Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-B961LK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Seminarium skierowane jest do studentów IV roku, którzy osiągnęli już pewien stopień specjalizacji naukowej i są w stanie przyswoić sobie treści podawane w tej formie. Oznacza to umiejętność słuchania, kojarzenia faktów, wyławiania węzłowych problemów itp. Nie bez znaczenia jest także przynajmniej wstępne rozeznanie w historii literatury europejskiej i światowej oraz dobra znajomość literatury polskiej, która na zajęciach pojawi się jako jeden z przedmiotów porównania.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie eksperymentalnego zastosowana stylów, dyskursów i form artystycznych w literaturze polskiej i obcej XX wieku ujętych w kontekście porównawczym. Podczas zajęć skonfrontowane poznawczo zostaną kategorie konwencji i eksperymentu, co stanie się punktem wyjścia zarówno do omówienia związanych z tematem problemów teoretycznych i metodologicznych oraz naszkicowania rysu historycznego rozwoju literatur eksperymentalnych i ich kolejnych mediów, za pośrednictwem, których trafiają one do odbiorców, jak i do analitycznego zmierzenia się ze zróżnicowanymi utworami o charakterze eksperymentalnym.

Pełny opis:

Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie eksperymentalnego zastosowana stylów, dyskursów i form artystycznych w literaturze polskiej i obcej XX wieku ujętych w kontekście porównawczym. Podczas zajęć skonfrontowane poznawczo zostaną kategorie konwencji i eksperymentu, co stanie się punktem wyjścia zarówno do omówienia związanych z tematem problemów teoretycznych i metodologicznych oraz naszkicowania rysu historycznego rozwoju literatur eksperymentalnych i ich kolejnych mediów, za pośrednictwem, których trafiają one do odbiorców, jak i do analitycznego zmierzenia się ze zróżnicowanymi utworami o charakterze eksperymentalnym.

W układzie zagadnień zaplanowanych do omówienia podczas seminarium magisterskiego znalazły się trzy bloki problemowe: 1) W laboratorium stylów, 2) W laboratorium dyskursów, 3) W laboratorium form. W drugim z nich szczególny nacisk położony został na relacje między dyskursem literackim a dyskursem filozoficznym, jednak sposób teoretycznej prezentacji zagadnienia pozwoli słuchaczom na zaimplementowanie stosowanych procedur analitycznych do badania związków literatury także z innymi dyskursami. W trzecim bloku problemowym zatytułowanym W laboratorium form zostały wyodrębnione takie kategorie jak eksperymentalna konstrukcja postaci literackiej, eksperymentalne wykorzystywanie w literaturze konwencji gatunkowych czy też eksperymentalne współistnienie formy literackiej i interartystycznej.

W analizie poszczególnych utworów uwzględnione będą zarówno kontekst historyczny, porównawczy jak i kwestie poetologiczne współdecydujące o idiomatyczności poszczególnych tekstów. Seminarium magisterskie umożliwi słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu dyplomowego obejmującego swoim zakresem wiedzę nabytą przez studentów podczas dwuletniego cyklu spotkań oraz zagadnienia związane z dysertacją magisterską. Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą i punktem wyjścia dla uczestników seminarium do realizacji autorskiego projektu (indywidualnego lub zespołowego) w postaci na przykład:

‒sprawozdania z obszernej kwerendy bibliotecznej na dany temat;

‒ sprawozdania z obszernej kwerendy muzealnej lub archiwalnej na dany temat;

‒ przygotowania projektu edycji dzieła literackiego z epoki;

‒ opracowania bazy danych obejmującej dany obszar problemowy;opracowania materiałów popularno-naukowych przeznaczonych do publikacji w internecie;

‒ napisania sprawozdania z konferencji naukowej;

‒ przygotowania recenzji monografii naukowej;

‒ *wygłoszenia referatu na konferencji naukowej;

‒ *organizacji lub współorganizacji konferencji naukowej;

‒ *organizacji wydarzenia popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli);

‒ *publikacji lub przyjęcia do druku artykułu w czasopiśmie naukowym;

‒ *przygotowania wniosku o grant badawczy.

W toku prac na seminarium magisterskim nad kolejnymi tematami rozwijane będą umiejętności studentów związane z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

Literatura:

W laboratorium stylów, dyskursów i form. Eksperymenty w literaturze polskiej i obcej XX i XXI wieku

I. Konwencja i eksperyment - wprowadzenie

II. Literatury eksperymentalne oraz ich konteksty, style, dyskursy, formy i media – rys historyczny

III. W laboratorium stylów - wprowadzenie

IV. W laboratorium stylów na przykładzie Opowiadań t. 1-3 Sławomira Mrożka

V. W laboratorium stylów na przykładzie utworów prozatorskich Samuela Becketta (m.in. Pierwsza miłość, Moloy oraz tekstów z tomu Pisma prozą)

VI. W laboratorium stylów na przykładzie Ćwiczeń stylistycznych Raymonda Queneau

VII. W laboratorium stylów na przykładzie Wieloryba. Wypisów źródłowych [Jerzego Limona

VIII. W laboratorium stylów na przykładzie tekstów sylwicznych (m.in. Blag (języczenie), Pomysł zapisu informacji (nielogiczny), Fluktuacja kwantowa) Leszka Szarugi

