Literatura lat 1864-1918
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C0DS-LIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura lat 1864-1918 |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria doktoranckie |
Założenia (opisowo): | Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku – słuchaczy wszystkich aktualnych roczników oraz słuchaczy Humanistycznej Szkoły Doktorskiej przygotowujących rozprawy pod kierunkiem pracowników Zakładu. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów. |
Pełny opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów. W seminarium doktoranckim Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku uczestniczą doktoranci, którzy przygotowują rozprawy z zakresu historii literatury, w którym zakład się specjalizuje. Uczestnicy z I roku legitymują się obronioną pracą magisterską z zakresu literatury polskiej XIX lub XX w. i mają wstępnie określone kierunki swoich zainteresowań badawczych, studenci następnych lat realizują projekty swoich rozpraw wedle przedyskutowanych z promotorami konspektów. Seminarium jest zintegrowane z badaniami Zakładu oraz prowadzonych w jego ramach pracowni naukowych (Pracownia Modernizmu Europy Środkowo-Wschodniej, Pracownia Dramatu), a także z planami organizowanych przez Zakład konferencji i innych inicjatyw naukowych. Integracja dotyczy także planu dydaktycznego Zakładu. Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest nastawienie się na stałą i aktywną pracę na zajęciach (lektury, udział w dyskusjach, przygotowywanie referatów) oraz gotowość do przedstawiania efektów własnej pracy nad doktoratem (konspekty, plany szczegółowe, kolejne rozdziały). Szacowany nakład pracy (przygotowanie do zajęć) = 60h |
Literatura: |
W porozumieniu ze studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną. Podstawowe lektury do kursu seminaryjnego 2020/2021: 1. P. Czapliński, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury XX i XXI wieku, Kraków 2016. 2. M. P. Markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013. 3. T. Sławek, Literatura porównawcza. Między lekturą, polityką i społeczeństwem, w zb.: Polonistyka w przebudowie. Literatura – wiedza o języku – wiedza o kulturze - edukacja, pod red. M. Czermińskiej i innych, t. I, Kraków 2005. 4. J. Sowa, Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011; A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014. 5.M. Kuziak, W sprawie polityczności polskiej humanistyki, „Teksty Drugie” 2017, nr 1. 6. Historia obyczajów w Polsce (red. A.Chwalba) 7. Dzieje inteligencji w Polsce do roku 1918 (J.Jedlicki, A.Micińska,G.Janowski) 8. Przemiany formuły polskości w drugiej połowie XIX wieku (red. J.Maciejewski) 9. seria „Polemika krytycznoliteracka w Polsce” (wyd. UAM) 10. Materiały przygotowane na Zjazd Polonistów 2020. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: -ma gruntowną wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych; -jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej; -ma wiedzę na temat historii rozwoju nauki; -jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np. grantach); -ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku; -ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o świadomości literackiej, historycznej i społeczno-kulturowej badanej epoki; UMIEJĘTNOŚCI Student -potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej; -potrafi profesjonalnie formułować i stawiać specjalistyczne pytania naukowe oraz samodzielnie określać pola badawcze; -potrafi skutecznie wybierać i stoswać metody badań naukowych odpowiednie do podjętej problematyki badawczej; -potrafi samodzielnie i profesjonalnie decydować o wyborze, doborze i zakresie materiałów odpowiednich do podjętej problematyki badawczej; -potrafi rozpoznawać potrzeby badawcze własnej dyscypliny -ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzania wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem; -potrafi pracować w zespole badawczym; -umie samodzielnie i adekwatnie rozpoznać i opisywać zarówno specyfikę dziewiętnastowieczności, jak i jej relacje kulturowej wspólnoty z innymi formacjami; -profesjonalnie rozpoznaje i opisuje różnorodne mechanizmy, relacje i zjawiska właściwe literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku; KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: -uczestniczy w życiu środowiska naukowego w kraju i za granicą; -upowszechnia zdobycze i możliwości nauki w świadomości społecznej; -popularyzuje wiedzę o literaturze i kulturze odpowiednio do możliwości i potrzeb różnych środowisk społecznych; -popularyzuje i animuje społeczne potrzeby obcowania z literaturą; -ma i stosuje w codzienności kompetencje polonistyczne związane z odpowiedzialnym używaniem języka polskiego; -rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy oraz kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadząca seminarium ocenia aktywność doktorantów jako dyskutantów (aktywnych czytelników proponowanych lektur) i referentów, biorąc pod uwagę częstotliwość oraz poziom ich autorskich wystąpień związanych z realizowaniem planu doktoratu. Do uczestnictwa w zajęciach zdalnych wymagany jest komputer z działającymi kamerą i mikrofonem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.