W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-B961LK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest do studentów IV roku, którzy osiągnęli już pewien stopień specjalizacji naukowej i są w stanie przyswoić sobie treści podawane w tej formie. Oznacza to umiejętność słuchania, kojarzenia faktów, wyławiania węzłowych problemów itp. Nie bez znaczenia jest także przynajmniej wstępne rozeznanie w historii literatury europejskiej i światowej oraz dobra znajomość literatury polskiej, która na zajęciach pojawi się jako jeden z przedmiotów porównania. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie eksperymentalnego zastosowana stylów, dyskursów i form artystycznych w literaturze polskiej i obcej XX wieku ujętych w kontekście porównawczym. Podczas zajęć skonfrontowane poznawczo zostaną kategorie konwencji i eksperymentu, co stanie się punktem wyjścia zarówno do omówienia związanych z tematem problemów teoretycznych i metodologicznych oraz naszkicowania rysu historycznego rozwoju literatur eksperymentalnych i ich kolejnych mediów, za pośrednictwem, których trafiają one do odbiorców, jak i do analitycznego zmierzenia się ze zróżnicowanymi utworami o charakterze eksperymentalnym. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie eksperymentalnego zastosowana stylów, dyskursów i form artystycznych w literaturze polskiej i obcej XX wieku ujętych w kontekście porównawczym. Podczas zajęć skonfrontowane poznawczo zostaną kategorie konwencji i eksperymentu, co stanie się punktem wyjścia zarówno do omówienia związanych z tematem problemów teoretycznych i metodologicznych oraz naszkicowania rysu historycznego rozwoju literatur eksperymentalnych i ich kolejnych mediów, za pośrednictwem, których trafiają one do odbiorców, jak i do analitycznego zmierzenia się ze zróżnicowanymi utworami o charakterze eksperymentalnym. W układzie zagadnień zaplanowanych do omówienia podczas seminarium magisterskiego znalazły się trzy bloki problemowe: 1) W laboratorium stylów, 2) W laboratorium dyskursów, 3) W laboratorium form. W drugim z nich szczególny nacisk położony został na relacje między dyskursem literackim a dyskursem filozoficznym, jednak sposób teoretycznej prezentacji zagadnienia pozwoli słuchaczom na zaimplementowanie stosowanych procedur analitycznych do badania związków literatury także z innymi dyskursami. W trzecim bloku problemowym zatytułowanym W laboratorium form zostały wyodrębnione takie kategorie jak eksperymentalna konstrukcja postaci literackiej, eksperymentalne wykorzystywanie w literaturze konwencji gatunkowych czy też eksperymentalne współistnienie formy literackiej i interartystycznej. W analizie poszczególnych utworów uwzględnione będą zarówno kontekst historyczny, porównawczy jak i kwestie poetologiczne współdecydujące o idiomatyczności poszczególnych tekstów. Seminarium magisterskie umożliwi słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu dyplomowego obejmującego swoim zakresem wiedzę nabytą przez studentów podczas dwuletniego cyklu spotkań oraz zagadnienia związane z dysertacją magisterską. Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą i punktem wyjścia dla uczestników seminarium do realizacji autorskiego projektu (indywidualnego lub zespołowego) w postaci na przykład: ‒sprawozdania z obszernej kwerendy bibliotecznej na dany temat; ‒ sprawozdania z obszernej kwerendy muzealnej lub archiwalnej na dany temat; ‒ przygotowania projektu edycji dzieła literackiego z epoki; ‒ opracowania bazy danych obejmującej dany obszar problemowy;opracowania materiałów popularno-naukowych przeznaczonych do publikacji w internecie; ‒ napisania sprawozdania z konferencji naukowej; ‒ przygotowania recenzji monografii naukowej; ‒ *wygłoszenia referatu na konferencji naukowej; ‒ *organizacji lub współorganizacji konferencji naukowej; ‒ *organizacji wydarzenia popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli); ‒ *publikacji lub przyjęcia do druku artykułu w czasopiśmie naukowym; ‒ *przygotowania wniosku o grant badawczy. W toku prac na seminarium magisterskim nad kolejnymi tematami rozwijane będą umiejętności studentów związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. |
Literatura: |
W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku I. Konwencja i eksperyment - wprowadzenie II. Literatury eksperymentalne oraz ich konteksty, style, dyskursy, formy i media – rys historyczny III. W laboratorium stylów - wprowadzenie IV. W laboratorium stylów na przykładzie Opowiadań t. 1-3 Sławomira Mrożka V. W laboratorium stylów na przykładzie utworów prozatorskich Samuela Becketta (m.in. Pierwsza miłość, Moloy oraz tekstów z tomu Pisma prozą) VI. W laboratorium stylów na przykładzie Ćwiczeń stylistycznych Raymonda Queneau VII. W laboratorium stylów na przykładzie Wieloryba. Wypisów źródłowych [Jerzego Limona VIII. W laboratorium stylów na przykładzie tekstów sylwicznych (m.in. Blag (języczenie), Pomysł zapisu informacji (nielogiczny), Fluktuacja kwantowa) Leszka Szarugi VI. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny - wprowadzenie VII. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na przykładzie Portretu Kanta Bolesława Micińskiego VIII. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny n na przykładzie Kardynała Pölätüo Wyspy Hobsona Stefana Themersona IX. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na przykładzie wybranych tekstów Leszka Kołakowskiego (m.in. z tomów Wejście i wyjście, Pochwała niekonsekwencji oraz Moje słuszne poglądy na wszystko) X. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na postawie wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej XI. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny – na przykładzie Rękopisu znalezionego na ścianie Krzysztofa Mrowcewicza XII. W laboratorium form – wprowadzenie XIII. W laboratorium form literackich: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej – wprowadzenie XIV. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Wściekłości i wrzasku Williama Faulknera XV. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Sklepów cynamonowych i sanatorium pod Klepsydra Brunona Schulza XVI. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na podstawie Przemiany i Sprawozdania dla Akademii Franza Kafki XVII. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Aksolotla Julio Cortazara XVIII. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej utworów dramatycznych (m.in. Czekając na Godota, Ostatnia taśma Krappa, Nie ja, Kołysanka) Samuela Becketta XIX. W laboratorium form literackich i interartystycznych – wprowadzenie XX. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Logikomiksu Apostolosa Doxiadisa, Christosa H. Papadimitriou, Alecosa Papadatosa XXI. W laboratorium form literackich i interartystycznych – na przykładzie tomu Sposób użycia Jiříego Kolářa XXII. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Three of Codes Jonathana Foera XXIII. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Martwego sezonu Jakuba Wojnarowskiego XXIV. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Stu tysięcy miliardów wierszy Raymonda Queneau XXV. W laboratorium form gatunkowych – wprowadzenie XXVI. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie Wykładu profesora Mmaa Stefana Themersona XXVII. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie tekstów parodystycznych z tomu Bakakaj Witolda Gombrowicza XXVIII. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie wybranych małych form literackich m.in. Sławomira Mrożka, Wojciecha Kuczoka, Krzysztofa Vargi, Mariusza Szczygła, Nataszy Goerke XXIX. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie Fabulanta Anny Burzyńskiej XXX. Podsumowanie Szczegółowy spis pozycji bibliograficznych zostanie podany studentom na pierwszych zajęciach. W zależności od merytorycznych potrzeb słuchaczy związanych z przygotowywaną dysertacją magisterską oraz realizowanym na zaliczenie seminarium projektem możliwe będzie poszerzenie listy lektur o ksiażki ułatwiające realizację tych zadań w sensie teoretycznym i metodologicznym. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WiEDZY: Absolwent zna i rozumie: — fakty z zakresu literaturoznawstwa związane z literaturą eksperymentalną, jej stylami, dyskursami i formami w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową — metodologie literaturoznawcze, których przyswojenie jest niezbędne do napisania dysertacji magisterskiej i realizacji projektu zaliczeniowego W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: — napisać dłuższą spójną pracę naukową: — sformułować precyzyjnie problem badawczy oraz związaną z nim tezę wyjściową, a następnie zweryfikować ją i jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie uargumentować, poprzedzając badaniami empirycznymi; — wykorzystać w dysertacji magisterskiej świadomie wybraną metodę badawczą; — skonstruować dysertację magisterką poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; — przygotować rozprawę i właściwie i samodzielnie osadzić ją zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; — napisać dysertację naukową popartą zgromadzonym materiałem dowodowym, prowadzącą do dobrze uargumentowanej i przekonującej konkluzji; — skonstruować w stylu naukowym rozprawę magisterską nie tylko poprawną pod względem językowym opatrzoną przypisami i bibliografią, lecz także ukazującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; — ustnie (w stylu naukowym) interesująco zaprezentować z wykorzystaniem handoutów i pokazów multimedialnych swoje badania na każdym ich etapie, precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze, dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Absolwent jest gotów do: — pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób — wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy — kierowania się uczciwością naukową — doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła: aktywność, kontrola obecności (2 dopuszczalne nieobecności w semestrze) - ocena postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej - ocena projektu przygotowanego na zaliczenie seminarium np.: ‒sprawozdania z obszernej kwerendy bibliotecznej na dany temat; ‒ sprawozdania z obszernej kwerendy muzealnej lub archiwalnej na dany temat; ‒ przygotowania projektu edycji dzieła literackiego z epoki; ‒ opracowania bazy danych obejmującej dany obszar problemowy;opracowania materiałów popularno-naukowych przeznaczonych do publikacji w internecie; ‒ napisania sprawozdania z konferencji naukowej; ‒ przygotowania recenzji monografii naukowej; ‒ *wygłoszenia referatu na konferencji naukowej; ‒ *organizacji lub współorganizacji konferencji naukowej; ‒ *organizacji wydarzenia popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli); ‒ *publikacji lub przyjęcia do druku artykułu w czasopiśmie naukowym; ‒ *przygotowania wniosku o grant badawczy. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.