VI. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny - wprowadzenie

VII. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na przykładzie Portretu Kanta Bolesława Micińskiego

VIII. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny n na przykładzie Kardynała Pölätüo Wyspy Hobsona Stefana Themersona

IX. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na przykładzie wybranych tekstów Leszka Kołakowskiego (m.in. z tomów Wejście i wyjście, Pochwała niekonsekwencji oraz Moje słuszne poglądy na wszystko)

X. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny na postawie wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej

XI. W laboratorium dyskursów: dyskurs literacki versus dyskurs filozoficzny – na przykładzie Rękopisu znalezionego na ścianie Krzysztofa Mrowcewicza

XII. W laboratorium form – wprowadzenie

XIII. W laboratorium form literackich: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej – wprowadzenie

XIV. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Wściekłości i wrzasku Williama Faulknera

XV. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Sklepów cynamonowych i sanatorium pod Klepsydra Brunona Schulza

XVI. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na podstawie Przemiany i Sprawozdania dla Akademii Franza Kafki

XVII. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej na przykładzie Aksolotla Julio Cortazara

XVIII. W laboratorium form: eksperymenty z konstrukcją postaci literackiej utworów dramatycznych (m.in. Czekając na Godota, Ostatnia taśma Krappa, Nie ja, Kołysanka) Samuela Becketta

XIX. W laboratorium form literackich i interartystycznych – wprowadzenie

XX. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Logikomiksu Apostolosa Doxiadisa, Christosa H. Papadimitriou, Alecosa Papadatosa

XXI. W laboratorium form literackich i interartystycznych – na przykładzie tomu Sposób użycia Jiříego Kolářa

XXII. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Three of Codes Jonathana Foera

XXIII. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Martwego sezonu Jakuba Wojnarowskiego

XXIV. W laboratorium form literackich i interartystycznych na przykładzie Stu tysięcy miliardów wierszy Raymonda Queneau

XXV. W laboratorium form gatunkowych – wprowadzenie

XXVI. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie Wykładu profesora Mmaa Stefana Themersona

XXVII. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie tekstów parodystycznych z tomu Bakakaj Witolda Gombrowicza

XXVIII. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie wybranych małych form literackich m.in. Sławomira Mrożka, Wojciecha Kuczoka, Krzysztofa Vargi, Mariusza Szczygła, Nataszy Goerke

XXIX. W laboratorium form gatunkowych na przykładzie Fabulanta Anny Burzyńskiej

XXX. Podsumowanie

Szczegółowy spis pozycji bibliograficznych zostanie podany studentom na pierwszych zajęciach. W zależności od merytorycznych potrzeb słuchaczy związanych z przygotowywaną dysertacją magisterską oraz realizowanym na zaliczenie seminarium projektem możliwe będzie poszerzenie listy lektur o ksiażki ułatwiające realizację tych zadań w sensie teoretycznym i metodologicznym.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się

W ZAKRESIE WiEDZY:

Absolwent zna i rozumie:

— fakty z zakresu literaturoznawstwa związane z literaturą eksperymentalną, jej stylami, dyskursami i formami w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

— metodologie literaturoznawcze, których przyswojenie jest niezbędne do napisania dysertacji magisterskiej i realizacji projektu zaliczeniowego

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

— napisać dłuższą spójną pracę naukową:

— sformułować precyzyjnie problem badawczy oraz związaną z nim tezę wyjściową, a następnie zweryfikować ją i jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie uargumentować, poprzedzając badaniami empirycznymi;

— wykorzystać w dysertacji magisterskiej świadomie wybraną metodę badawczą;

— skonstruować dysertację magisterką poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

— przygotować rozprawę i właściwie i samodzielnie osadzić ją zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

— napisać dysertację naukową popartą zgromadzonym materiałem dowodowym, prowadzącą do dobrze uargumentowanej i przekonującej konkluzji;

— skonstruować w stylu naukowym rozprawę magisterską nie tylko poprawną pod względem językowym opatrzoną przypisami i bibliografią, lecz także ukazującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

— ustnie (w stylu naukowym) interesująco zaprezentować z wykorzystaniem handoutów i pokazów multimedialnych swoje badania na każdym ich etapie, precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze, dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Absolwent jest gotów do:

— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób

— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy

— kierowania się uczciwością naukową

— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła: aktywność, kontrola obecności (2 dopuszczalne nieobecności w semestrze)

- ocena postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej

- ocena projektu przygotowanego na zaliczenie seminarium np.:

‒sprawozdania z obszernej kwerendy bibliotecznej na dany temat;

‒ sprawozdania z obszernej kwerendy muzealnej lub archiwalnej na dany temat;

‒ przygotowania projektu edycji dzieła literackiego z epoki;

‒ opracowania bazy danych obejmującej dany obszar problemowy;opracowania materiałów popularno-naukowych przeznaczonych do publikacji w internecie;

‒ napisania sprawozdania z konferencji naukowej;

‒ przygotowania recenzji monografii naukowej;

‒ *wygłoszenia referatu na konferencji naukowej;

‒ *organizacji lub współorganizacji konferencji naukowej;

‒ *organizacji wydarzenia popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli);

‒ *publikacji lub przyjęcia do druku artykułu w czasopiśmie naukowym;

‒ *przygotowania wniosku o grant badawczy.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)