Literatura polskiego oświecenia - pomiędzy tradycją a nowoczesnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-B953LS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polskiego oświecenia - pomiędzy tradycją a nowoczesnością |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Student powinien orientować się w zakresie historii literatury i kultury staropolskiej, posiadać wiedzę z zakresu historii oraz historii kultury. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone ideowym aspektom piśmiennictwa polskiego oświecenia. |
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone problematyce wzajemnych relacji pomiędzy literaturą polskiego oświecenia a ideami charakterystycznymi dla XVIII stulecia – obecności wątków filozoficznych i społecznych w tekstach literackich, sposobom kształtowania dyskursu literackiego, metodologicznym aspektom badań historycznoliterackich. Przedmiotem oglądu staną się zarówno teksty należące do kanonu literatury pięknej, jak i mniej znane teksty literackie (m. in. okolicznościowe), a także publicystyka polityczna dawnych wieków. |
Literatura: |
I. Berlin, Pokrzywione drzewo człowieczeństwa, tłum. M. Pietrzak-Merta, M. Tański, Warszawa 2004 (wybrane studia). Człowiek oświecenia, red. M. Vovelle, Warszawa 2001 (wybrane szkice). M. Fumaroli, Gdy Europa mówiła po francusku, tłum. W. Brzozowski, J. M. Kłoczowski, Warszawa 2017. R. Koselleck, Semantyka historyczna, tłum. W. Kunicki, Poznań 2012. Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Poznań 2010 (wybrane studia). T. Kostkiewiczowa, Oświecenie – próg naszej współczesności, Warszawa 1994. N. Postman, W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa 2001. H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2000. Powyższa lista stanowi podstawowy spis lektur, który – w zależności od potrzeb seminaryjnych – będzie rozszerzany. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • orientuje się w dynamice procesu historycznoliterackiego, charakterystycznego dla kultury dawnej. • orientuje się w ogólnych oraz szczegółowych relacjach pomiędzy literaturą a myślą społeczną wieków dawnych. • potrafi scharakteryzować podstawowe kierunki, prądy i pojęcia, związane z problematyka zajęć. • potrafi scharakteryzować formy literackie, będące podstawą rozważań szczegółowych (np. gatunek, dokument literacki, życie literackie, instytucje kultury). • posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk historycznoliterackich oraz dyskutowania, formułowania tez oraz ich konfrontacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, frekwencja, przygotowanie prezentacji licencjackiej. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.