i dostosowany do potrzeb uczestników seminarium. Bloki zagadnień. 1. Historia myśli społecznej. 2. Społeczeństwo. Kultura. Nauka. 3. Ikonografia. 4. Literatura pamiętnikarska i jej role komunikacyjne. 5. List w komunikacji codziennej. 6. Archiwa i archiwistyka. 7. Problemy warsztatu badawczego historyka XIX wieku. Szczegółowy program seminarium jest uzgadniany z uczestnikami i oparty o ich indywidualne zainteresowania. |
Literatura: |
Literatura dołączona do poszczególnych tematów. Każdy uczestnik gromadzi literaturę do swojej pracy dyplomowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie: specyfikę badania XIX i pierwszej połowy XX wieku, metody krytyki wybranych grup źródeł, zasady wnioskowania historycznego, etapy postępowania badawczego, relacje pomiędzy zjawiskami z przeszłości, uwarunkowania zmienności zapisu informacji w czasie, problemy kryteriów klasyfikacji źródeł, wybrane teorie historiograficzne i metodologiczne, wybrane problemy nauk pomocniczych historii XIX i pierwszej połowy XX wieku, wybrane terminy z historii XIX i pierwszej połowy XX wieku, różnorodność uwarunkowań badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem ideologicznych i kulturowych, podstawowe zasady etyki badań historycznych, wpływ otoczenia społecznego na badania historyczne. Umiejętności: Absolwent potrafi: prowadzić samodzielne kwerendy źródłowe, krytykę źródła z zastosowaniem wiedzy z nauk pomocniczych, ocenić stan badań nad danym zagadnieniem, ocenić wpływ różnorodności interpretacyjnej i metodologicznej na wyniki badań, samodzielnie formułować zadania badawcze, integrować różne formy wiedzy humanistycznej, komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin wiedzy, obserwować postęp badań w swojej dziedzinie wiedzy. Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do: krytycznej analizy własnych osiągnięć badawczych, podejmowania działań w kierunku zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział w dyskusji. 2. Przygotowanie dłuższej wypowiedzi. 3. Znajomość literatury przedmiotu. 4. Umiejętność tworzenia samodzielnych udokumentowanych tez naukowych. 5. Odpowiednia frekwencja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN SEM-DYP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kulecka, Aneta Pieniądz | |
Prowadzący grup: | Alicja Kulecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-DYP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kulecka, Aneta Pieniądz | |
Prowadzący grup: | Alicja Kulecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Specyfika przedmiotowa i metodologiczna historii w tym zwłaszcza zaawansowana krytyka źródeł, wnioskowanie historyczne oraz etapy postępowania badawczego, właściwe dla tej epoki źródła oraz związany z nim dorobek historiografii; poszukiwanie, gromadzenie, selekcjonowanie i porządkowanie źródeł historycznych, przy wykorzystaniu zaawansowanej wiedzy źródłoznawczej i nauk pomocniczych historii, dorobek historiograficzny i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki; formułowanie problemów badawczych oraz zasady doboru metod służących rozwiązaniu tych problemów; specyfika pracy w zespole badawczym, prowadzenie i podsumowywanie dyskusji naukowej; recenzja pracy naukowej i jej rola w komunikacji naukowej; problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia; standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rola relacji mistrz – uczeń i pracy w dialogu z promotorem i innymi uczestnikami seminarium; samoświadomość historyka i uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób; wykorzystanie wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego, przygotowanie prac dyplomowych i seminaryjnych. Treści według programu studiów (załącznik nr 57 do uchwały Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie programów studiów na Uniwersytecie Warszawskim) |
|
Pełny opis: |
Pogłębienie wiedzy z historii XIX i pierwszej połowy XX w. w dziedzinie postaw społecznych wobec trwania i zmian zachodzących w tym okresie; geneza i przyczyny powstawania idei, ideologii i ruchów społecznych w XIX i pierwszej połowie XX wieku, historia historiografii XIX i pierwszej połowy XX wieku; metodologia badania XIX i pierwszej połowy XX wieku, metody badania idei, ideologii i ruchów społecznych oraz innych społecznych reakcji na bieżące wydarzenia i procesy społeczne, problemy źródłoznawstwa XIX i pierwszej połowy XX wieku, problemy analizy i interpretacji różnych rodzajów źródeł, najnowsze publikacje z historii XIX i pierwszej połowy XX w., najnowsze wydawnictwa źródłowe z XIX i pierwszej połowy XX w., środowiska urzędnicze wobec ciągłości i zmian, archiwistyka i jej społeczne role. Szczegółowy spis tematów zawarty w sylabusie. Szczegółowy spis tematów stanowi propozycję wstępną, zostanie zmieniony i dostosowany do potrzeb uczestników seminarium. Bloki zagadnień. 1. Historia myśli społecznej. 2. Społeczeństwo. Kultura. Nauka. Polityka. 3. Elity intelektualne i polityczne. 4. Literatura pamiętnikarska i jej role komunikacyjne. 5. Archiwa i archiwistyka. 6. Dokumenty urzędowe jako źródła historyczne. 7. Problemy warsztatu badawczego historyka XIX i XX wieku. Szczegółowy program seminarium jest uzgadniany z uczestnikami i oparty o ich indywidualne zainteresowania |
|
Literatura: |
Najnowsze pukblikacje z historii XIX i XX wieku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.